Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
sea-ray_230

Ersättning vid påkörning av oförsäkrad

Rekommendera Poster

Värdigheten? Alltså, du kommer med påståenden, utan att vilja understödja dessa med fakta utan en massa omskrivningar och påstötningar. Oceanis kommer med fakta i form av mailsvar med namn på berörda personer i berörda bolag. Hur kan du själv påstå att han kommer med osanningar när det enda han gjort är att understödja sina erfarenheter med fakta fr ett flertal bolag. Värdighet och ödmjukhet som du efterlyser får du när du visar lite av detsamma själv. Alla kan vi ha fel (jag själv oftare än andra hehe) men är man överbevisad är det bara att ta till sig och gå vidare i vetskap om att man är en erfarenhet rikare. Som jag skrev i tidigare inlägg, (och som du, vad jag kan se, heller inte besvarat) oavsett vem som har rätt el fel i detta fallet... Tror du verkligen att en person som inte bryr sig om att försäkra båten idag, gör det för att det finns en lag som säger att båten ska registreras? I så fall kanske det kommer som en chock, men i vägtrafiken framförs varje dag fordon som inte är försäkrade. Ofta dessutom av alkoholpåverkade förare. Fast kanske det blir annorlunda på sjön? Å andra sidan, varför skulle det bli det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea-Ray_230 nu citerar jag ditt inlägg i denna tråd:

Det gällde att vid ett eventuellt båtregister så skulle en ansvarsförsäkring vara obligatorisk för att få nyttja båten för att säkerhetställa att ingen får bekosta själv att han/hon blivit påkörd av en oförsäkrad båt vilket har hänt flera gånger utan att båtägare fått ersättning från sitt försäkringsbolag och den som kört på varit helt utan medel.

och så tar vi ett citat från den andra tråden:

Ni motståndare till detta register med fina dyra båtar är väl medvetna om att blir er dyrgrip sänkt av en oförsäkrad båt med en ägare som endast äger det han har på sig så kan ni glömma båten´ . Ert försäkringsbolag tar det nämligen inte.

Hur kan du nu börja svamla om att det handlar om utifall man inte var försäkrad...du har hela tiden hävdat att våra försäkringsbolag inte tar skador orsakade av båtar som inte har ansvarsförsäkring. Så debatten har handlat om båtar med försäkring.

Jag tror att du nog börjar förstå att du kanske misstog dig i en hetsig debatt men att du inte ville erkänna detta.

Jag kan upplysa dig om att jag har fått samma svar från Folksam och Svenska Sjö så jag tror att frågan är utredd och att vi kan se fram emot en ny sommar utan risk att stå utan ersättning om någon oförsäkrad båt mot förmodan skulle köra på oss. Och detta trots att båten inte är registrerad.

Simma lugnt

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du Oceanis. Var har jag skrivit att era helförsäkrade båtar????? Vidare så litar jag på mitt svar från At.... bolagets skadereglerare som säger att vissa omständigheter (dock inte vilka) gör att man kan bli utan. Och exemlet ovan. Vad säger du om det?

Vad är det som är så j..la fel med en obligatorisk ansvarsförsäkring som gör att ni går i taket för att jag vill ha det?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror knappast att det är en obligatorisk ansvarsförsäkring man opponerar sig mot. Inte jag iaf. Däremot så förutsätter det på något vis att båtarna är registrerade för att man ska kunna genomföra det. Och det är ju där som protesterna kommer. Och ftersom du vill koppla ihop det ena med det andra så...

Exemplet ovan avser vattenskotern? Isf, jag läste i ett av oceanis tidigare inlägg i en av de båda trådarna att han skrev att kaskodelen av försäkringen täcker skador som orsakats av annan (oförsäkrad) part.. inte att din ansvarsdelen gör det. Har du bara ansvarsförsäkring sp får du fixa det själv om inte din motpart har några pengar. Den biten tror jag ingen här har ifrågasatt.

Och när du ändå pratar med At och F så kunde du ju kanske be dom redogöra för vad som är vissa omständigheter. Jag frågar för att jag tycker det är intressant för de flesta, inte alls för att vara elak i frågeställningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men nu får du väl ge dig !

Om du kollar de, av svenska båtägare, mest anlitade båtförsäkringsbolagen typ SvenskaSjö, Alandia, Atlantica, Folksam så har dom en grundförsäkring som omfattar båtskada, ansvar och rättsskydd. Detta delar man inte upp i separata delar utan har du försäkring på din båt så har du normalt allt detta och jag tror i 99 % av båtägarna har hela detta paket. Du får inte blanda ihop bilförsäkringar med båtförsäkringar föär de ser helt olika ut.

Om du som jag har din försäkring i tex Pantaenius så är det delat upp i lite mer delar eftersom utlandssegling omfattar lite andra delar och ansvarsdelen kan bli mer omfattande med andra lagar än de som gäller i Sverige och dess närområde.

Ditt sätt att försöka slingra sig blir mer och mer löjeväckande.

Per

Senast ändrad av oceanis | 23 oktober 2009 | 16:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vänta lite nu.....

Jag har fått förklarat för mig att det inte per automatik fungerar som på land - att det är den som kör på som skall betala. Utgångspunkten är istället att skador på min båt betalas av mitt försäkringsbolag även om det är någon annan som är vållande. Först när påkörningen skett p.g.a. vårdslöshet, sjöfylla eller annat likvärdigt, kommer motparten och dennes försäkringsbolag (om båten är försäkrad) att garanterat bli skadeståndsskyldiga. Men detta genom att mitt bolag sedan kräver igen sina pengar av dennes bolag (eller denne personligen).

Således är det väl upp till var och en att se till att man har en fullgod försäkring på sin egna båt om man vill ha ersättning även om någon annan gör något med den, eftersom det uppenbarligen alltså inte per automatik fungerar som i biltrafiken med skadeståndsskyldigheten på sjön. Inte så länge det inte finns uppsåt och oaktsamhet i bilden, utan det mer är att betrakta som en olyckshändelse. Vad detta har med båtregister att göra förstår jag inte.

En tråd som plötsligt blev helt tyst när det började frågas om båtägarens egna försäkring: http://forum.hamnen.se/motorbats-snack/17265-en-helt-ofattbar-haendelse.html

Finns flera exempel här på maringuiden om man söker, där FB gått in i trådar och redogjort för att man nyttjar sin egen försäkring i första hand även om annan orsakat skadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har frivilligt registrerat min båt hos polisen och sjöräddningenGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...