Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
sea-ray_230

Ersättning vid påkörning av oförsäkrad

Rekommendera Poster

Har haft en debatt med en person på  ett annat ställe här som gjorde att trådan ang båtregister spårade ur. Har lagt ner debatten med den personen eftersom den inte var på mogen nivå och flyttat ämnet till egen tråd.

Det gällde att vid ett eventuellt båtregister så skulle en ansvarsförsäkring vara obligatorisk för att få nyttja båten för att säkerhetställa att ingen får bekosta själv att han/hon blivit påkörd av en oförsäkrad båt vilket har hänt flera gånger utan att båtägare fått ersättning från sitt försäkringsbolag och den som kört på varit helt utan medel.

Min motpart hävdade att det var rappakalja och jag motsatsen.

Nu har jag fått svar från två stora försäkringsbolag och visst kan man få ersättning i vissa fall men det finns många omständigheter som gör att man även riskerar att bli utan ersättning. Vilka nämns inte. Så chansen är stor att man får ta smällen själv.

Därför tycker jag att ett obligatoriskt båtregister med försäkringskrav skulle vara tryggt.

Så ni som följt debatten under andra tråden. Här fick ni svaret och kommer den som fick igång mig och tråden att spåra ur in här så kommer jag inte att bemöta denne eftersom det är på en nivå som inte passar här.

Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om man skulle lagstadga om att alla båtar måste ha ansvarsförsäkring kommer det alltid att finnas personer som inte följer dessa regler och därför kör omkring utan ansvarsförsäkring.

Ett båtregister säkerställer INTE att mindre nogräknade personer struntar i att ansvarsförsäkra sin båt och det kommer därför ALLTID att finnas oförsäkrade båtar i hamnar och till sjöss.

I Sverige gäller skadeståndslagen och du är personligt ansvarig för skador du åsamkar andra personer eller deras egendom. Detta kan du naturligtvis försäkra dig för så att du slipper betala om du råkar skada någon annan.

Normalt så är det så att ens egna bolag reglerar en uppkommen skada på ens egen båt via kaskoförsäkringen, på så sätt är du skyddad och sen är det upp till ditt försäkringsbolag att kräva ut ersättning via den skyldiges bolag eller direkt personligen av den skyldige om inte båten skulle vara försäkrad.

Du drabbas normalt inte förutsatt att du har en kaskoförsäkring av normalt typ vilket de flesta båtägare har. Och det är ju det fallet din tråd belyser.

Vissa bolag går ännu längre så de tar alla skador UTAN att ens begära självrisk av dig förutsatt att din båt var fast förtöjd vid skadetillfället. Då pratar vi inte i vissa fall som du nämner utan detta gäller ograverat om annan båt kör på dig.

Om det skulle vara några bolag i Sverige som inte följer gängse praxis är det bara att beklaga dom som har sin försäkring där. Naturligtvis skulle det vara av intresse för de flesta på MG att veta vilka dessa bolag är som du refererar till.

I mitt eget fall kan jag referera till ett av de största speciellt när det gäller rena båtförsäkringsbolag. 

Som en liten kurriosa kan jag då nämna att samma bolag har en ansvarsförsäkring som täcker skador på tredje man med upp till 55 miljoner, dvs mer än tio gånger så mycket som de flesta bolagen i Sverige normalt täcker.

Och slutligen citerar jag den mail kontakt jag haft i ärendet med mitt bolag:

Fråga:

Hej

Jag har i en diskussion med andra båtägare kommit i ett tvistemål som kanske du kan hjälpa mig att lösa.

Frågan gäller vad som händer om min båt blir påseglad/påkörd av en annan båt som är oförsäkrad.

Min uppfattning är att åtminstone min försäkring (som jag har hos er) täcker mina skador men att den andra båtägaren kommer att få ett skadeståndskrav från er som antingen hans/hennes försäkringsbolag alternativt personligen måste betala enligt skadeståndslagen.

Mina båtgrannar hävdar att det inte är så utan att jag själv kommer att få stå för skadorna eftersom den som åsamkat skadan hade en oförsäkrad båt.

Vad är riktigt??

Häslning

Per

Svar:

Hej Per

Du har rätt. Händer det när du ligger fast förtöjd, har du inte heller någon självrisk enligt våra nya villkor. Jag bifogar kaskovillkoren.

Lycka till med att övertyga dom andra båtägarna.

Med vänliga hälsningar/ Best regards
Bo Bergqvist

Pantaenius AB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag fått svar från två stora försäkringsbolag och visst kan man få ersättning i vissa fall men det finns många omständigheter som gör att man även riskerar att bli utan ersättning. Vilka nämns inte. Så chansen är stor att man får ta smällen själv.

Är bara tvungen att kasta mig in igen efter att trådskaparen i den förra tråden ang. båtregister tyckte att den spårat ur på grund av sin egen omogna nivå, eller motpartens? det framkommer inte av nystarten. Det var inte Oceanis som kallade ditt inlägg för rappakalja utan det var jag, sen höll han med om detta. Nog om det, har ytterligare en gång( för 15 minuter sedan) varit i kontakt med min vän som jobbar på det försäkringsbolag som jag har min båt försäkrad i, och han och jag är mycket intresserad av att du utvecklar det vidare som du skrev(ovan i fet och kursiv text).

Så svara nu var vissa fall och omständigheter är då man kan bli utan ersättning!

Står fast med experthjälp på området att det är ren rappakalja det du skriver, helt utan fakta och belägg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1) Vad är det som säger att en person som inte bryr sig om att försäkra båten idag skulle komma på bättre tankar för att det finns ett båtregister? Det rullar åtskilliga bilar på vägarna som inte är försäkrade och där är både risken för upptäckt/beivrande större samt att risken för att man allvarligt skadar ngn person oändligt mkt större än det nånsin kommer att bli på sjön.. så, igen: Tror du på allvar att det bara för att ett båtregister finns kommer att finnas färre oförsäkrade båtar??

2) Jag är lika intresserad som de andra som går dig emot i diskussionen, av att få veta vilka försäkringsbolag som agerar på detta vis. Nu har jag redan min båt försäkrad i nämnda Pantaenius, o har ingen som helst avsikt att byta bolag men det vore ändå intressant att få höra vilka bolag som agerar på detta sätt. Du har ju ett flertal ggr skrivit om detta förfarande, men hela tiden slingrat dig från att svara på frågorna om VILKA bolag det gäller.. Hur ska en diskussion kunna föras på ett vettigt sätt när du påstår saker, men inte ger oss minsta chans att verifiera vad du säger?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Har inte följt tråden men har en följdfråga ang försäkringar.

Kanske kan du Westis svara?

Om min båt ligger förtöjd vid bryggan och någon annan kör på den....men.....nu kommer det, själv har jag bara en enkel försäkring om jag kör på andra, alltså motsvarigheten till att ha enbart trafikförsäkring på bilen.

Vem betalar då skadan? Utgår ifrån att den som kört på har smitit.

Nyfiken på era svar,

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får du nog stå ditt kast.

Det var ju det beslutet du tog när du struntade i kasko-delen.

Du tog därmed också medvetetet risken att om/när du kör på grund, båten tar eld eller vilken annan skada som helst som man inte kan finna någon annan vållande till, det står du själv för.

Allt för att spara någon tusenlapp i premie.

Detta är en stor skillnad jämfört med bil, där det enligt trafikskadelagen är Trafikförsäkringsföreningen som går in och täcker upp just för den typ av fall du beskriver (en parkeringsskada med okänd gärningsman).

Senast ändrad av Gunnar_ | 21 oktober 2009 | 20:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det du beskriver är ju som allt annat i livet oavsett om det gäller båtar, bilar, cyklar, hus, barnvagnar ja allt möjligt.

Om någon gör åverkan eller skadar din egendom så är det den som skadar som är ansvarig och skall betala, men om nämnda person inte kan spåras pga att dom smittit och inte lämnat några spår så har man naturligtvis väldigt liten möjlighet att få betalt om man inte själv har försäkrat sin egendom. Därför har vi ju hemförsäkringar, bilförsäkringar, båtförsäkringar etc. som tar hand om detta.

Livet består av en del risker och det är det risktagandet som man måste värdera och sätta ett pris på och sen eventuellt försäkra om man anser att det är en risk som man inte kan ta.

Din fråga är lite svår att förstå eftersom detta är samma sak för allt inte bara båtar, om någon förstör för dig och du inte vet vem det är och om du inte har försäkrat dig så får du naturligtvis stå för kalaset själv. För du menar väl inte att det skulle finnas någon god fé typ staten som skulle gå in och betala. Även om den som smittit hade en gällande ansvarförsäkring så kan ju inte den gå in för man vet ju inte vem det är, han hade ju smittit.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten kommentar.

Trafikförsäkringsföreningen täcker skador om det är troligt att skadan är orsakad av annat fordon som man då anser har varit trafikförsäkrat.

Om man tex står parkerad längs trottoaren och det är en skada på den sidan, typ en spark så måste man ta sin vagnskadeförsäkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt sant, det är ju då ren skadegörelse utan inblandnig av annat fordon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sea-ray_230  skriver Nu har jag fått svar från två stora försäkringsbolag skulle va rikigt intressant att få veta vilka bolag det är? Jag läste den andra tråden och även i den står det bara två stora försäkringsbolag då går det ju bra att skriva som han gör när ingen dessutom kan kolla det han så vackert kallar fakta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är nog beredd att ställa mig på sidan som anser att man får ut ersättning av sin försäkring oavsett om motparten är försäkrad eller inte.

Däremot kommer mitt bolag att processa direkt mot den personen (om den är känd) om han/hon är oförsäkrad. I annat fall hade det ju varit en uppgörelse mellan våra försäkringsbolag.

Sea_ray_230's argument låter väldigt märkliga och som sagt verkar han ha svårt att bemöta kritiken och funderingarna som uppstår.

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att ytteligare försvåra så kan det jo också bli så att man har olika uppfattningar om vem som orsakade skadan. Det finns solklara fall förståss också, men i dom fallen där ord står mot ord har det ganska stor betydelse vilken försäkring man har på sin båt.

Har jag fullförsäkrad så får jag jo min båt reparerad snarast möjligt stort sett oberoende av vem som har orsakad skadan, men med enbart trafik försäkring så får jag venta på att skuldfrågan är utrett, ev. invänta rättegångs utslag mm.mm som kan ta lång tid. Vill jag ha båten rep. innan utslag får jag snält stå för kostnaden själv.

Lite off-topic men endå värd att beakta tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej då, inte alls svårt att bemöta med det är lite känsligt läge så jag kan väl säga så att det ena bolaget börjar på Al.... och det andra på F..... sedan får ni dra era egna slutsatser av det så har inte jag sagt något av skäl som jag inte kan ange här, tyvärr. Hade gärna gjort det om läget varit annorlunda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan det vara känsligt läge att tala om vilka bolag som har uppgett vilken policy som gäller?? Skäl som du inte kan ange?

Skärpning, du ville ha en diskussion och nu har du den. Dina åsikter respekteras, men så länge du inte kan/vill styrka fakta lär inte argumenten för din sak övertyga någon.

Senast ändrad av KillerBoo | 23 oktober 2009 | 10:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att jag inte kan ge orsakerna respekteras. Ledtrådarna var inte så svår så kolla själv med dessa. Jag har fått de svar jag redogjort för och det är inget jag hittar på själv.

Vidare så vet jag ju även av drabbade kunder samt de fall som belysts i media. Vad är det för konstigt med det. Ljuger dom på bolagen samt media. Tja, kanske det, men det tror jag inte.

Jag har redogjort för vad dom sagt till mig och inget annat.

Kolla mina uppgifter och anklaga mig för lögnare sedan, Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag litar inte på dina uppgifter!

Har precis fått samtal från Alandia som ringde upp efter att jag mailat dom angående frågeställningen i dessa trådar.

Svaret var helt entydigt och utan undantag att dom ersätter mig för min skada och sen är det dom som processar mot den som orsakat skadan.

Frågan jag ställde var följande:

Hej

Jag har en frågeställning avseende båtförsäkring.

Om min båt blir skadad av annan båt som saknar ansvarsförsäkring och jag är helt fri från
skuld.

1. Träder min kaskoförsäkring in och ersätter mina skador

2. Är det skillnad i självrisk om min båt är förtöjd i hamn vid skade tillfället.

Vänligen

Per

Senast ändrad av oceanis | 23 oktober 2009 | 12:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och eftersom jag inte har några känsliga lägen med Alandia så tror jag att jag kan lämna ut uppgifterna här eftersom jag är helt övertygad om att Alandia inte vill framstå som ett bolag som har en massa konstigheter för sig.

Personen som ringde upp var Peter andersson, Försäkringstjänsteman på Alandia

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry Otrevliga du som inte klarar en debatt utan förnedringar.

Jag skrev fel ,At börjar det på inte Al, sorry. Tillbaka till telefon igen och jag skall försöka trycka på rätt bokstav.

Och. Jag litar inte på dig ett smack. eftersom jag inte litar på personer som tror sig veta mest och stå högre än alla andra medmänniskor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart tog värdigheten vägen i dina inlägg? Trodde inte nägon kunde sjunka ner till snedseglaren Oceanis nivå.

Citat från bolaget på At: Om vår FT blir påkörd och har en helförsäkring hos oss så reglerar vi skadan i normala fall och avkräver motparten på ersättning. Men det finns omständigheter som gör att detta kan ändras. Slut Citat.

Det var det jag skrev här ovan men det förstod anntagligen inte snedseglaren Oceanis och det är det jag har hävdat, Men han kan och vet bättre så det är nog så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du vad snedseglare betyder?  Jag är snedseglare och 99% av alla andra här på MG med segelbåtar.  Mosatsen är råseglare, och de är nog rätt få.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vilka har inte fått ersättning? Är det när båda var så berusade att det inte går att reda ut vad som hänt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Berättade de vilka omständigheter det kan röra sig om?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej tyvärr och observera ordet helförsäkring. Han som var uppe på PLUS och inte fick ett öre efter att en båt kört rakt upp i sittbrunnen vet nog. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska väl tillägga att som vanligt när det gäller att försäkringsbolag skall betala ut pengar så är det väl typ, Du hade en smutsig matta eller en skev propeller som är Annan orsak Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår att alla kan göra fel och att du skrev Al.. när du menade At....

Men eftersom jag la ut frågan till flera bolag så kopierar jag in svaret från Atlantica också. Som har samma åsikt som de övriga bolagen. Vilket inte är förvånande eftersom det är normal praxis i försäkringsbranschen och jag tror inget bolag skulle vilja avvika från denna praxis.

Du får nog tala en gång till med dina samarbetspartners även om ni har ett känsligt läge ihop.

Kopia på mail:

Hej Per  

Med risk att jag feltolkar dig lite väljer jag att svara på detta vis.  

Om din båt har en helförsäkring (det vanligaste alternativet gällande båt) så kommer vi att reglera skadan efter gällande villkor till att börja med,  

Detta innebär dock att vald självrisk skall erläggas av dig.  

Vi kommer naturligtvis försöka regressa hem kostnade oavsett om vederbörande har försäkring eller ej. Har man inte försäkring så kanske han/hon anser att man har råd att betala eventuella skadestånd utan hjälp av försäkring.

Bill-Owe Johansson Atlantica

Senast ändrad av oceanis | 23 oktober 2009 | 16:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast. Om du inte har en försäkring som täcker båtskador kan du inte förvänta dig ersättning nej. Då är det bara att stämma den personen som gett dig skadan. Och har den personen inga pengar blir det inget.

Sånt är livet.

Alltså jag (och flera andra) läser meningen ...har hänt flera gånger utan att båtägare fått ersättning från sitt försäkringsbolag.. som att en fullförsäkrad båt blir påkörd av någon utan försäkring.

Senast ändrad av Anders_St | 23 oktober 2009 | 16:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Anders St

Du har förstått vad jag har försökt förklara för vissa men misslyckats med. Hoppas dom förstår bättre vad du skriver, fullförsäkrad, halv, ansvar mm får man göra skillnad på. Jag kanske inte varit riktig tydlig. Men läs av At-bolaget svarade mig angående fullförsäkrad båt. Oceanis vet bättre än den son svarade mig. Så vi får höra med honom om allt vi undrar över i fortsättningen i stället för att kontakta våra försäkringsbolagFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Observera även vad tråden handlade om. Obligatorisk ansvarsförsäkring så ALLA får ersättning oavsett vad du själv har för försäkring. Är detta fel??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan väl ta ett exempell på varför jag vill ha detta ihop med ett båtregister så får Oceanis något att bita i.

En kund till oss köpte en vattenskoter för 170.000:- Efter att ha åkt ca 3 veckor med denna (som var ansvarsförsäkrad pga premierna på helförsäkring) Blev den påkörd av en operson i en övermotoriserad båt ( oförsäkrad pga att bolagen inte tar övermotorisering) vid bogsering av vattenskotern efter en annan båt. Skotern blev utdömd för reparation. Tror ni han fick några pengar någonstans ifrån??

Visst man kan tycka att han får skylla sig själv eftersom han bara hade ansvar men hade även den som orsakade detta haft detsamma så hade det inte varit några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...