Engstrand 0 Postad 21 Oktober , 2009 Hallå kära båtfolk. Jag har en tanke. Jag ska åka till miami o keywest i vinter kan man köpa kartplotter där till bra pris? Är det samma vara? Har ni något ställe att rekomendera? Några andra tankar. Jag har kollat på en lowrance Hds8m, Är den bra? jag vill ha en med inbygd anten o delbar skärm då den skall flyttas mellan två båtar. Vill gärna ha tankar o komentarer. Mvh Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 Oktober , 2009 Köpte en grå importerad HDS i våras, den fick jag uppgradera med svensk programvara för att den skulle ta Navionics korten, sedan dess funkar den bra. Räkna dock inte med någon support från svenska agenten, det blir nobben direkt. Kolla rutinerna för eventuella garanti ärenden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_Apelgren 0 Postad 26 Oktober , 2009 Hej, Jag köpte min Garmin 3010 i USA, det gick hur bra som helst. Har även uppdaterat med Svenskt operativ via hemsidan. Även ekolodsenheten till etc var mycket billigare än i Sverige. Det finns några bra affärer www.westmarine.com inte så billig men bra urval. Biiliga men har numera lite dåligt urval: http://www.thenerds.net/index.php?page=esearch&action=Query&keyword=&c=10030051100900&limit=20&sort=0 Hälsningar, Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Oktober , 2009 Hur gör man i tullen? Visst måste man tulla när man kommer till sverige? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 27 Oktober , 2009 Tulla behöver du bara göra om tullen upptäcker dig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 27 Oktober , 2009 Hmm, man kanske ska fundera på att åka på den där kongressen i Miami i januari i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-somena- 0 Postad 27 Oktober , 2009 West Marine, är en av dom. http://www.westmarine.com/webapp/wcs/stores/servlet/HomePageView?storeId=10001&langId=-1&catalogId=1000 Sedan här hittar du andra: http://www.google.com/search?q=boat stores in miami&rls=com.microsoft:fi:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLJ Innan hemkomsten, lämna förpackninge där och packa in kartplottern i kappsäcken, inte i handbagaset ! Så har vi alltid gjort ! Villken plotter för dig är bra, vet jag inte, men tänk ochså på sjökortsmaterialet du behöver ! Senast ändrad av -somena- | 27 oktober 2009 | 15:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 27 Oktober , 2009 Det går bra att importera så länge du tullar. anmäl till tullen att du väntar på ett paket. Har man tur får man bara betala halva tullpriset. Tullpriset är 20% av varans värde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 27 Oktober , 2009 Det är fel. Tullavgiften ar beroende på på vilken vara det är och vilket land den kommer ifrån. Många varor har bara tull avgifter som är några procent. Det finns en databas på tullverket där man kan se vad olika varor har för tullavgift. Det är också så att tex radiosändare läs VHF har en av de lägsta avgifterna den är noll. Detta är dock något som ofta missas eftersom man tar det som elektronik men om man ber firman ange att det är en sändare så brukar det fungera. Men moms tillkommer dock. Man får ta in varor för eget bruk motsvarande 4700 kr/ person om man kommer resande hem med varor i bagaget. Men det skall mycket till för att man skall bry sig om man kommer med en plotter. Packa upp den från orginalkartongen och ta bara plotterna och tillbehören eller vad ni nu köpt i bagaget så brukar dom ignorera det. http://taric.tullverket.se/taric/bin/tagHuvudmeny.cgi Per Senast ändrad av oceanis | 27 oktober 2009 | 18:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 Oktober , 2009 Varför inte svara på sånt du begriper istället Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 27 Oktober , 2009 Helt fel! Tull på GPS är 3,7% sen tillkommer 25% moms. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 27 Oktober , 2009 ok då måste dom ha ändrat reglerna nyligen. Även den bästa kan ha fel sorry! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser