00000 0 Postad 21 Oktober , 2009 Nyrenoverad Yamaha 100 för 41000:- Fick vara ute med den 10ggr då växelhuset blev haveri. Mekanikern på Marinmotor på Öckerö påstår att det är handhavande fel då han säger att jag har försökt att växla då motorn stått stilla och då kan splinten gå av vid propellern. Tycker själv det låter så så sjukt. Men hur gör man då ord mot ord står och alla andra marinservice man har pratat med har aldrig hört talats om det. Nu ska det hela kosta mig 29000kr för att få ett nytt. Tack Öckerö Marinmotor ab!!!!!!!!! Senast ändrad av 00000 | 21 oktober 2009 | 21:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 21 Oktober , 2009 Vadå växla då motorn står stilla? Du menar avstängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
00000 0 Postad 21 Oktober , 2009 Jo att man skulle fört gashandtaget fram och tillbaka så att kraften skulle bryta av splinten då motorn är avstängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 21 Oktober , 2009 splinten gå av vid propellern????? 29.000:- för att byta splinten, vad nu detta är för något??????? Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
00000 0 Postad 21 Oktober , 2009 Det hela känns skumt och allt är helt utanpå så den har inte varit på grund på något sätt. Halva splinten är kvar och den andra halvan har gått vidare som har orsakat ett haveri i växelhuset som nu är fast i ett läge. Senast ändrad av 00000 | 21 oktober 2009 | 11:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sweboe 0 Postad 21 Oktober , 2009 En brytpinne/sprint kan inte gå av om du växlar, ( om du nu inte växlat i fullt varv förstås). den går av när man kör emot någonting med propellern. Så vilken del handlar det om egentligen? kostar det 29.000 så är det ju mer än en underdel till drevet kostar???? Antingen har du missupfattat, eller gått på grund, eller såförsöker de skörta upp dig. Ta motorn till en annan auktoriserad firma för yamaha!! btw vad renoverade du för 41.000 skr ? samma ställe? men vad var det som var så dyrt? Renoverade de växelhus mm så beror väl problemet på att de gjort något fel vid ihopsättingen kanske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 21 Oktober , 2009 Dett är skitsnack från dom som lagat motorn. Detta ska det hålla för och det gör det också. Som auktoriserad på Yamaha gör vi dessa rörelser ofta och inget går sönder. Du har 3 års reklamationsrätt på utförd reparation om det är gjort med nya delar. Bevisbördan ligger på den som reparerat motorn och inte på dig som tidigare. Jag rekomenderar dig starkt att ta detta vidare till ARN så fort som möjligt och upplys gärna verkstaden om att du tänker göra det så kanske dom slutar påstå att du gjort fel istället för att erkänna att dom klantat sig. Kör så det ryker, du kan inte förlora detta. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 21 Oktober , 2009 Förlåt, men vad är en splint? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
00000 0 Postad 21 Oktober , 2009 Splinten är det som sitter närmast propellern innanför fjäderbrickan. Har inte varit i botten, allt är som nytt med en ny propeller i rostfritt som satt på då jag köpte den och den är som ny och inga märken som skulle kunnas tas som att jag kört på grund. Lämnade in den marinservice i Karlstad som kollade att olja fanns i men att den hade skurit ihop. Skulle bara vara att skicka ner den till Öckerö Marinmotor som jag hade hämtat den nyrenoverad som då hade bytt allt, nytt växelhus, packning i motorn och mkt mer, som den tidigare ägare hade betalat 41.000:- och tagit det på sin firma Kössö Bygg AB och därefter sålt den till mig på Firman och jag hämtade då den på Marinmotor och då hade den inte varit i vattnet bara provkört. Jag satte i båten hemma i Karlstad och allt lät fint, men efter att varit ute max 10ggr som säkert max motsvarar 10 timmar så knakar det till ifrån motorn och den låter mkt illa, åkte dagen efter med motorn till Fredins Marinservice som kollade läget, med olja och att den hade harverat. Jag skickade ner den och berättade att det måste ha varit fel vid reperationen som gjordes för 41.000:-. Svaret efter en vecka var att det var handhavande fel och inte han hade gjort fel, -sånt som händer sa han och tåg krockar med andra tåg och det ska ju inte heller hända sa han. Rådrummet, säger att det hela verkar svårt och dåligt stöd. Generalagent Yamaha, har aldrig varit med om detta och att handreglaget går sönder före splinten för det är många svagare länkar innan den grova splinten går av. Så det hela är en soppa med ord mot ord, Handhavande fel, påstående att jag har dragit gasreglaget fram och tillbaka då motorn står stilla. För mig helt helt sjukt. Svaghet för Yamahamotorer eller kostnadsfråga för Öckerö Marinmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 21 Oktober , 2009 Närmast proppellern innanför fjäderbrickan sitter det inget som kan kosta 29000kr jag tycker mer det låters som att det är den lilla pinnen i växelhuset som flyttar växelväljaren so måste ha gått av och orsakat ett totalhaveri och så som du beskriver det så råder det inga tvivel om att detta borde ersättas av firman som renoverat motorn då detta inte händer normalt. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Oktober , 2009 är det en fyrtakt eller 2 takt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 21 Oktober , 2009 det är en 2005 F100 /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Oktober , 2009 http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0045105&path=YAM~A0000002~M0000315~M0000328~C0045105&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=YAM&eCatSupFldr=supplier-110-050-YAM Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Oktober , 2009 Jag antar att det är pinnen nr 55 som går rakt igenom clutchen ,det finns en fjäder som ska hålla pinnen på plats, får man ej dit fjädern riktigt då kan pinnen åka ur sitt läge o gå av det är säkert det som har hänt,har aldrig varit med om att en sådan pinne kan gå av på något annat vis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 21 Oktober , 2009 den som har renoverat motorn kan till ock med ha glömt att sätta dit fjädern. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 21 Oktober , 2009 En fråga Vad renoverade de, alltså omfattning och vaför? (Oops blev visst två frågor) mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
00000 0 Postad 21 Oktober , 2009 nr 55: Stämmer bra det. Han såg att den var halv, då han demonterade isär det och den andra delen hade orsakat haveriet. Orsak handhavande fel pga påstående att man skulle rört vid handreglaget då motorn ej är igång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
00000 0 Postad 21 Oktober , 2009 Kössö Bygg AB hade haft den på firman och då fått problem med motorn så den lämnades in på renovering och då hade dom på Öckerö bytt varenda del i växelhuset och packning i motorn, totalrenoverad med kvitto på varenda del. Tydligen hade den kanske gått på grund eller något. Frågade inte för trodde efter att ha renoverat en motor på 41000kr så borde den nästan vara som ny och bara att sätta i och köra, Som dom även sa. -Allt är bytt och fixat och bara att sätta i den och köra. Men fick ha den i 1½månad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Oktober , 2009 vid växling vad som händer när motorn inte är igång det är nämligen att clutchens klackar ska gå i fram eller backdrevet endera så passar klackarna i framdrevet men inte i backdrevet när motorn står still, pressar man i backväxeln endå så kan man vrida växelstången men knappast så att pinnen går av den är av stål. (kanske någon som kan förklara lite bättre för de som inte fattar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Oktober , 2009 Helt fel, att pinnen vrider runt hela propelleraxeln ,clutchen sitter på splines på propaxeln.vad pinnen gör o dess funktion är att den har till uppgift att vara samman bunden med den lilla tappen som löper i propaxeln o för clutchen framåt o bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 22 Oktober , 2009 Helt rätt wanmar. En rejäl tankevurpa. Visst är det så.. Men saknas fjädern blir pinnen som sagt inte kvar länge i sitt spår eftersom den glider lätt genom både proppaxeln, växeltappen och dogclutchen.. Minsta den glider ut så kommer den emot pinjongdrevet och går av med haveri som följd.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 22 Oktober , 2009 Vill bara sätta fingret på en annan sak som kanske inte är så uppenbar i sammanhanget - den juridiska biten och ansvarsförhållandena. Öckerö har egentligen inget ansvar alls mot dig, rent juridiskt alltså. De har gjort ett jobb åt en firma, en firma som sedan sålt objektet vidare till dig. Din motpart är alltså firman (Kössö). Detta är extra relevant i sammanhanget, eftersom skyldigheter och regelverk ser lite annorlunda ut vid uppdrag och affärer mellan företag jämfört med mellan företag och konsument. Egentligen är det alltså firman du köpt motorn av som du skall rikta din energi mot, sedan får de i sin tur dra lasset mot Öckerö. Du har aldrig haft affären med Öckerö, och reparationsgarantier o.s.v. som de givit någon annan kan inte ”tas över” utan deras godkännande, i synnerhet inte från en firma till en privatperson. Det är dock en vanlig missuppfattning, vilket gör att den lille konsumenten får stånga sig blodig mot ett företag som egentligen inte är inblandat i affären. Ett företag som egentligen inte alls har några skyldigheter mot dig. Allt medan den verklige motparten - företaget som sålt motorn till dig - inte behöver göra någonting av skitjobbet. Finns massor av exempel på detta här på forumet; privatpersoner som blivit skickade direkt till generalagenten med sina problem och går på det i tron att det blir en kortare beslutsväg. Kanske kan fungera i något enstaka fall, men vinnaren är firman som sålt prylen (som smiter från sina skyldigheter) och förloraren konsumenten som rent krasst inte har några konsumenträttsliga rättigheter alls (fel motpart). Finns visserligen undantag om firman går i konkurs eller företag/generalagent i nästa led på eget initiativ tar över ansvaret, men det är sällan fallet. ---------------------------- Som utomstående betraktare funderar jag också på varför man renoverar upp en motor för 41.000:- och sedan säljer den direkt. Mina varningsklockor säger att motorn varit med om något riktigt rejält haveri och säljaren inte är 100% säker på att den någonsin kan bli OK. Då brukar man vilja sälja så fort som möjligt efter ”reparationen” innan nästa sak visar sig. Att firman (Kössö) håller sig i bakgrunden och låter dig driva reklamation av deras reparationsuppdrag, får varningsklockorna att ringa ännu starkare. Varför har du inte gått på dem ? Är de bekanta, vänner o.s.v. ? Ta tjuren vid hornen och rikta kraften mot din verkliga motpart, byggfirman som sålt dig den s.k. renoverade motorn. De har ett konsumenträttsliga ansvaret mot dig, sedan får de ta det i sin tur med Öckerö. Men de kanske vet saker som gör att de undviker detta. Observera att jag inte lägger några aspekter på om reparationen är klantigt utförd o.s.v. I dina ögon är det självklart så mot bakgrund av att firman sålt motorn med utfästelsen nyrenoverad. Men det är och förblir deras utfästelse mot dig, och det är den som är fel och dem du skall klaga hos. Allt annat vet du egentligen inget om, inte mer än vad en firma säger. En firma som inte ens talat om rakt ut vad motorn råkat ut för..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
00000 0 Postad 22 Oktober , 2009 Svaret jag fick från Kössö Bygg AB: Det var tråkigt att höra att motorn gått sönder för dig. Jag har varit i kontakt med XXXXX på Öckerö marinmotor och vad han säger till mig är att det har gått sönder en splint, som i sin tur har orsakat förstörelsen av växelhuset. Enda möjligheten att göra sönder denna sprint är att överbelasta den genom att försöka växla utan att motorn är igång. Då det verkar vara utan allt tvivel att det är handhavande fel som gjort att växelhuset gått sönder och inte någon form av monteringsfel, ser jag inte hur vare sig jag eller Öckerö marinmotor skall kunna bära ansvaret för det. Men då jag inte kan gå i svaromål för öckerö marinmotor utan bara svara för mig själv. Kan jag inte ta på mig något ansvar om motorn behandlats på felaktigt sätt. Åter igen så länge analysen talar för att det är ett handhavande fel kan jag inget göra. Så lyder brevet från Kössö Bygg. Så har försökt att få kontakt med Kössö Bygg, innan Öckerö Marinmotor men båda verkar stå på samma historia. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 663 Postad 22 Oktober , 2009 Visst, men det är ändå Kössö som du skall gå vidare med, ifrågasätta och ställa kraven mot. För att ge mer tyngd åt din version borde du kontaktat en sakkunnig/opartisk och fått ett skriftligt utlåtande på motorn, om att det INTE kan vara det felet som Kössö (och Öckerö) påstår. Det kan det vara värt med tanke på vilka pengar det handlar om. Och nödvändigt för att bryta läget där ord står mot ord. Kan du inte få ett utlåtande från marinan som först kollade upp felet ? Kösse har ju ett ekonomiskt intresse i det hela, så deras ord kommer väga ganska lätt jämfört med en oberoende parts. Viktigt att ha i bagaget om du tänker gå vidare till t ex ARN. Sedan är det ju en lite besvärande faktor att motorn trots allt gått och fungerat ett tag sedan firman sålde den, och det kan göra analysen av grundorsaken svårare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Oktober , 2009 Om motorn ännu inte är öppnad skulle den kunna öppnas i vittnens närvaro. Saknas t.ex fjädern som nämns ovan så är väl saken klar. Att det skulle vara handhavandefel verkar ju osannolikt och svärtar ner motorns rykte så generalagenten kan ha intresse av att vara med vid öppnandet av växelhuset. Wanmar har skruvat i dessa motorer så han vet vad han talar om och är inte partisk. Bjud Wanmar på en weekend med räkmacka på hotell Gotia. Det kan vara värt den pengen. Kan väl räknas som omkostnader i en skiljedom som du bör vinna. Allt bevis finns i motorn så den är värdefull oöppnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 22 Oktober , 2009 Är väl kanske svårt att bevisa att den varit oöppnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 22 Oktober , 2009 Handhavandefel ? I manualen till en 2005 F115D står det under Preoperation checks:Check throttle, shift, and steering for proper operation before starting the engine. The controls should work smoothly, without binding or unusual free play. Altså SKA man röra växelreglaget fram-och-tilbaka med motorn avstängd Ingenstans i manualen finns någon Warning eller Caution att det ska skadligt att röra växelreglaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 536 Postad 22 Oktober , 2009 IngemarE, du sätter fingret precis på huvudfrågan! (långt inlägg så jag ville inte citera) Driv din talan mot säljaren av motorn. När den dessutom är ett företag så har du betydligt större chans att få rätt än om det skulle varit en privatperson. Även jag anser det vara en försvårande omständighet att motorn trots allt gått ett tag innan den havererade. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sege 44 Postad 12 November , 2009 Tips: Gör _ALLT_. Öppna i vittnens närvaro, kopiera valda delar i bruksanvisning, be dem visa var i handboken det står att man inte får lägga i/ur växlarna när motorn är avstängd, ta hjälp av fack-kunniga som kan bekräfta att det inte är några problem och att just det handhavandefel de försöker klämma dit dig på inte är fel. Gör allt, samla ihop all information, varje del för sig kanske inte räcker men tillsammans kan du bygga ett bra case om det skulle gå vidare till ARN. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
00000 0 Postad 12 November , 2009 Har lämnat över ärendet till ARN och Kössö Bygg AB skulle få den 18/11 på sig att svara till ARN. Det tråkiga är ju att den är isärplockad utav Öckerö Marinmotor AB så nu ligger den vilande på en hylla hos dom så det var bara han själv som drog i sär allt för att titta. Han ville att jag skulle skicka ner den så han fick se vad som hade hänt och göra bedömningen själv till att han inte hade gjort fel utav svaret man fick var att jag haft otur och har aldrig varit med om detta så du har växlat fram och tillbaka då motorn står stilla och då brytit av stiftet, och tåg krockar med andra tåg och det ska ju heller inte kunna hända svarade han det är bara otur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser