thopal 0 Postad 20 Oktober , 2009 Hej, vill lära mig grunderna i att använda trimplan. Är följande rätt eller fel. 1) När båten kommit upp i fart kring marchfat trycker jag ner trimplanen (bow down) för att få båten att plana. Rätt eller fel? 2) När båten planar behövs intre trimplan nere längre och därför trycker man tillbaka dem (bow up) för att inte skada trimplan i den höga farten. Rätt eller fel? 3) Båten är självplanande, men antar att trimplan gör så att båten planar snabbare. Rätt eller fel? 4) Man kan få båten att plana utan trimplan enbart om båten är självplanande. Rätt eller fel? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LilleWide 0 Postad 20 Oktober , 2009 Hej... jag är också nyfiken på grunderna hur man ska använda dem.. Här är min tolkning som kan vara uppåt väggarna fel. 1. Fel... man ska använda trimplanen tidigare just för att få upp den i plan snabbare. marchfarten ligger ju ofta högre än planfarten. 2. Fel. o rätt.. en del båtar är svårplanade o tappar planet om man tar up dem igen.. har aldrig hört att de kan skadas men de bromsar ju om de är för snävt ställda efter båten har planat. 3. Rätt 4. Rätt.. Som sagt... vet inte hur det SKA vara men detta är vad jag tror Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainHowdy 1 Postad 21 Oktober , 2009 Hej Jag har mest andvänt dem när båten lutar, typ snedlast eller sidvind. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chronic 0 Postad 21 Oktober , 2009 Också bara använt mina för att ställa båten rakt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 21 Oktober , 2009 1-Min förra båt hade lite klen motor, och jag fick då använda trimplanen för att trycka upp den att plana. bow down. Har man tillräckligt med motor så behövs inte det 2- när båten planar dra upp trimplanen. Försök att köra ner dom bara lite och kolla logg/motorvarv om farten ökar eller minskar utan att röra gasen. Dom skall inte tryckasner för mycket för då blir dom bara bromsklossar. 3- är motorn tillräcxkligt stor skall det inte spela någon större roll 4-?????? Som någon sa tidigare använd trimplanen för att räta upp båten vid snedbelastnig eller sidvind, eller om folk gärna flyttar runt i båten medans du kör. Eller om motorn är klen: för att komma upp plan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser