Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Coffeman

Utombordare korriderar

Rekommendera Poster

Har en 2 år gammal utombordare som har börjat att korridera! Den har offeranod som ser bra ut!

Fråga 1: är om det bara är färgen som släpper och om korrisionen stannar upp efter ett tag eller fortsätter den för alltid?

Fråga 2: om man kan köpa färg, och i så vilken och måla på igen? Vet att mercury hade problem med detta i början när de kom

Fråga 3: om man målar om motorn där det korriderat, det kan inte fortsätta korridera under, innifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske just det är problemet, att offeranoden ser bra ut?? Kanske den inte sitter som den skall..

På min E-TEC så är offeranoden vid kavitationsplattan som ny(motorn alltid upphissad när den inte används. Den som sitter på fästet(under vattnet) har helt klart korroderat(funkat som den skall)

Borde inte den ha garanti kvar??? Kontakta säljaren..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kontrollmät motståndet mellan anoden och motorns rigg. Ska vara så nära 0,00 Ohm som möjligt.

Har du stålpropeller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn bara är två år och har börjat korrodera så skulle jag kontakta firman där den är inköpt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en typ av extra offeranod att köpa, som man monterar längst bak på propelleraxeln. Den sitter alltså liksom inne i, och sticker ut ur, propellernavet. Kan tänka mig att den skulle kunna vara en lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

2 år gammal motor skall se helt perfekt ut, den skall inte ha korroderat alls. Färgen skall inte släppa. Korrosionen stannar inte upp, det blir snarare värre o värre. Att måla på med något rostskyddsmedel eller färg brukar inte hjälpa mycket. Sannolikt är något fel, kolla offeranod enl tidigare beskrivning. Har du något fel på ditt elsystem, töms ditt batteri misstänkt fort?

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...