Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Getrud

Optimax 135, Bella 620

Rekommendera Poster

Jag har köpt en Bella 620 som det sitter en Optimax 135 Saltwater på, då jag köpte den utan att provat den i sjön är jag lite nyfiken på vad man kan förvänta sig av detta ekipage! Någon som har någon aning? 35-38 knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog på propellern men jag tror du har hamnat rätt.

Har en kompis som körde samma konfiguration som du gör men när jag drog förbi honom i 42 knop uppgraderade han till Optimax 150 Skrattande

Trots detta kom han inte förbi (även om det var jämnt) så nu har han köpt ny båt och har beslutat sig för att köra värdigt istället, dvs. 25 knop

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok Niffe!

Det sitter en kromad Laser II på den, vilken storlek den har vet jag inte nybörjare som man är!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Inte för att jag kan så mycket om Bella 620 men det jag har hört är bara bra.

Vad gäller Optimaxen så lär det vara en robust och snål motor (enligt kompisar som kör den).

FYI: Lundins racing erbjuder chip trimminig till modernare Optimax.
En 135 Hk lär kunna ge ca 167 Hk fullt uppgraderad. De begär 5000:- för uppgraderingen.

Mercury lär göra riktigt bra propellrar. Lasern är inget undantag och den tål rejäl hissnig (om skrovformen så tillåter).

Jag åker både snålt och fort med en större styrpulpet med en gammal Mercury 135 och en Laser II propeller.

Om du är riktigt nördig så kan det löna sig att blue printa propellern, dvs att balansera den och tunna ut bladen något.
Jo  den blir skörare då men går antagligen marginellt fortare då.

Lycka till

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Peter!

Visst vore det väl häftigt med lite mer kräm där bak men är inte risken stor att något går åt pipan? Jag menar då maskinellt och som sedan drar med sig stora reparationskostnader?

/Getrud

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HEj

Vad jag förstår är 135, 150 och 175 samma motor sånär som på:

- Programmvaran i styrboxen
- Växelhusutväxlingen.
- Storleken på kanaler (mest avgas gissar jag).

Gissar att det inte påverkar motorn mer än marginellt.
(Det är klart att om man utnyttjar alla 175 Hk jmft med 135 så slits den marginellt fortare)

Lundis säljer färdigtrimmade motorer med full granti.
De hävadra även att det är ok med garantin för uppgraderade motorer.

Jag skulle inte tveka att köpa en uppgraderad om jag köper en ny (vilket står på listan).

/Peter

PS
Inte för att jag kan så mycket om Bella men jag har för mig ha läst att alla tre Bella 6xx har samma skrov (20 Graders V). Med 135 friska och en bra propeller och lite extra hissning borde du kunna åka ganska fort. Hur mycket man kan hissa beror nog mest på hur steglister och skidan är utformade.
Vi kör ca 6 cm hiss på min 6.30m styrpulpet med en gammal 135 hk Black Max.
Vi har en Mercurys laser II propellrar (som du antagligen också fick med) klarar bra med hissning.

DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Getrud

Du bör nog kunna komma upp emot 40 knop med stålpropeller och hissning. Du bör kunna se data på propellern om du titta i navet. 13 1/4 x 19 betydet t.ex. en diameter på 13 och en kvarts tum och en stigning på 19 tum. Jag har en Optimax 115 och jag kommer upp i ca. 34 knop med orginal alu-propeller utan hissning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SvartaMalin!

Tack, å när du säger hissning är det samma som att trimma upp motorn?

/Getrud

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej , med hissning menar jag att man monterar motorn högre upp på akterspegeln. Det finns flera olika hål i motorns fästplatta som vilar mot akterspegeln. När man köper en båt med aluminiumpropeller så brukar motorn vara monterad i de översta hålen på fästplattan vilket innebär att den sitter i lägsta läget längst ner.

Man kan lossa muttrarna på motorn och lyfta upp motorn och sätta tillbaka den med bultarna i näst översta eller tredje översta hålen. Då kommer motorn högre upp och riggen gör då mindre motstånd i vattnet. Lyfter man för högt upp så får propellern svårt att greppa i vattnet och släpper lätt med övervarvning och dålig kylning som följd.

Med stålpropeller kan motorn monteras lite högre än med aluminium eftersom stålpropellern har bättre grepp i vattnet. Hissning av motorn i kombination med rätt vald stålpropeller brukar kunna ge ett par knop extra i fart

Senast ändrad av SvartaMalin | 25 oktober 2009 | 19:27

Senast ändrad av SvartaMalin | 25 oktober 2009 | 19:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att Optimax har ett extra vattentintag straxt under vxlhusbulben i framkant.

Om så är fallet så kan man antagligen hissa långt mer än vad som är praktiskt utan att kylningen försvinner.

På vår Flipper har jag Yamaha 70 med ca 2.5 cm hissning och AL propeller.
Den släpper i kurvorna om jag svänger hårt samt om jag trimmar ut maximalt.
Den extra hissingen gjorde ca 1 knop i fart och sparar antagligen då några procent i  förbrukning.

På Styrpulpeten har vi en urgammal Mercury 135 med 6 cm hiss och stålpropp.

Den går inte varm (pga hissningen) och där vinner man ca 2 knop på hissningen och antagligen någon fler  procent i förbrukning.
En stålpropeller har i regel tunnare blad och det i sig kan ge någon extra knop.

Dvs jag rekommenderar alla att åka med en viss hissning om man kan tåla de negativa effekterna. Något högre ljud, något sämre acceleration, riska att kavitera (släppa) lite tidigare i branta kurvor.

En AL propp har fördelen att den är billigare att köpa och det brukar bli billigare att reparera när man går på grund.

Plast propellrarna tror jag inte är bra.

FYI, I fartregistret runt 50 knop kostar 1 extra knop ca 10Hk. Vid 40 knop gissar jag på ca 7 Hk per extra knop.

=0)

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Optimax har ej något extra vattenintag vid bulben om det inte är ett highperformance hus förstås.(för kännedom så finns det ett inntag vid bulben som är ca 1mm hål o det är tillför tryckloggen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...