Esteve 0 Postad 20 Oktober , 2009 Hur ser ni på VP respektive Mercruiser? Vilken är bättre eller är de likvärdiga? När det gäller: -Motor -Drev -Reservdelspriser -Tillgång av reservdelar -Att meka i -Annat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BellaFalcon 0 Postad 24 Oktober , 2009 Hmmm har erfarenhet av både Volvo och Mercrusier på tidigare båtar, då lite äldre och 4-cylindriga (VP290 vs Mercruiser Alpha One). Om jag skulle jämföra dessa båda lite äldre drev så skulle jag vilja säga att Mercruisern är mer lättmeckad i drevet (t ex lyfta på/av) förutom att impellern idiotiskt nog sitter mitt inne i drevet och inte låter sig bytas med mindre än att under- och överhus separeras. Har för mig att Mercruiser har impellern vettigt till framtill på motorn på Bravodreven och det är kanske ett sådant du funderar på, i a f om du har lite kraftigare V8 (typ över 250 kusar...) Har numera ett VP Duoprop med diesel och drevet är så tungt att jag inte ger mig på att lyfta av/på själv utan låter firma med specialgrejor sköta det. Betr bensinmotorer från resp tillverkare så är det hugget som stucket och handlar mest om vilken färg du vill ha på motorn...:-) Mvh BellaFalcon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BellaFalcon 0 Postad 24 Oktober , 2009 Betr reservdelspriser så tror jag Mercruiser är billigare då det finns flera firmor som leverar prylar direkt från USA via webbeställningar, samt även plagiat delar - även hela drev, som sägs vara minst lika bra som original. För den maximalt prismedvetne finns ju också massor med begagnat av båda märkena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser