Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Esteve

V8 med drev - Mercruiser vs VP

Rekommendera Poster

Hur ser ni på VP respektive Mercruiser?

Vilken är bättre eller är de likvärdiga? När det gäller:

-Motor

-Drev

-Reservdelspriser

-Tillgång av reservdelar

-Att meka i

-Annat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm  har erfarenhet av både Volvo och Mercrusier på tidigare båtar, då lite äldre och 4-cylindriga  (VP290 vs Mercruiser Alpha One).

Om jag skulle jämföra dessa båda lite äldre drev så skulle jag vilja säga att Mercruisern är mer lättmeckad i drevet (t ex lyfta på/av) förutom att impellern idiotiskt nog sitter mitt inne i drevet och inte låter sig bytas med mindre än att under- och överhus separeras.

Har för mig att Mercruiser har impellern vettigt till framtill på motorn på Bravodreven och det är kanske ett sådant du funderar på, i a f om du har lite kraftigare V8 (typ över 250 kusar...)

Har numera ett VP Duoprop med diesel och drevet är så tungt att jag inte ger mig på att lyfta av/på själv utan låter firma med specialgrejor sköta det.

Betr bensinmotorer från resp tillverkare så är det hugget som stucket och handlar mest om vilken färg du vill ha på motorn...:-)

Mvh BellaFalcon

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betr reservdelspriser så tror jag Mercruiser är billigare då det finns flera firmor som leverar prylar direkt från USA via webbeställningar, samt även plagiat delar - även hela drev, som sägs vara minst lika bra som original.

För den maximalt prismedvetne finns ju också massor med begagnat av båda märkena.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...