Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
MartinA

Passar alla 110S-drev till MD7A?

Rekommendera Poster

Någon som vet om alla 110 S-drev passar till en MD7A? Om inte, är det enbart utväxlingen det hänger på?

Tack/Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kommer ihåg, sedan många år tillbaka, så skulle 110S (segelbåtsdrevet) passa till MD7A motorn. Jag har papper och manualer om detta, men inte just nu här, kan återkomma i morgon !

Ja nu när jag har kollat en Volvo Penta handbok, så passar en MD7A med ett 110S segelbåtsdrev !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, jag var nog lite otydlig i min ursprungsfråga. Jo, jag har alltså en MD7A där det ursprungliga 110 S-drevet har korroderat. Min tanke är att köpa ett begagnat 110 S-drev. Hur försäkrar jag mig om att jag köper rätt 110 S-drev? Eller är det så enkelt att det bara finns en enda 110 S-modell med en och samma utväxling?

Tack/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

De äldre dreven har 1,66:1, de nyare har 2,15:1. Går att se på serienumret. Den enda skillnaden är att du måste ha en propeller med annan storlek/stigning om du byter till ett drev med annan utväxling. Har ett drev liggande med 1,66:1 i garaget som jag kan skiljas ifrån för 1500.- om du är intreeserad.

Enligt uppgift funnen på nätet har Serienummer från 1116831, 2,15:1

Fredrik

Senast ändrad av sciroccogtx15v | 23 oktober 2009 | 09:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, MD11C, MD17C, skall monteras ihop med 110S drevet som har utväxling 1,66:1, det har jag uppgift på. Vad MD7A, beträffar har jag ingen uppgift på, kan det vara det 110S drevet med högre utväxling, eller kan man kompesera det med byte av propellern.

Senast ändrad av -somena- | 23 oktober 2009 | 17:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack, då går jag på serienumret!! Jag har en MD7A från 1979 och det anges 1,66:1 i utväxling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...