Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Myggbetet

Katamaranskrov

Rekommendera Poster

Hej.. Har tröttnat på dåliga sjöegenskaper nu så tänkte höra vad för båt som är bäst? En riktigt v bottnad båt är såklart bäst.. men en katamaran vore häftigt.. hur går de i vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik

har en katamaran båt själv. Vet inte vad det är för märke men jag har sett en precis likadan. Den går ju ganska fort och kränger aldrig. Du kan stå 2 pers på ena sidan utan att den känns ett dugg rank. Och när man svänger så känns det ju som att man kör bil. Den lutar alltså inte. Men precis som du säger så ska det helst inte vara några vågor alls..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. När det gäller bra sjöegenskaper (jag misstänker att du menar hög fart i grov sjö) så skulle jag föreslå en rejäl RIB. De är förhållandevis dyra och kräver stora motorer men de klarar höga vågor bra i hög fart. Har en själv en rib av äldre modell fungerar klockrent i sjö. Se bara till att den är lång och tung så blir det bra. En bonus är ju såklart att det är roligt också...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte mer än hålla med norpan. Har du frågor är du välkommen att maila mig så kan jag berätta mer. info@ospreyrib.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min båt har också katamatanskrov (en Adec HT 5,30 lång). Visserligen är den v-bottnad i fören, men aktre halvan är som en katamaran. Förre ägaren kallade det för Shetlandskrov, tydligen har många av Shetlandbåtarna sånt skrov. Hursomhelst. Jag håller med om att stabiliteten är oslagbar. Däremot är den känslig för viktfördelningen i för/akterledd vid planande farter. Har man för lite vikt i fören vill den gärna slå, även vid lugna sjöförhållanden. Det kanske inte är nåt specifikt för skrovtypen, men jag inbillar mig att det har att göra med att katamatanskrovet har lite sämre bärighet just i aktern jämfört med ett v-format skrov. Annars är jag fullt nöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...