Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
All_to_slow

Förstör kapelltvätten kapellet?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att lämna mitt kapell (blått Utternkapell 2006) på tvätt hos en kapell/kemtvätt men har fått för mig att man förlorar lite av struktren i kapellet och att det skall bli fladdrigt och se gammalt ut.

Ser kapellet slitet ut efter en tvätt/impregnering?

Blir det sladdrigt?

Kan man räkna med färgförändring?

Mitt kapell är inte direkt tokskitigt men jag har fått svarta fläckar på insidan till följd av mögel och fukt? Möglet har jag fått bort med hjälp av Starbrite Mildew Remover, Men det svarta är kvar, kallas detta jordslag? Och hur får jag bort detta utan att lämna på tvätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du bör lämna in kappelet på tvätt och impregnering, Detta kan med fördel göras ungefär vart tredje år, men visst, en tvätt sliter på kapellet, men om du inte tvättar det och låter jordslaget sitta kvar så sliter det nog mer.

Har hört om en som tvättade sitt kapell en gång per år, men det tycker jag är för ofta. Om ditt kapell är från -06 så tycker jag du kan lämna in det. Brukar inte kosta mer än några hundra per kilo kapell.

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket material är kapellet gjort av? Viktigast är nog att inte låta smuts sitta på för länge och ge det en ordentlig tvätt impregnering varje höst, men inte tycker jag man behöver lämna in det om det nu inte är omöjligt att få rent med egna metoder..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lyckats att hålla måssikten borta i sommar med regelbunden tvätt så utvändigt är kapellet fint nu är det bara vagare mörka/svarta fläckar på insidan.

Kapellet är av grövre mörkblå textil.

Frågan är om kapellet i övrigt blir mer slitet och skall man då avstå tvätten och leva med mörkare fläckar på insidan eller blir det bara fräscht och rent?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst sliter det på kapellet att låta tvätta det, men alternativet med mögel och jordslag är ännu värre. Ett kapell som varit synligt smutsigt ser dock alltid fräschare ut efter tvätt.

Om det inte är alltför smutsigt så brukar vatten och gulsåpa räcka till, komplettera gärna men ny impregnering efteråt.

Senast ändrad av Flipp760 | 20 oktober 2009 | 20:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...