svenne61 0 Postad 19 Oktober , 2009 Jag har ett ekolod som heter Humminbird onehundred med aktergivare. Så fort som jag kommer upp i lite fart så tappar jag signalen. Har provat att justera givaren i all oändlighet, men blir inte nöjd. Nu senast så har jag placerat givaren innuti båten, det blev bättre men jag är fortfarande inte nöjd. Kan det vara så att signalstyrkan är för svag ?? Om jag förstår saken rätt så är det bättre ju högre signal som givaren ger. Funderar nu på att köpa ett nytt ekolod som ger 4000w, kan man då vara säker på att det fungerar ? Mvh. Sven-Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 20 Oktober , 2009 Hej! Är det så enkelt att givaren kommer upp i luften då båten planar? Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Oktober , 2009 Tror inte att det hjälper med högre effekt, den behöver nog bara ökas ifall vattendjupet är extra stort. Det kan nog bli luftbubblor i vattnet där givaren sitter vid hög fart, något som reflekterar ljudet och stör mätningen rejält. Skulle därför testat fler placerings-altenativ för givaren, och även kollat i manualen ifall det möjligen finns filter för detta. Alltså inställningar där ytekon negligéras mer, till förmån för djupekon. Vilket - av alla ekon från olika djupnivåer - som presenteras på skärmen som sjöbotten, är ju tolkningssak som avgörs av datorprogrammet och dess inställningar. Av säkerhetsskäl är nog grundare ekon ganska hårt prioriterade i grundinställningen, gissar jag. Då man exempelvis korsar en annan propellerdriven båts kölvatten fås ju ofta djup 1m på ekolodet, kanske pga luft- men troligen främst kavitationsorsakade vattenånge-bubblor, har jag märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser