Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
bubbeliii

Sprickor vid mastfäste

Rekommendera Poster

Hallå allt glatt båtfolk Glad

Någon som kan hjälpa en liten nybörjarseglare med ett litet problem?

Jo det är så här att jag var och tittade på en båt och upptäckte att den hade sprickor vid mastfästet (heter det så?). Och nu undrar ju jag givetvis om tips och förslag hur och om man kan laga detta.

Bifogar en bild som garanterat säger mer än mina nybörjarord. ;)

post-10010576-1394236130,3935_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan mycket väl vara problemet, blir att provborra lite. :P

(glömde nämna att det är en Vega som ska rustas upp och bli fin och proper igen.) Glad

Om det nu skulle vara detta som nämndes i tråden ovan går det att lösa med denna förenklade tillvägagångssätt:

Micke sa:

Skär upp ovanifrån, ta bort allt ev fuktskadat distansmaterial. Låt torka! Kolla efter sprickor försvagningar i kvarvarande laminat. Om klassregeln tillåter kan du bygga upp ett solit laminat under mastfoten. Annars kan du använda högdensitets Divinycell, balsa eller plywood, men solitt är nog ändå att föredra just där tror jag.

Senast ändrad av bubbeliii | 19 oktober 2009 | 23:45

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner inte till Vegan i detalj,men jag har haft ett antal båtar i samma storleksklass. Alla har haft i stort sett samma problem.

Masten har ingen stötta direkt under, utan står mellan 2 eller 4 skott, med ett mer eller mindre kraftigt balksystem under. Att ha en maststötta direkt under masten går ofta inte av utrymmesskäl.

På min havsfidra, där masten stod mellan 2st 12mm plyfskott, kunde jag i princip trycka ner däcket hur mycket som helst, när jag satte ann riggen. Jag monterade en balk på ytteränden av varje skott, som ja satte i spänn mellan däcksbalken och en fast del i underkant. Pressade upp däcket med domkraft när jag passade in bitarna. Efter det sjönk bara däcket 1cm när jag satte ann riggen.

Gör din reparation så att du får tätt. Kolla om det går att förstärka maststöttningen, vars brist på  är den primära orsaken till problemet. Om inte håller din reparation i 25 år till.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du hittar mycket information om förstärkning av mastbalken på vegaklubbens hemsida. Det är fler Vegor som har bättrat mastbalken, några med teak, några med aluminum. Men sök på forumet så hittar du säkert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...