bubbeliii 0 Postad 19 Oktober , 2009 Hallå allt glatt båtfolk Någon som kan hjälpa en liten nybörjarseglare med ett litet problem? Jo det är så här att jag var och tittade på en båt och upptäckte att den hade sprickor vid mastfästet (heter det så?). Och nu undrar ju jag givetvis om tips och förslag hur och om man kan laga detta. Bifogar en bild som garanterat säger mer än mina nybörjarord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 19 Oktober , 2009 Kan tänkas att problemen är likartade:http://www.maringuiden.se/forum/;thread=315842 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bubbeliii 0 Postad 19 Oktober , 2009 Det kan mycket väl vara problemet, blir att provborra lite. (glömde nämna att det är en Vega som ska rustas upp och bli fin och proper igen.) Om det nu skulle vara detta som nämndes i tråden ovan går det att lösa med denna förenklade tillvägagångssätt: Micke sa: Skär upp ovanifrån, ta bort allt ev fuktskadat distansmaterial. Låt torka! Kolla efter sprickor försvagningar i kvarvarande laminat. Om klassregeln tillåter kan du bygga upp ett solit laminat under mastfoten. Annars kan du använda högdensitets Divinycell, balsa eller plywood, men solitt är nog ändå att föredra just där tror jag. Senast ändrad av bubbeliii | 19 oktober 2009 | 23:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 20 Oktober , 2009 Jag känner inte till Vegan i detalj,men jag har haft ett antal båtar i samma storleksklass. Alla har haft i stort sett samma problem. Masten har ingen stötta direkt under, utan står mellan 2 eller 4 skott, med ett mer eller mindre kraftigt balksystem under. Att ha en maststötta direkt under masten går ofta inte av utrymmesskäl. På min havsfidra, där masten stod mellan 2st 12mm plyfskott, kunde jag i princip trycka ner däcket hur mycket som helst, när jag satte ann riggen. Jag monterade en balk på ytteränden av varje skott, som ja satte i spänn mellan däcksbalken och en fast del i underkant. Pressade upp däcket med domkraft när jag passade in bitarna. Efter det sjönk bara däcket 1cm när jag satte ann riggen. Gör din reparation så att du får tätt. Kolla om det går att förstärka maststöttningen, vars brist på är den primära orsaken till problemet. Om inte håller din reparation i 25 år till. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
te-el 2 Postad 20 Oktober , 2009 Du hittar mycket information om förstärkning av mastbalken på vegaklubbens hemsida. Det är fler Vegor som har bättrat mastbalken, några med teak, några med aluminum. Men sök på forumet så hittar du säkert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bubbeliii 0 Postad 28 Mars , 2010 Har uppdaterat med lite bilder och undrar om jag har tänkt rätt: Hur det ser ut: Mastfoten Och själva Mastfotsprojektet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bubbeliii 0 Postad 4 April , 2010 Har nu öppnat upp till Sandwichen, vad säger ni experter behövs den bytas ut? Själv tycker mitt amatöröga att den ska nog klara sig med lite kärlek och olja. http://segla.slaf.se/?p=276 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser