ante39 0 Postad 18 Oktober , 2009 Funderar på att köpa ett riktigt gammalt fartyg med nitat skrov. För dyrt att byta rostiga bottenplåtar så jag funderar på att fylla ferrocement mellan spanten invändigt (hönsnät och kanske 5 cm tjockt?). Vad tror ni om det? Var kan man handla cementen? Båten är tät nu men jag vill förekomma läckaget utan att spendera en förmögenhet. Sa jag att båten är gigantisk? Polymerer och epoxi är därför uteslutet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Oktober , 2009 Nu är det här ju ingen fartygssajt så det kan vara svårt att få några säkra svar här. Jag kan tänka mig att problemet med att lägga ferrocementen på insidan inte ger nån bra hållfasthet när vattnet börjar trycka på genom rosthål i fartygsplåten. Cementen liggen väl mellan spanten som ger fartyget styrkan och det är stora krafter som ska hålla vattnet ute. Jag kan tänka mig att du behöver helt annat spantavstånd med ferrocement. Plåten som finns kvar ger ju inget bidrag till styrkan när cemtlagret ligger på insidan. Troligen blir du tvungen att lägga ny spant rätt så tätt på insidan av ferrocementen. Då kan det nog gå att få det starkt. Att lägga det på utsidan är väl inget alternativ kan jag tro. Hur är spantens skick? Du får väl googla fram nån som har gjort en sån operation tidigare och se hur det gick. Jag kan tänka mig att det är säkrare att bygga ett nytt fartyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 19 Oktober , 2009 Tjockleksmäta allt som är under vattenlinjen, och behövs det tätas, så lägg en plåt utvändigt, en annan lösning är att lägga plåten invändigt mellan spanten och svetsa, så länge det inte läker och båten inte ska användas till isbrytning och behöver klassas, så låt det vara. jag rekomenderar dock en riktig svets och mycket pengar för underhåll av gamla stålbåtar. jag har en liten bogserbåt på ca 10 meter och jag vet hur mycket tid och pengar det går åt. Lycka till iallafall, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ante39 0 Postad 19 Oktober , 2009 Tack för svaren. Det jag lärt mig om nitade skrov är att det är svårt att laga med svets. Värmen som sprider sig ger ofta upphov till läckage i skarvar och nithål. Därför ville jag kolla vad panelen hade för samlade kunskaper om ferrocement. Nu har jag inte ens hittat någon som säljer det i Sverige, annars hade jag ju kunnat göra ett provskott... Spanten är förresten väldigt gedigna och ca 70 cm cc. Lite rostiga givetvis men det mesta skall blästras först. Tjockleksmätning är gjord och ligger mellan 3.7 och 6,3 mm (ca 50 slumpvisa ställen givetvis). Hoppas ni vill säga mer om detta udda projekt. Tilläggas kan sägas att jag skall ligga infrusen på vintrarna i ca 80 cm tjock stillaliggande is... Bifogar en bild (om den nu går att se). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Oktober , 2009 Jag är allmänt skepptisk till den typen av projekt. Oerhört mycket jobb och pengar. Och man har ju sett många skräckexempel vid dödens kajer. Men vi är ju alla olika med drömmar och ideer. Ferrocement är ju inte bara cement det är ju en massa armeringsjärn också. Egentligen så mycket armeringsjärn som möjligt (precis som glasfibern i ett plastskrov) http://www.hempel.com/internet/IneSeC.nsf/vHEMPELDOC/AA64353B3B89C2240C256C160011E9C3?OpenDocument&1 Betong Ferrocement eller betongbåtsbyggen är idag mycket sällsynta trots en del fördelar som inte återfinns hos andra material. Den första och oftast främsta anledningen att man väljer betong som konstuktionsmaterial är det låga priset. Båtar kan byggas med enkla eller till och med egentillverkade verktyg och metoden är på grund av att hela skrov måste gjutas/putsas i ett tempo forcerad tidsmässigt. Cementen är kraftigt basisk vilket skyddar stål och nätskellettet mot rost, Metoden gör det dock mycket svårt att bygga lätt och lämpar sig därför endast på båtar i storleksordnigen 30-35 fot och större. En annan nackdel som kan spela in i valet av betong/ferrocement är det vanligtvis mycket dåliga andrahands värdet på dylika båtar. Även om byggmetoden bevisats sig som framgångsrik är misstron utbredd bland båtköpare i allmänhet. Källa http://www.kompositfabriken.com/dokument/Batbygge.php Ett annan diskussionsforum. Jag har inte läst tråden. http://www.maringarderoben.se/forum/index.php?topic=4357.0 Bok i ämnet. Jag läste den när jag var intreserad av en av ferrocementbåtarna. http://webopac.bibweb.hudiksvall.se/sv/opac/visa_visa.asp?bokid=0000109947&host_nr=1 Jag har själv aldrig jobbat med ferrocement, men har varit intreserad av ett par båtar byggda av materialet. Det blev ingen affär för min del. Jag är nog inte allt för negativ till materialet som sådant. I ditt fall kunde du nog minska på armeringen en aning om du svetsar fast den i spanten. Hur det sen blir med rost, har jag ingen aning om, men läs det kompositfabriken skriver ovan under rubriken Betong lycka till tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser