Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
Crona

Byta olja i inombordsmotorn

Rekommendera Poster

Hur ofta byter ni olja i inombordsmotorn på era segelbåtar? Bör man göra det varje höst eller räcker det om man gör det mer sällan om oljan ser okay ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört motorn i ca. 10 timmar denna säsong så jag tänkte att jag kunde köra en säsong till på samma olja. Eller ska man byta innan man lägger i båten? Har nämligen redan kört i glykolen i år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört så lite kan du nog låta bli att byta. Det är som att byta olja i en bil som endast gått ca 100-150 mil denna säsong. Jag kör min motor ca 100 timmar varje år säsong i segelbåten. Har du redan konservwerat med glykol skulle jag avstå att byta olja när jag vet att du endast kört så lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är som på bilar, minst en gång om året eller visst antal mil/drifttimmar som gäller om man vill hålla motorn i toppskick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Volvo Penta TMD 70c är oljebytesintervallen 600 timmar, och det följer jag oavsett hur mycket jag kör per år, men oljefilterna bytes efter halva tiden

ska kanske tillägga att den brukat köras i flera dygn isträck också under bogseringar.



Senast ändrad av wetallt | 20 oktober 2009 | 09:40



Senast ändrad av wetallt | 20 oktober 2009 | 09:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar att byta olja och filter på hösten. Då står motorn över vintern med färsk olja med kanske lite bättre korrosionsskydd.

Bytesintervallet stämmer också med mina ca 100 driftstimmar per år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog köra motorn igen och köra i ny glykolblandning efter olje och filterbyte =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade instruktionboken och det stämmer att man ska byta olja och oljefilter varje säsong vid uppläggning för vintern. Även olja i drevet skall bytas och det är viktigare än oljan i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta det nu lugnt, oljefiltret kan du bara byta rakt av, utan varmkörning och ny konservering. Tänk bara på att fylla upp med lite olja eftersom det finns en eller ett par deciliter i filtret du tar bort. Filtret fylls på med automatik när du startar upp efter vinterförvaringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte byta efter 10timmar (förutsatt att oljan ser fin ut, stick ner en slangbit så långt det går i hålet för oljestickan, skaka lite, sätt tummen för slangänden och dra upp den så får du ett prov att titta på!)
Är oljan fin finns ingen anledning att byta tycker jag!
Vi kör normalt ca 100timmar/år och byter på hösten.

Det är dock inte så stora pengar att byta olja och filter, så gör det som käns rätt för dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter nog ut oljan också då det tydligen kan vara vatten i oljan både i motorn och drev av kondens och ev. kylvatten. Nu har jag köpt oljefilter och ny packning till avtappnings pluggen på drevet. Den nya oljan konserverar så då får jag köra runt oljan i någon minut.



Senast ändrad av Crona | 21 oktober 2009 | 20:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ändå att du tar rätt beslut, det är övertygelsen som ger trygghet! Lycka till Crona!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätta mig gärna om jag har fel, men plockar du bara ur impellern ska du nog kunna köra motorn torr en kort stund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man med kort stund menar 15-30 sekunder utan monterad impeller så håller jag nog med. Det borde räcka för att snurra runt den nya oljan lite.

Är det sjövattenkylning skulle jag vara rädd för att det blir för varmt på vissa ställen runt cylindrarna utan kylvatten annars.

Är det färskvattenkylning med ett separat glykolfyllt system med värmeväxlare till sjövattnet? I så fall så har man ju kylvatten som går runt och tar hand om värmen. Då borde man kunna köra ett par minuter innan det blir för varmt.

 



Senast ändrad av Anders_St | 26 oktober 2009 | 07:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oops! Nu kom det reklam igen! Skrikandes

Denna gång för världens dyraste lacknafta! Rynkar

 

Hinner moderatorn med denna gång?

EDIT: Jodå, han är på hugget! Skrattande



Senast ändrad av Flipper_510_HT | 12 november 2009 | 19:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett oljebyte kostar snarare 150kr än 300-500kr, 2l olja 100kr, filter 50kr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl på vad man är villig att hälla i för skit i motorn...Biltema kan man ju alltid köra med om man vill, men då måste man också veta att det är omraffinerad spilloja man häller i motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar en bra stund att få upp värmen på en motor som inte har någon belastning. Full gas blir risk för övervarvning om varvtalsregleringen inte stryper gasen.

Värmen i motorn är ju också vad man eftersträvar för att få oljan lite tunnare och lätt att suga upp.

Man riskerar dock att avgasslangen brinner upp om man inte ser till att kyla den med rinnande vatten från t.ex en stor dunk med vatten. Sak samma när sjövattenintaget täpps igen. Motorn överhettas och avgasslangen bränns inifrån och kan börja läcka kylvatten och avgaser.

Detta gäller förstås inte båtar med torrt avgassystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det är sant men helt oväsentligt, så länge oljan har samma eller högra klassificering så behöver man inte oroa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en god vän som jobbar med just detta och honom litar jag på då han jobbar på ett raffinaderi, oljan är kanonbra i sig och följer alla normer, men enligt deras labb så försvinner smörjegenskaperna fortare än på kvalitetsoljor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mao borde det finnas bevis som kompisen kan presentera som stödjer han påstående.

Har kört roadracing på biltemas oljor under flera år och inte sett eller märkt någon skillnad på slitage i motorn. Jag hör ofta en massa påstående om oljor, motorer som rasat av en specifik olja etc etc men hittintills har jag inte sett några bevis på att det stämmer.

Så länge ingen kan visa tekniskt bevisning så följer jag den enkla regeln, samma eller högre klassificering som tillverkaren rekommenderar så slipper jag oroa mig Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man byter oljan bör motorn vara hygglit varm för att den ska bli lättflytande och lätt att suga upp.  Speciellt nu när både motor och olja är kall tar det en stund att få motorn varm, och man bör nog undvika att trixa med att ta ut impellern och köra en stund.

Det brukar sägas att det bästa är att byta olja just innan man tar upp båten. Då är det enkelt att få motorn varm, och man får de goda korrisionshämmande egenskaperna fån ny olja under vintern. Men självklart kommer inte din båtmotor att skära eller dö i förtid om du hoppar över oljebyte ett år, eller inte gör det förän till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur det är med biltemas oljor, men att OKQ8 ,shell och mobil1 tappas från samma tank vid tappning till 1l flaskort har jag sett.
Pris på oljebyte beror ju även lite granna på hur mycket olja motorn vill ha.

Vi har kört med en lite tunnare olja  10-40 istället för 15-40 som rekomenderas, och den är fortfarande vid dessa vintriga dagar ( 9) fortfarande tunnflytande.
givetvis får man med mer gammal olja om motorn är varm, men efter 75h tror jag inte någon procent gammal olja ställer tilldet, så det blir nog byte i helgen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borde inte vara ett problem för Crona m fl båtägare som kör 10 timmar motor på ett år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...