Crona 4 Postad 18 Oktober , 2009 Hur ofta byter ni olja i inombordsmotorn på era segelbåtar? Bör man göra det varje höst eller räcker det om man gör det mer sällan om oljan ser okay ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 18 Oktober , 2009 Varje höst, olja och filter. Relativt små pengar, dvs 3-500:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 18 Oktober , 2009 Jag har kört motorn i ca. 10 timmar denna säsong så jag tänkte att jag kunde köra en säsong till på samma olja. Eller ska man byta innan man lägger i båten? Har nämligen redan kört i glykolen i år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 18 Oktober , 2009 Har du kört så lite kan du nog låta bli att byta. Det är som att byta olja i en bil som endast gått ca 100-150 mil denna säsong. Jag kör min motor ca 100 timmar varje år säsong i segelbåten. Har du redan konservwerat med glykol skulle jag avstå att byta olja när jag vet att du endast kört så lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 19 Oktober , 2009 Det är som på bilar, minst en gång om året eller visst antal mil/drifttimmar som gäller om man vill hålla motorn i toppskick. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 20 Oktober , 2009 Hoppas jag slipper köpa den båt, där man inte byter olja varje höst. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=306568 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 20 Oktober , 2009 På min Volvo Penta TMD 70c är oljebytesintervallen 600 timmar, och det följer jag oavsett hur mycket jag kör per år, men oljefilterna bytes efter halva tiden ska kanske tillägga att den brukat köras i flera dygn isträck också under bogseringar. Senast ändrad av wetallt | 20 oktober 2009 | 09:40 Senast ändrad av wetallt | 20 oktober 2009 | 09:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 20 Oktober , 2009 Jag gillar att byta olja och filter på hösten. Då står motorn över vintern med färsk olja med kanske lite bättre korrosionsskydd. Bytesintervallet stämmer också med mina ca 100 driftstimmar per år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 20 Oktober , 2009 Får nog köra motorn igen och köra i ny glykolblandning efter olje och filterbyte =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 21 Oktober , 2009 Kollade instruktionboken och det stämmer att man ska byta olja och oljefilter varje säsong vid uppläggning för vintern. Även olja i drevet skall bytas och det är viktigare än oljan i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Oktober , 2009 Ta det nu lugnt, oljefiltret kan du bara byta rakt av, utan varmkörning och ny konservering. Tänk bara på att fylla upp med lite olja eftersom det finns en eller ett par deciliter i filtret du tar bort. Filtret fylls på med automatik när du startar upp efter vinterförvaringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 Oktober , 2009 Personligen skulle jag inte byta efter 10timmar (förutsatt att oljan ser fin ut, stick ner en slangbit så långt det går i hålet för oljestickan, skaka lite, sätt tummen för slangänden och dra upp den så får du ett prov att titta på!) Är oljan fin finns ingen anledning att byta tycker jag! Vi kör normalt ca 100timmar/år och byter på hösten. Det är dock inte så stora pengar att byta olja och filter, så gör det som käns rätt för dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 21 Oktober , 2009 Jag byter nog ut oljan också då det tydligen kan vara vatten i oljan både i motorn och drev av kondens och ev. kylvatten. Nu har jag köpt oljefilter och ny packning till avtappnings pluggen på drevet. Den nya oljan konserverar så då får jag köra runt oljan i någon minut. Senast ändrad av Crona | 21 oktober 2009 | 20:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Oktober , 2009 Tycker ändå att du tar rätt beslut, det är övertygelsen som ger trygghet! Lycka till Crona! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 25 Oktober , 2009 Rätta mig gärna om jag har fel, men plockar du bara ur impellern ska du nog kunna köra motorn torr en kort stund. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Oktober , 2009 Om man med kort stund menar 15-30 sekunder utan monterad impeller så håller jag nog med. Det borde räcka för att snurra runt den nya oljan lite. Är det sjövattenkylning skulle jag vara rädd för att det blir för varmt på vissa ställen runt cylindrarna utan kylvatten annars. Är det färskvattenkylning med ett separat glykolfyllt system med värmeväxlare till sjövattnet? I så fall så har man ju kylvatten som går runt och tar hand om värmen. Då borde man kunna köra ett par minuter innan det blir för varmt. Senast ändrad av Anders_St | 26 oktober 2009 | 07:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 12 November , 2009 Oops! Nu kom det reklam igen! Denna gång för världens dyraste lacknafta! Hinner moderatorn med denna gång? EDIT: Jodå, han är på hugget! Senast ändrad av Flipper_510_HT | 12 november 2009 | 19:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 12 November , 2009 Bra jobbat moderatorn, jaga honom bara! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
schvidja 0 Postad 14 November , 2009 Ett oljebyte kostar snarare 150kr än 300-500kr, 2l olja 100kr, filter 50kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 November , 2009 Det beror väl på vad man är villig att hälla i för skit i motorn...Biltema kan man ju alltid köra med om man vill, men då måste man också veta att det är omraffinerad spilloja man häller i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusten1 26 Postad 15 November , 2009 Kan du belägga att det är så? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 November , 2009 Det tar en bra stund att få upp värmen på en motor som inte har någon belastning. Full gas blir risk för övervarvning om varvtalsregleringen inte stryper gasen. Värmen i motorn är ju också vad man eftersträvar för att få oljan lite tunnare och lätt att suga upp. Man riskerar dock att avgasslangen brinner upp om man inte ser till att kyla den med rinnande vatten från t.ex en stor dunk med vatten. Sak samma när sjövattenintaget täpps igen. Motorn överhettas och avgasslangen bränns inifrån och kan börja läcka kylvatten och avgaser. Detta gäller förstås inte båtar med torrt avgassystem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 15 November , 2009 Inte för att det är sant men helt oväsentligt, så länge oljan har samma eller högra klassificering så behöver man inte oroa sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 November , 2009 Har en god vän som jobbar med just detta och honom litar jag på då han jobbar på ett raffinaderi, oljan är kanonbra i sig och följer alla normer, men enligt deras labb så försvinner smörjegenskaperna fortare än på kvalitetsoljor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 November , 2009 Det är dess värre helt sant, läs inlägget ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 15 November , 2009 Mao borde det finnas bevis som kompisen kan presentera som stödjer han påstående. Har kört roadracing på biltemas oljor under flera år och inte sett eller märkt någon skillnad på slitage i motorn. Jag hör ofta en massa påstående om oljor, motorer som rasat av en specifik olja etc etc men hittintills har jag inte sett några bevis på att det stämmer. Så länge ingen kan visa tekniskt bevisning så följer jag den enkla regeln, samma eller högre klassificering som tillverkaren rekommenderar så slipper jag oroa mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 17 November , 2009 När man byter oljan bör motorn vara hygglit varm för att den ska bli lättflytande och lätt att suga upp. Speciellt nu när både motor och olja är kall tar det en stund att få motorn varm, och man bör nog undvika att trixa med att ta ut impellern och köra en stund. Det brukar sägas att det bästa är att byta olja just innan man tar upp båten. Då är det enkelt att få motorn varm, och man får de goda korrisionshämmande egenskaperna fån ny olja under vintern. Men självklart kommer inte din båtmotor att skära eller dö i förtid om du hoppar över oljebyte ett år, eller inte gör det förän till våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 17 November , 2009 Vet inte hur det är med biltemas oljor, men att OKQ8 ,shell och mobil1 tappas från samma tank vid tappning till 1l flaskort har jag sett. Pris på oljebyte beror ju även lite granna på hur mycket olja motorn vill ha. Vi har kört med en lite tunnare olja 10-40 istället för 15-40 som rekomenderas, och den är fortfarande vid dessa vintriga dagar ( 9) fortfarande tunnflytande. givetvis får man med mer gammal olja om motorn är varm, men efter 75h tror jag inte någon procent gammal olja ställer tilldet, så det blir nog byte i helgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 185 Postad 17 November , 2009 Borde inte vara ett problem för Crona m fl båtägare som kör 10 timmar motor på ett år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser