Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
Esteve

Kompressionstest VP 5,7 Gi-D 2003 - slutsats?

Rekommendera Poster

Har genomfört ett kompressionstest på rubricerad motor. Testet är genomfört på kall motor som inte varit i drift under senaste månaden. Utfallet blev enligt följande i kg: Babord sida framifrån och bakåt 11,5 - 12,5 - 8 (!) - 12,5. Styrbord sida framifrån och bakåt 12,8 - 12,8 - 12,5 - 13,3.

Cylindern som låg så lågt som 8 provtryckte jag tre gånger för att kunna utesluta eventuella instrumentfel.

Vilka slutsatser kan man dra av detta?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gör om testet men slår LITE olja i cylindrarna innan, då kommer trycket att stiga på samtliga cylindrar. Om du får mindre skillnad på den cylindern som var låg i förhållande till dom andra, med andra ord ett jämnare resultat så talar det för dåliga kolvringar på den cylindern.

I övrigt kan det vara ventilerna i toppen, ex bränd avg. ventil. Om du har ett avgastemperatur instrument så borde temperaturen ha stigit senaste tiden

Hur många timmar har motorn gått ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt uppgift har motorn gått ca 210 timmar. Florida import.

Hur bör resultatet se ut på en motor i bra kondition?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11 kg ± 1 kg har jag för mig standardvärdena ligger på.

En kval. gissning

Burken med 8 kg är säkert en avgasventil som är lite halvrisig som kan bero på taskig avgaslimpa/knä, det kommer in lite vatten så ventilen rostar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Hur allvarligt är detta, eller de andra nämnda möjliga orsakerna?

Hur mycket kan kompet diffa mellan cylindrarna för att det ska vara godtagbart?



Senast ändrad av Esteve | 18 oktober 2009 | 22:22



Senast ändrad av Esteve | 18 oktober 2009 | 22:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror det på sönderrostade avgaslimpor/knän så är det allvarligt och bör åtgärdas snarast.

En Florida (hög salthalt i vattnet) maskin behöver inte många år innan avgassystemet ger sig.

Avvikelsen är för stor för att se genom fingrarna. bör inte diffa mer än 1,5-2 kg mellan burkarna.

Ta bort avgaslimporna så ser du hur det ser ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort avgaslimporna så ser du hur det ser ut.

Hur ska det se ut och hur ska det inte se ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja i rätt ände, slå i lite olja och mär kompett en gång till det är ju det helt klart lättaste sen skulle jag ta kompprovet på en varm motor, metall vidgar sig när den blir varm..



Senast ändrad av millenium | 19 oktober 2009 | 12:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att det funkar med att slå i olja för att jämna ut kompet, men jag tvivlar på att det hjälper i det här fallet. Jag var med vid komptestningen och motorn har rostangrepp i skarven mellan ventilkåpa och topp, vidare är rostangreppen betydligt mer framträdande på babord sida och det förefaller som att vatten förekommit även innanför ventilkåpan. Tändstiftet på den lågkompade cylindern var även detta hårt ansatt av rost.

Jag tror att man kan hålla för sant att tidigare skrivna tes om en defekt avgasventil stämmer och att det är här saltvatten kommer in och orsakar rostangrepp = toppen behöver sig en ordentlig översyn och motorn måste ev lyftas ur. Det är ju dock ingen större sak för en marina att lyfta ut snurran och åtgärda detta, speciellt inte i det här fallet då man har en hel vinter på sig.

Jag visste/förstog inte tidigare att båten var inporterad från florida utan trodde den var från usa men okänd ort.

Slutsats: Står det FL på aktern eller man ens misstänker att båten är tagen från florida - ring på en annan annons!

/Micke :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en tråd som vi avhandlat i ämnet avgaslimpor http://www.maringuiden.se/forum/;thread=307952

 

Sedan om det är så att tändstift är angripna av rost ja då är det nog ett faktum att vatten är en bov i dramat.

Men det är ju bara att plocka bort limpor och knän. sedan fortsätta med topparna, komp.vördena skvallrar ju inte om totalhaveri.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm,

jag tror ju inte att just Florida har högre salthalt än övriga delstater vid Atlantkusten i USA. Om jag kommer ihåg rätt, så har Medelhavet högre salthalt än Atlanten.

För övrigt var min förra båt importerad från just Florida och den motorn var inte rostigare än att den fortfarande går finfint. Motorn är från -82. Men det har nog mer med hur båten är skött, än om den är från just Florida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skall vi inte måla fan på väggen…

Det kan var ”positivt” att tändstiftet är rost angripet.

V8:or har en otrevlig egenhet att ha baksug i avgassystemet vi tomgång och gaspådrag från låga varv. Där av finns fickor i limpornas avgas kanaler som skall samla upp kylvatten som sugs tillbaka.

 Det ”kan” vara så att motorn är dåligt konserverad och bara har stått med 5:ans avgasventil öppen med vatten i limpan vilket medför rostangrepp på bland annat avgasventilen som blir otät.

Mitt tips är att varmköra motorn ordentligt och göra ett nytt komp-test när motorn gått lite och fått chansen att nöta bort rosten från avgas ventilen.

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...