Devan 0 Postad 8 Augusti , 2004 hej är det nån som vet nå tips å trix för att få en utombordare att dra lite mindra. har en gammal chrysler som är alldeles för törstig1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Nordin Postad 9 Augusti , 2004 Vad har du för storlek på motorn? Har du kollat att recirkulationssystemet fungerar på din Chrysler? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Devan 0 Postad 9 Augusti , 2004 det är en 55 hk 69;a spå den är gammal så den får ju dra mycket men inte så mycket tror jag. nej d har jag inte kollat faktiskt. blir bensin ringar på vattnet när den står och går . men den surar inte ner sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 9 Augusti , 2004 Kolla så att det inte läcker från någon bränsleslang. Chrysler är kända för bl.a. en sak...TÖRSTIGA! Motorn är en amerikanare, och där borta är/var inte bensinen särskillt dyr :-? Dessutom är den ju rätt gammal... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson Postad 9 Augusti , 2004 Ett enkelt svar. Byt brytarspetsar. Det är inte evighetsgrejer det. Dom är säkert ruttna. Kolla kompet också. MVH Gunnar j. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst menos Postad 9 Augusti , 2004 kör saktare . eller totalrenovera. den har nog gått många år och är utsliten i portar o dyl .inte värt att slänga många ören på om man inte är nostalgiker och uppskattar charmen med gamla motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst olle s Postad 17 Augusti , 2004 Har inget tips med kan berätta att min vita 55hk Chrysler från tidigt 70-tal går som en klocka men är mycket törstig, men man får se det i förhållande till hur mycket man kör varje sommar. En nyare motor kostar många tusenlappar som man kan köpa bensin för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Devan 0 Postad 18 Augusti , 2004 ja det har du rätt i, ja dom går ju som klockor dom gamla rävarna. har alldrig haft nå start problem med den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 18 Augusti , 2004 ... och dessutom är dom ju levande industrihistoria och ögongodis för oss andra med nyare motorer på akterspegeln man blir ju riktigt nostalgisk när man ser en 30-40 år aktersnurra på en lika gammal båt ;-) //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 18 Augusti , 2004 Syn bara att ca 30 % av bränslet går oförbrännt rakt igenom på gamla 2-taktare. Men det är sånt man får acceptera. Lite kan man lindra miljöeffekten med akrylatbensin förstås men det är ju inte så lätt at få tag i på pump. Att skaffa en liten bränsleflödesmätare som t ex Navman 2100 kan kanske hjälpa att hålla en ekonomisk fart i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Devan 0 Postad 19 Augusti , 2004 strålande idè!!! sån måste jag skaffa. vore jo också riktigt intressant å se hur mycket den drar i sig på olika varv å belastning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 19 Augusti , 2004 Devan, Jag har den lite mer avancerade Navman Fuel 3100 som även kan mäta Nautisk liter/timme (den är kopplad till GPS-Navigatorn via NMEA så den får fartuppgiften därifrån som då behövs), förutom liter/tim och en hel del annat som trip och total log, range, hours, speed, fuel remaining, fuel used. Fuel 2100 räcker nog för de flesta och är mycket billigare. Du kan kolla på Navmans hemsida, där även PDF manualer finns att ladda hem. På Fendern(Motor, drev, propeller och elektronik) finns ett inlägg om bränsleflödesmätare, där en påstår att han köpte från USA en Fuel 2100 för ca 1500 kr. En överkommlig summa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Devan 0 Postad 19 Augusti , 2004 ok, ja d är ju ganska mycket pengar ändå för att hålla koll på bensin förbrukningen på en så billig motor. ska försöka höja mig några årtal tills nästa säsong. är väll mest årtalet som gör att den drar mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 20 Augusti , 2004 Man borde K-märka din motor så att du inte bara helt ansvarslöst kan uppgradera den ... PLEASE ägna ytterligare en tanke till oss nostalgiker innan du byter ut den, så vi inte förlorar en värdefull dimension av vårat båtliv! Personligen är jag extremt svag för dom här gamla vita Chrysler som du har ... snacka om Power Design 8-) mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 20 Augusti , 2004 Jag har stor ångest av att jag sålde min Evninrude från 1961 :cry: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Devan 0 Postad 21 Augusti , 2004 hehe jag tar ganska bra hand om min motor, jag är bilmekaniker. Kommer nog heller inte att sälja den. får ju inge pengar för maskinen . måste faktiskt tillägga att den passar alldeles strålande utseendemässigt till båten som är en alnö kabin trä (också från 60 talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 21 Augusti , 2004 Behåll motorn devan! Har själv en Evinrude 65 18hk i släkten samt en klassisk Ockelbo av samma årgång ... Det är nästan så att man får tårar när man åker på en tur i det ekipaget! Jag anade att du hade en tidsenlig båt oxå devan ... och vilken båt dessutom! Behåll hela ekipaget som en släktklenod, och jag garanterar att du blir rilkigt belönad av dina efterkommande ;-) //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Devan 0 Postad 22 Augusti , 2004 ja ä ganska nöjd med både motor och båt, (synd på bensin förbrukningen bara) kommer att bli lite renovering nu i höst å vinter. men jag längtar redan tills nästa säsong. Har vart å skrivit ut lite papper från träbåtsakuten. första träbåten jag har det här. och jag har bara haft den i nån månad. så det är lite nytt att lära sig. men jag gillar faktiskt träbåten. var mer en plast kille förut men d har nog vänt till trä nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 22 Augusti , 2004 Om du satsar på en riktig genomgång av din fina gamla Chrysler i vinter och renoverar upp den, tror jag att du får ner bränsleförbrukningen en del, men amerikanska motorer av äldre årsmodeller är inte speciellt snåla.Dom behövde inte tänka på sånt over there på den tiden. Den kan nog bli starkare också om du renoverar, då kanske du kan spara soppa på det sättet också.För visst är det häftigt när både båten och motorn hänger ihop tidsmässigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Devan 0 Postad 22 Augusti , 2004 jo precis, å apropå det, vart ska man vända sig om man vill ha kannringar å packningssatser å dylikt till den motor. är ju inget som folk kastar efter en direkt???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 22 Augusti , 2004 Försök att hitta någon gammal klassik båt-handlare i din närort! Brukar ju alltid finnas lite orginal-gubbar här och där som har någon familjefirma i båtbranchen Och har du tur så är det en äkta samlare av den gamla stammen som sparat allt;) Hittade själv tändspolar till min Evinrude 4hk 67 för 100kr för några år sedan ... han som hade shoppen rotade lite i sina bra-att-ha-lådor och efter 5 minuter hittade han det jag sökte! )) Du får dom för 100kr utan garanti .... inga problem att ta det budet inte Så sök efter dom där gamla nerslitna ruffiga ställena .. där kan du ofta fynda! ps. Köpte en Johson 4hk typ sen 80-talare för några år sedan ... och under kåpan är det EXAKT samma motor som den gamla Evinrude 67:an ... ) snacka om att man har optimerat vinsten på OMC-fabriken :-D verka som man kört samma motorblock i 2 decennier minst !!! //mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Devan 0 Postad 23 Augusti , 2004 ok, ra att veta, men finns det ingen riktig återförsäljare ? brukar ju alltid finnas en nånstans i sverige som håller på med d. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Nordin Postad 23 Augusti , 2004 Kolvringar kan finnas hos marinshopen beroende på om det är 2st eller 3st ringar per kolv. Den med 3st kan vara svår att få tag på så är det i alla fall till 45 Hk. Packningar och impellrar har dom för det har jag beställt tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Devan 0 Postad 23 Augusti , 2004 ok, tackar. om d finns någon som har instruktions bok eller service bok eller nå av d slaget till chrysler 55 69:a kan väll skriva en rad. då jag är intresserad att köpa en kopia av den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Niklas Nordin Postad 23 Augusti , 2004 Jag har instruktionsbok och servicemanual för Chrysler 35-55Hk. Maila mig så kan jag fixa kopior. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Marian Postad 11 Juni , 2005 Har också 4hk Evinrude från 90-talet. Har Du någon tips om var kan man hitta en sprängskiss på en sådan? mvh. Marian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst fredrik Postad 21 Juni , 2005 Har även jag en gammal chrysler 55a på min plywood sportbåt från 60-talet. Niklas, du får hemskt gärna skicka kopior till mig också på mail: fredrikhinders@hotmail.com Tack på förhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
selco_nr1 0 Postad 21 Juni , 2005 gasa minde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrsnoggen 1 Postad 21 Juni , 2005 Är inte märket Force som finns idag. gammla chrysler motorer ? en kompis har nämligen en gammal 12.5 eller 11.5 hästars chrysler och på platsen igemter är det en kille som har en force 9.9 av ren nyfikenhet så gick jag och lyfte lite på kåpan på forcen och den såg exakt likadan ut som chryslern. Sen så har jag hört att Force ska bygga på chryslers gammla motorer. Så det kanske finns en pacnkningssats till force som passar din motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser