Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
explano

Segla gennaker med spinnaker

Rekommendera Poster

Finns någon som har erfarenhet av en s.k. ”Tacker” för att kunna använda konventionell spinnaker som gennaker. Jag har sett denna Tacker demonstreras på en båtmässa i Frankrike och läst om den. Den består av kraftig U-formad plast som läggs utanpå den inrullade genuan. Spinnakerns ena halshorn, lovartsidan, fixeras i denna Tacker  medan läsidans halshorn kopplas till en gaj. Givetvis går det inte att gippa med denna konstruktion utan den används på långa bogar. För mig verkar det som det vore en bekväm grej när man ensamseglar på öppet hav. Min fråga är vad ni andra därute vet eller tror om den.

kolla på http//:www.atninc.com

Senast ändrad av explano | 18 oktober 2009 | 12:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satsa på en spinnakerstrumpa för enklare spinnakerhantering istället. Med rullfock, strumpa och autopilot får du upp och ner spinnakern ensam utan problem. Det blir en tamp till att dra i, men lovartgajen behöver du inte hålla i hela tiden. Skota lägajen lite safe och sätt fast om du behöver ändra skotet på lovartgajen.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för din synpunkt. Det där med lovartgajen är ju helt rätt och det förenklar hanteringen. Men jag måste i alla fall upp och stöka med bommen till spinnakern. Med tackern skulle jag slippa bommen, kunna köra som vilken gennaker som helst. Vad jag mer undrar över hur seglet kommer att stå - om spinnakern funkar som gennaker med detta system eller om skärningen gör det omöjligt och jag får en massa konstiga vindinslag som kränglar till det. Vad jag sett av de filmer jag sett om denna tacker så ska det funka bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ju ändå upp på däck för att sätta fast spinnakern. Bombestyren gör du samtidigt. Det är kart, jag vet inte om du har allt nerdraget eller ej. Min lift och nedhal finns redan på plats, så det är väldigt enkelt för mig att rigga spinnakerbommen.

I och med att storen kommer skymma spinnakern betydligt mer med Tacker:n än om du har spinnbom gissar jag att du får väldigt litet vindspan där du kan sätta spinnakern med Tacker:n. På de bilder du har sett har dom säkert seglat med samma vinkel med vinden?. En gennaker är ju gjort för att sättas fast i båten och är skuren så. En spinnaker är skuren för att seglas med bom.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för dina synpunkter och goda råd. Ska testa detta till sommaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...