Carl_Axel 4 Postad 18 Oktober , 2009 Har en TAMD 41 som jag vinterkonserverade igår. Har fått det strikta rådet att alltid använda Volvo Pentas originalglykol - kostar 100 kr litern. På förfrågan hos Volvo fick jag beskedet att det behövdes 10 liter glykol - blandat med 12 liter vatten. Gjorde så och kunde konstatera att glykolblandning för 500 spänn blåste rätt igenom motorn. Enligt uppgift rymmer kylsystemet 22 liter men för mig verkar det snarare ha varit 10 liter. Jäkligt dyrt, 1000 spänn glykol varje höst. Någon som vet hur mycket kylvatten motorn rymmer och varför det är så jädrans viktigt att ha just originalglykolen. Kostade på motorn 100 000 förra året så förstå att jag inte vågar chansa. Carl_Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aleo 0 Postad 18 Oktober , 2009 Kylvatten systemet till en 41:a rymmer 19 l, denna info är hämtad i VP databas så det är inget jag gissar eller tror detta är fakta. Jag förstår din oro när man har lagt ner så mycket pengar i båten, men även om jag personligen hade gjort det skulle jag inte tveka en sekund på att ta ett billigare alternativ till VP glykol. Detta är dock vad jag skulle göra jag har ingen fakta om varför VP glykol är så bra, men det känns som du har betalat ett dyrt pris för det ska stå Volvo Penta på flaskan. Jag har en TAMD 30 och har bara använt Biltemas glykol, har fungerat utan problem. Jag byter kylvattnet efter 1-2 år beror på hur lat jag är. //Aleo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 18 Oktober , 2009 Nu blandar vi nog äpplen och päron, Carl-Axel vinterkonserverade om jag uppfattade honom rätt, han bytte alltså inte kylmedia i sitt slutna system, och det kan ju inte finnas någon anledning att använda glykol för 100 kronor litern till konservering av sjövattensystemet, om man sen vill kosta på sig det när man byter i sitt slutna system så kan man väl göra det, jag skulle inte ha gjort det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 18 Oktober , 2009 Jag har en AQAD40 (med laddluftkylare) och om jag blandar glykol i en 20 liters dunk och ansluter till kylvattenintaget så kommer det glykolblandning ur avgasröret när motorn har sugit i sig drygt hälften av innehållet i dunken - alltså kanske 12-15 liter jag har inte mätt exakt. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 18 Oktober , 2009 Kan vara så att ni glömmer att tömmma blocket/motorn på vatten INNAN ni kör igenom glykolblandningen !?!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickeoannelie 0 Postad 18 Oktober , 2009 har använt Biltemas glykol i min AQ231A V8 i alla år både i slutna och sjövattensysytemet samt även mina personbilar och ingen har havererat ännu................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 19 Oktober , 2009 Tack för synpunkterna. Menar naturligtvis glykol till sjövattensystemet - det andra byter jag inte. Betvivlar inte att Biltemas glykos håller frysning borta lika bra men det talas om en antikorrosionstillsats som är viktig - därför skall det vara grön(Volvo) och inte blå glykol. Jäkligt lurigt, för om det behövs rostskydd eller ej märks ju inte förrän om flera år och då till stora kostnader. Nej, jag kör inte rent kylsystemet med färskvatten utan kör igång direkt med glykol tills det sprutar ut därbak - och då har det kommit ut max 10 liter innan det blir illgrönt. Alltså verkar systemet inte innehålla så mycket vatten. Carl_AXel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 19 Oktober , 2009 Biltemas glykol innehåller också korrosionsskydd. Den fungerar precis lika bra för vinterkonservering. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser