havetsstorm 0 Postad 8 Augusti , 2004 Finns det nån som vet nåt ställe där man kan finna info om hur man bygger en bärplansbåt? Eller nån som har erfarenhet av detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
molpejonas 0 Postad 9 Augusti , 2004 jag svetsade och byggde egna men det var på en 4,05 lång båt så den är ju ganska liten. jag gjorde inga ställbara plåtar utan fasta bra så att jag skulle få båten att sluta slå eftersom att jag har för stor motor. men akta att du inte lägger planen så nära varandra så att vattnet som kommer ut emellan planen bildar en så smal stråle att motorn ej får kylning, beror ju förståss på hur hårt du tänkt att den skall gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 9 Augusti , 2004 Nja.....så jätte hårt hade jag inte tänkt men jag vill få lite mer knyff i den...... Jag har ett 100 drev på båten och dem har ju separat vattenintag bredvid drevet så får man båten att lätta tappar den allt vad kylning heter, men det går ju att förlänga och bygga om i så fall.... jag får för mej att att par vattenskids liknande plåtar längs med sidorna skulle kunna hjälpa den att lätta och få lite mer fart. Men dem kanske får för mycke friktion mot vattnet för att dem är långa och mycke yta i vattnet jämfört med med tvärställda bärplan som det brukar vara. Det skulle oxå vara dubbla hydraul kolvar på varje skida, fram och bak så att man kan ställa in dem efter behag. Vad tror du\ni kan detta funka? Eller är jag för optimistisk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jonathan 0 Postad 10 Juni , 2005 Håller själv på med att utveckla en steg- och bärplansbåt som bara behöver halva motorstyrkan och därmed endast halva bränsleförbrukningen vid samma belastning och fart som motsvarande V-bottenbåt. Ang. bärplan så rekommenderar jag www.foils.org Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tangaroa 0 Postad 21 September , 2005 Det skulle vara intressant att få veta lite mer om Jonathans bärplansideer. Jag har en sovjetbyggd Volga 70 som jag använder flitigt i havet, men tänkte även bygga om en liten 4,20 m sportbåt för insjöbruk. Det fanns ritningar och även byggsatser på 60-talet. Om någon har tillgång till dessa ritningar så skulle jag gärna vilja ta del av de. Lite info om min Volga hittar ni på: www.ledigreklamplats.tk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser