Virveln 0 Postad 17 Oktober , 2009 Hej! Har några frågor om Nanni-motorer: - Hur blir det med reservdelar när Malten Månsson inte längre är återförsäljare? Ska man våga satsa på en båt med en Nanni? Vilka verkstäder har reservdelar på lager, och hur länge? - Hur är Nanni-motorn jämfört mot Volvo Penta? Jag tänker på dieselmotor i storlek 150 - 200 hk och max 5-6 år gammal. Tex jämfört mot VP TAMD 31 och VP D3 eller D4. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammamoto250 2 Postad 17 Oktober , 2009 vet ej men efter att ha kollat på nätet så värkar det som att det är marinkonverterade Kuboto eller Toyota motorer så då skall det väll gå att få tag i endel delar i allafall. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stefan_o 0 Postad 6 Januari , 2010 det här företaget verkar ha tagit över supporten (tråkigt att de inte angett årtal from när de tagit över ....) http://www.centerline.se/nannidiesel VARNING om du har en Nannidiesel, läs den här erfarenheten hur en Nannidiesel krachade pga konstruktionsfel/fel i installations manual och att den franske säljaren inte ens orkade svara på kundens frågor http://www.princebio.org/Pdf Files/NannidieselExplanation.pdf Kan vara bra att förebygga problemet för en ny motor kostar skjortan och följdskadorna på båten kan bli stora. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Januari , 2010 Nanni har en world wide service. Har själv fått garanti rep utförd i Tyskland prompt och genast och utan någon kostnad. Dom kom till båten och fixade ett trasigt backslag inom loppet av 24 timmar. Men det mest intressanta är att Nannin är i grunden antingen en Kubota motor som finns i massor och då är det massor av entrepenadmaskiner över hela världen eller så är det en Toyota motor. Och som du vet finns dom precis överallt så jag tror att Nannin är lättare att få en reservdel till än en Volvo Penta även om du finns i Afrika med din båt. Själv hade jag en Nanni i min förra båt, något jag betalade extra för eftersom det inte var standard. Men det var nog den bästa båtmotor jag någonsin haft med hyffsat billiga reservdelar och en bra inställning från generalagenten som sa Vi kräver inte att du gjort service på orginal Nanni verkstad, byt olja själv om du vill. Motorn ska inte gå sönder för det och vår garanti gäller även om du gjort det själv Det är också mycket vanligt att Nanni motorerna monteras i arbetsbåtar/fiskebåtar och Nanni dieslarna är ofta lågvarviga och väldigt tysta. Jag kämpade länge med att få in en Nanni i min nuvarande båt men tyvärr fanns det inte som alternativ och varvet ville inte gå ifrån produktionslinjen med en annan motortyp än den som dom hade ritat båten för. Kolla med tex Swan eller Malö varvet dom brukar montera Nanni dieslar i sina segelbåtar så jag tror inte att du blir besviken. Per Senast ändrad av oceanis | 06 januari 2010 | 15:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser