Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
pgh73

Segelfråga?

Rekommendera Poster

Vad för segel kör ni med? Det billigaste i dacronväg eller något mitt emellan eller det värsta super-kevlar stället? Vad jag har förstått så kan man segla ganska fort med en Accent lys 1,03. På klubbtävlingarna går vi i samma lys-start som IF-båtarna lys 1,02 men blir vi nästan alltid frånseglad. Detta är inte kul :-( Även om IF går egen klass.

Räcker det med nya segel i ok dacronduk eller måste man lägga xxxxx miljoner $ på segel eller skall man bara strunta i att bli frånseglad? Vill ju segla lika fort som IF-båtarna, gärna.

Var ska man lägga krutet, storseglet och/eller genuan?

Kom igen nu och hjälp mig till förstaplatsen på klubben!

/Pär

Senast ändrad av pgh73 | 17 oktober 2009 | 19:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Slät botten. (Minst 600 papper VC 17)

2. Lättad båt, ej semesterpackad.(Tomma vatten tankar osv.)

3. Tid i båten (Träning).

4. Ok segel, Måste hålla formen, max 5år gamla.

5. Kalibrerade instrument. (Hitta vilka värden som gäller på kryss, vinkel mot vind samt fart)

6. Rätt antal gubbar på kanten (vikt).

Hade börjat med allt annat och valt segel sen, då man vet att man inte kan göra mer.

Prata med din segelmakare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pentexlaminat med triradiell skärning i genuan, dacron i storen skulle jag köra på Accenten. Och sedan trimma, trimma, trimma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller segel så är det minst lika viktigt för oss vanliga dödliga att köpa segel som varar några år som att dom är snabba. Efter en blåsig sommar har jag mött seglare som köppt värsta sorten ett blankt och fräkt laminat segel som börjar gå sönder efter 2 år. Personligen har jag inte råd med denna nivå på seglingen jag har som mål att ett segel ska hålla 7-8 år. Dackron segel tappar formen farten redan efter ett år även om det sen håller i tio år till. Ett laminat segel med taft (väv) på båda sidor är r min rekomendation. Att börja segla med laminat och lära sig hur det fungerar genuan är viktigast så börja där. Men dyra segel gör ingen seglare farten siter i många små detaljer som tillsamans med de som hanterar båten gör ett snabbt ekipage. En bra besätning med dåliga segel slår alltid en dålig besätning med nya segel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så sant, börja med genuan. Vår segelmakare tycker att även mindre båtar som kan ha dracon i storen ska satsa på laminat-genua.

Vi hade en Accent förut och när vi satsade på en bra laminat-genua seglade den mycket bättre. Den seglades i 10 år vid lämpliga vindar (ofta) innan den rämnade. Men det var innan vi hade rulle så den var aldrig utsatt för sol annat än vid segling. Nästa laminatgenua höll bara i 3 år innan den rämnade men då var den på rulle utan kapell.

Båtar över 35-fot bör enligt UK-Syversen inte ha dracon i storen eftersom de så fort tappar formen iom att vidtrycket på den ytan blir så stor. För långsegling gäller naturligtvis annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte vad du har för segel idag, men IF:arna är sjukt snabba i vissa vindar med en duktig besättning. Kan bli svåra att rå på, oavsett segel. Träning, träning, träning är det som gäller! Och att våga segla efter eget huvud, välja egna vägar och skita i IF:arna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intessanta inlägg i tråden, kul. Som en sa, att köpa dyra segel som endast håller i några få år är för min del inte ekonomiskt försvarbart. Pengarna räcker helt enkelt inte att lägga i runda slänga 20´ kr på en genua. Jag var inne på en segelmakares hemsida där det väldigt enkelt går att kolla på segel och segelpriser, huvva. Det finns kanske billigare loft där man kan köpa liknande segel. Men det är väl bara till att kolla runt på olika ställen. Dessutom är jag nybörjare inom segling, haft båten sen aug 08 så... men det här med tävling är kul.

/Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom matrialet i seglena så är formen viktig. Idag kan man köpa segel från något land i Öst. En segelmakare i t.e.x Polen har ingen aning hur en Acennt ser ut och inte om du bor vid en kust med tex öresund vågor. Att få en dialog med segelmakaren om hur du vill och behöver ha formen på just dina segel till just din båt är guld värd. Jag seglar med segel från Lund sails och och dom har utvecklat segel som passar mej och min båt i de vatten jag seglar mest i. Lite bukigare för öresundsvågor och för att jag som rorsman styr lite för högt på kryssen (som de flesta). Ska du beställa nyt så gör det till höstrabbat nu.Tyvärr så har de flesta segelmakare utvecklat formen på sina segel till en form som passar nya båtar med lätdrivna skrov en form som inte passar våra gammla 70 tals blygruvor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...