Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
sm7bpm

Dieselbakterier

Rekommendera Poster

Precis det Forgus 31 beskriver har jag råkat ut för.

Första gången var på en nyköpt båt som var 12 år gammal. Motorn bli allt orkeslösare och gick till sist bara på tomgång- Det visade sig att primärfiltret var så fullt av skit att knappt något bränsle kom igenom. Tanken visade sig ha ett tjockt bottenlager av jox - säkerligen aldrig rengjord och dränerad!

Andra gången var på min nuvarande båt, med rengjorda tankar året innan. Motorn stannade plötsligt ett tiotal timmars gång efter tankning. Bränsleslangen upp till filtret var igentäppt med en kladdig gegga och små svarta smulor som såg ut som kol. Föroreningarna måste ha kommit från tankstationen.
Efter detta monterade jag sugröret, det är enklare än att med jämna intervall öppna en stor manlucka med massor av bult.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med både hängslor och livrem. Två gånger per år (efter upptagning och före sjösättning öpnnar jag manluckan, rengör vid behov och suger ut ev. vatten. Hittills har jag hittat mycket små mängder vatten och inget slem, utom förra hösten då jag hittade små mängder av bådadera. Denna rutin kompletterar jag för säkerhets skull med Grotamar, som jag tillsätter enligt receptet varje gång jag tankar. Varför? Jag har googlat runt ganska mycket i detta ämne och flera gånger läst om tankar med bakterieväxt där man inte hittat något fritt vatten i tanken. Troligen kan vatten emulgeras i bränslet, ev. med hjälp av vissa bakteriestammar och då kommer man inte åt vattnet med avsug. Har också läst om ett fall där man hittade en simmig dieselsoppa, men inget fritt vatten.  Soppan klarnade vid filtrering genom torkmedel. Vårt sjöliv är alldeles för värdefullt för att förstöras av motorstopp, filterbyten, tankrengöring etc. så jag kör, som sagt, med dubbla byxuppehållare.

Sea Maniac

Senast ändrad av SeaManiac | 21 oktober 2009 | 23:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skit och slem i tanken beror på olika orsaker slem är början till ett stort problem med bakterier som enkelt förebyggs med tillsättning av ändamålsenligt medel.

Skit, kommer i många, många fall (vet av erfarenhet från mitt jobb) att folk envisas att tanka med jeepdunkar i plåt. Vi ser direkt vid höstservicen vem som använder plastdunkar eller sjömack samt vem som använder jeepdunkar i plåt. Släng dessa så minskar skiten i tanken direkt. Dessa dunkar fäller ifrån sig allt möjligt som ni sedan spolar ner i tanken och vidare upp i filter och spridare. Vi upplyser kunderna om att byta ut sin gamla plåtjeepdunkar och året efter ser alla filter bra ut.

För er som fortfarande har jeepdunkar så vet ni nu en av orskerna till skit i tanken. Byt dessa till plast och tillsätt Grotamar eller Red Line tex så blir allt bra. En skvätt K-sprit kan också vara bra ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det trevliga var att det redan fanns ett sugrör på våran tank.

Då det satt under en lucka som jag inte tyckte jag behövde öppna för att se hela övre delen på tanken så sög jag första gången genom tankmätarhålet.

Det var ju lite krångligt men fungerade. Vid ett annat tillfälle öppnade jag intilliggande lucka där tanken hade ett hörn som stack ut och där satt ett litet lock med ett sugrör. Rätt gjort från början!

Numera suger jag upp bara ett par dl och slår tillbaks det efter en melittafiltrering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det nu är så stora problem att vissa rekomenderar både bakteridödande medel och två tankrengöringar per år, dessutom hävdar att sugning inte räcker för att få bort diverse emulsioner - varför rullar vår dieselbilspark så bekymmersfritt?

Jag har litet svårt att ta till mig det här - min erfarenheter talar helt i motsatt riktning.
Och då hör det till saken att jag både har tankat på allsköns ställen med tveksam 'hygien', från skumma oljefat i Baltikum, till farmartankar i Marocko. Och då jag bunkrar 550 l på en segelbåt blir det under semestersegling i hemmavatten mycket långt mellan tankningarna, ibland vartannat år och båten står året runt med delvis fulla tankar.
Och under snart 30 år har jag inte haft ett enda bekymmer med bränslet förutom de två gånger jag redogjort för tidigare, där den bakomligande orsaken var lättförklarlig.

Jag är trots allt rätt övertygad om att grundproblemet är bristande tankhygien. Hur många tankar i våra segelbåtar har manluckor och/eller suganordningar? Svaret är tyvärr - allt för få. Och även om anordningarna finns är det långt ifrån alla som använder dem.
Så om nätet dräller av historier kring problem som enbart kan bortas med medicinering är jag fortfarande inte övertygad om inte samma goda resultat kan uppnås med hygien.

Jag ser i alla fall ingen anledning att börja hälla massa undermedel i mina tankar. Kvaliteten på den vätska jag suger upp från botten och skicket på filterinsatsen vid det årliga bytet talar emot att det pågår någon skum aktivitet därinne.

Apropå vatten förresten - många förskruvningar för påfyllning har ju locket nedsänkt i själva förskruvningen och all tätning bygger på en o-ring, även vid ett stilla regn. Jag undrar  hur mycket av det vatten som letar sig in i folks tankar egentlighen kommer från otäta förskruvningar.
När jag bytte för några år sedan letade jag länge tills jag fann en typ där locket ligger över själva förskruvningen och o-ringen behöver i alla fall inte täta vid regn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den som bjuds. Vanligtvis från närmaste sjömack, om man undantar udda varianter under längre seglatser. Sista 3-4 åren kör jag på diesel från Shells mack på Fjäderholmarna i Sthlm, men i somras blev det en tankning i Mariestad, minns inte 'märket'.

Hurså?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att du inte haft problem kan bero på att flera sjömackar säljer icke gröna dieseln (sk fartygsdiesel) till privatpersoner fast dom inte ska det. Då är det inte miljödiesel utan den gamla sorten utan rapsolja i och då får du inte bakterier och dessutom högre effekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska väl vara tvärtom, dvs att de säljer den gröna dieseln till fritidsskepparna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom SKA sälja den gröna till fritidsskeppare men utmed ostkusten så erbjuds dessa dieseln som ska vara fartygsdiesel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som vi har olika sätt att se på den gröna dieseln.

Med grön diesel menar jag den grönfärgade dieseln som enl. vad jag trodde jag lärt mig är den diesel som får tankas av fiskebåtar med dispens eller fartyg.

Men strunt samma - det spelar ingen roll vilken färg den har. Den färgade dieseln kan väl också innehålla RME.

Det är givetvis intressant att få belyst vilken typ av diesel som tankats.

Har vi kanske haft tur med bränslet vi som bara får upp spår av dieselsnor. Jag har tömt bottensats efter sommaren med knappt märkbar gegga. Nytt tanklock har jag haft och tankat i båttappen:

i Björlanda som första kund i våras (tog 30 minuter innan det kom nåt från den nyfyllda tapptanken).

Farsund Statoil.

Egersunds nya tapp precis vid inloppet till inre hamnen (vid statyn av nakna flickan). Jag tror vi var nästan första kunden där också då de inte visste hur man skulle göra när vi skulle betala med kort.

Leerwick vid tullhuset.

Fair Isle av Jimmy från hans farmartank. Billigast i sommar, 8 kr/liter

Bergen, Statoils automatpump i hamnen

Florö i Norge.

Bergen, Statoils automatpump i hamnen en gång till.

Farsund igen, den som inte är Statoil.

Omöjligt att veta om jag undvikit RME-blandad diesel men kan haft tur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det snurrigt. Den gröna skall inte säljas till fritidsbåtar. Den ofärgade säljs både till fritidsbåtar och som bunker till fiskare och andra yrkesutövare, fast till ett annat pris.
Jag har fått både och, mestadels ofärgad men även grön emellanåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt (skrivit) harr jag googlat runt en hel del kring detta problem. Faktum är att det inte alls är så ovanligt att dieselfordon drabbas. Bifogar en länk som jag sprang förbi just nu. Det finns många fler för den som är nyfiken. Var och en handlar efter sin egen uppfattning. Själv kör jag med dubbel säkerhet, men håller med om att tankhygien är den primära åtgärden.

http://www.kf-maritim.se/art-1.asp?id=2&iPageID=8

Ja, jag vet att den är kommersiell, men det finns många andra.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört dieselmotorer dagligen sedan -76 och aldrig haft problem med några bakterier. Trodde det var ett skämt när jag först läste om bakterier i tanken. Har tidigare hört om alger i tanken men aldrig brytt mig om att fråga mera. Träffade en motoringenjör från Scania i Södertälje för någon vecka sedan och frågade om han kände till problem med bakterier i bränsletankarna. Han berättade då att de fått in lastbilar med just detta i tankarna. Detta är något nytt för dem också. Vårat företag har nu beställt en kartong med bakteriedödande medel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Bakterier i diesel är ju inget nytt och problemen och medlen har ju funnits länge, inte minst utomlands.
Men att börja hälla i något som i dagsläget bevisligen inte behövs i vare sig min båt eller dieselbil känns inte meningsfullt. Jag håller mig nog till samma procedur som tidigare.
Men är naturligtvis vaksam på eventuella förändringar i färg och konsistens på det jag suger upp respektive ser i filtren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, vad är det för bakteriedödande medel  ? Det kan väl inte vara någon sorts pennesilin, eller vad annat bakteriedödande medel ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är förmodligen betydligt högre omsättning på dieseln hos en välbesökt mack på landbacken jämfört med sjömackarna som kanske inte får påfyllning lika ofta. Det torde påverka bioburden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...