Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
sm7bpm

Dieselbakterier

Rekommendera Poster

Jag har läst att det lätt bildas sörja i dieseltanken under vintern om man använder vanlig dieselolja och det finns kondensvatten i tanken, det har inte inträffat för mig men man vet aldrig när det händer.

Det finns ju dyra specialmedel i små medicinflaskor att köpa men om problemet beror på att det finns kondensvatten i tanken borde det hjälpa om man häller karburatorsprit som blandar sig med vattnet i tanken t.ex. när man tar upp båten på hösten.

Om man exempelvis har 35 liter diesel kvar i 60-literstanken kanske man kunde blanda in ½ liter sprit utan att det skadar motorn när man kör igen till våren.

Jag vill gärna höra vilka åsikter som finns bland forumets besökare.

Är det någon som har testat ?

   

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spriten gör inte att vattnet försvinner utan blandar sig bara med vattnet.  Häller du i en liter låt säga 70-procentig aklohol i tanken så har du faktiskt fyllt på med tre deciliter vatten ytterligare.  Köp Grotamar och häll i, kostnaden är inte så stor ändå med tanken på de små mängder man tillsätter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med vanlg diesel menar du nog från landmacken med 5% RME tillsatt vilket ger näring åt bakterierna.

Temperaturen för tillväxt av bakterier på vintern är nog för låg. Värst är det under säsong och om man har en stor tank. Har man en liten tank blir tempen för hög pga returslangen så då dör bakterierna.

Tyvärr drabbas inte bara båtägare. Jag vet två personbilar och en VW Crafter förutom lastbilar som har fått problem.

Grotamar 71 kan tyckas dyrt men när 1,5 matsked räcker till 100 liter diesel räcker flaskan ett tag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte karburatorsprit eller liknande, utan kör med Grotamat eller likvärdig produkt, detta har funkat för mig i flera år, inspekterar tanken med ficklampa inför varje sjösättning och har inte sett en tillstymmelse till alger, tankar alltid diesel utan RME också.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några citat från ett annat forum nedan.

Det känns som en tickande bomb.

Vi hade inne en VW Crafter för någon vecka sen där det var bakterier i tanken.. bränslefiltret var det värsta jag sett någonsin..! Var bara att rengöra tanken,ledningar och ett nytt filter givetvis...

Kanske det som hände för mej med 00-tdi ungefär 02.
den gick väldigt dåligt och när dom hade fixat den så frågade dom hur det har kunnat hamna silicon i tanken...

jag har bara tankat på ok

Min gamla bil en Octavia II 1.9 TDI -05 stannade efter 10000 mil. Bärgades till verkstad där man efter lite felsökning hittade att bränslepumpen i tanken var helt igensatt av svart gegga.
5000 spänn för felsökning sanering av tank samt ny pump. Bilen är tankad bara på preem sedan den var ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var tankar man diesel utan RME om man är vanlig privatperson ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På båtmackar som uttryckligen säger att de inte har diesel mer RME.  De flesta mackar jag sett i Stockholm har stora lappar som talar om att de kör med blankdiesel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli skapliga bilköer med dieselbilar till sjömackarna om slangarna är tillräckligt långa!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så väldigt effektivt och billigt med Grotamar frågar man sig varför bensinbolagen inte blandar in detta i dieseloljan redan vid tillverkningen............. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antagligen för att det är miljövidrigt.  De possitiva effekterna, ifall det nu finns några, av att tillsätta RME skulle med råge ätas upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det uppdagas att ett oljebolag tillsätter bakteriedödande gift i diesel som till liten del anses miljövänlig pga 5 % rapsolja skulle det nog bli liv.

Beslutsfattarna känner nog inte riktigt till problemet än...

Hällde nyss i en matsked i personbilstanken.

 

 

Andra hann före med svar



Senast ändrad av 666D3 | 18 oktober 2009 | 10:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Vad händer med bakterierna om man slår i lite bensin? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du sett filmen Gremlins vet du vad som händer med bakterierna Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Var det inte vatten de inte skulle ha?

Bensin spikar visserligen men i mindre mängd går det bra att åka på brukade för att slippa isbildning och få lite mer lättstartat blanda i lite bensin på vintern i dieselbilen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg i en affär en liten flaska som hette Bio-Protect 2, är det nån som har testat detta preparat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Red Line har ett medel liknande Grotamar som funkar lika bra till halva priset. Att hålla på med andra saker än att slå i en riktig tillsats för ändamålet är verkligen att snålheten bedrar visheten. Dssa medel är tyvärr ett MÅSTE idag i dieselbåtar och viktigast under vinterförvaring. Vå truck stod utan en vinter och därefter hade vi en bakterieklump stor som en fotboll i tanken. Det är kul att få upp till spridarna och framförallt väldigt dyrt istället för att slå i rätt tillsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sätt är att suga bort skräp och dieselormar. Det kan finnas ett sånt sugrör som går längst ner i tanken där man kan finna skräpet oftast.

Kolla det innan giftflaskan tas fram.

Påverkar inte heller miljön och säkerheten blir minst lika stor då man får en hum om hur smutsig tanken är. Det behöver ju inte vara dieselsnor som nybildas. Det kan vara gammalt dieselsnor som kan proppa igen ledningen från tanken. Giftet tar inte kål på det snor som redan finns i tanken.

En klump kommer inte fram till finfiltret om det finns ett grovfilter/vattenavskiljare och absolut inte fram till spridarna!

Man ska vara snäll mot miljön om man kan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här vart det med min tank 3 st stora lexanluckor, en för varje skott. funderar på uv ljus och några karpar som kan hålla rent till nästa sommar.

 

Magnus

post-10000874-1394236130,5339_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga: Dieselbakterier

Varför inte blanda i tanken litet Antibiotika för djur. Dödar den kanske bakterierna. ? Någongång, många år sedan läste jag i  Yachting world magazine, om den som blandade djur antibiotika i en båttenfärg och fick en effektivare skydd emot beväxtlighet ! 



Senast ändrad av -somena- | 20 oktober 2009 | 16:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen.

Mer antibiotikaanvändning för lyxproblem är precis vad vi behöver!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket dåligt (och dessutom onödigt) att använda antibiotika p.g.a. risk för resistensutveckling. Allt fler antibiotika har blivit verkningslösa mot allt fler bakteriestammar och det beror i hög grad på överdriven och felakrtig användning. Biocider, däremot, som t.ex. Grotamar och Bioprotect 2 medför inte någon antibiotikaresistens och fungerar minst lika bra. Båda är i.o.f.s. giftiga så man bör undvika att dricka direkt ur flaskanGlad. I höga koncentrationer tar de visserligen kål på vattenlevande organismer, men det är ju ytterst små mängder som tillsätts bränslet. De båda ovanstående är dessutom snabbt biologiskt nedbrytbara och har alltså ingen långsiktigt negativ inverkan på miljön om de av misstag skulle hamna i vattnet. De aktiva substanserna är dessutom brännbara och förbränns med största sannolikhet tillsammans med dieselbränslet. Förbränningsprodukterna är små mängder koldioxid, vatten och, när det gäller Grotamar, lite kväve.

Mvh/Sea Maniac



Senast ändrad av SeaManiac | 20 oktober 2009 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tycks vara en professor på detta om biologi, ja givetvis, jag skrev detta som ett, inte som ett skämt, men bara för att se hur folk reagerar.

Ja då, kanske dieseltanken blir ochså antibiotikaresistent . Resten vad du förklarar är rent goja! Skrattande 

SeaManiac , Ta inte illa up, det jag menade, var kanske fel utryckt, att det var för  mycket teoretiska uppgifter. Det du skrev vet du säkert ochså, kanske eller så är det fakta från nätet, men hur som helst kan vara riktigt !!!

 




Senast ändrad av -somena- | 21 oktober 2009 | 12:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, nu vet du hur åtminstone två personer reagerar. Lite nyfiken bara: menar du att jag pratar (skriver) goja, dvs. inte förstår vad jag pratar om, eller är det goja för dig, dvs. du förstår inte vad jag skriver. I det förstnämnda fallet finns väl inte så mycket att göra åt saken. I det andra undrar jag om jag uttryckt mig illa på något sätt och kan gärna förtydliga mig om du så önskar. Men då måste jag förstås få veta vad som är oklart.

Mvh/Sea Manaic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På hobbybilen satte jag ett filter för villapannor men tog ur insatsen så den fungerar som en fälla för tyngre saker smuts slem mm satte den direkt vid tanken. sprättade upp tanken för förra året för att förstora den lite och då var den fortfarande kliniskt ren och har gått med diesel sen år 2000.  I år med mer ny diesel av den växande typen tömde jag burken en gång mycket lite slem och lite vatten fanns simmande i botten.

villa pannsfilter kostar inte mycket och det spar in kvickt på igensattat dieselfilter

 

post-15930-1394236130,8606_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus 31 är inne på samma lösning som jag har gjort på min båt - ett sugrör ner till tankens lägsta punkt.
Numera har jag som rutin att varje gång efter tankning, när båten legat still någon natt, suga upp (med en billig borrmaskinspump) det som ev. samlats längst ner. Oftast är det inget men några gånger har det varit både vatten och grums. Samma sak gör jag på våren efter vinterns eventuella kondens.
En parentes, jag har egentligen aldrig fått upp något på våren, det verkar som kondensrisken är överdriven.

Alla är väl överens om att i rent bränsle växer inget, Och det känns onekligen bättre att i första hand försöka ta bort orsaken till problem än att bota symptomen med allsköns dyra medel med kanske tvivelaktig inverkan på miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

istället för borrmaskinspump hade det väl gått bra med vanlig gummiblåsa, har föresten sett fordon med där man satt gummiblåsa på inledningen för att enkelt lufta systemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är endå inte det enklste och mest effiktiva att köpa en flaska RedLine som räcker till 700 liter eller är det snålheten som blir inblandad Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummiblåsa räcker nog ibland. Men jag har rätt stora tankar, 550 liter sammanlagt så lyfthöjden blir rätt stor.

Angående eventuell snålhet - det handlar om att skräpet och vattnet i tanken ändå måste bort förr eller senare någon gång, oavsett vad man häller i för undermedel. Nu behöver jag aldrig bekymra mig för vad som finns i tanken. En betydligt effektivare lösning.

Men ytterst handlar det väl om hur mycket bränsle man förbrukar per säsong, och därmed hur ofta och inte minst var man tankar.



Senast ändrad av Eilean | 21 oktober 2009 | 15:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag har heller inte fått upp mycket på våren. Inte mer än vad som ryms i en fingerborg. c:a 1 cldieselsnor.

Vatten ett par cl.

Däremot hade jag stopp för ett par år sen och då hade inte tanken sugits ren på kanske 25 år. Det är fler som ligger i den riskzonen. Skräpet som bildats under dessa år försvinner inte med giftet utan måste sugas eller dräneras ut.

Det stoppet som jag hade var inte i filtret utan i bränsleröret från tanken.Det är inte så grovt och kleggades helt igen. Den som bara häller i gift skjuter på problemet och åker med samma sörja som fanns innan giftet tillsatts. Med fel sjögång så sitter man där nån dag med soppastopp.

Jag inbillar mig att en del av stoppen kommer pga skitiga tankar som inte rengjorts på massor av år. Sen skyller vi på bränslebolagen. En del skuld får vi själva ta på oss.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...