Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
stortrissen

Frågor angående Konservering...

Rekommendera Poster

Jag skall nu göra sevice (10-timmars... första) och vinterkonsevera min Tohatsu 25 4-takt.

det är dock lite saker jag funderar på.

Man skall ju tömma motorns bränsle system på benisn. på en maskin med förgasare är ju detta ofta enkelt bara att drenera förgasarna. jag brukar dock göra på det viset (med äldre förgasar utombordare (2t)) att jag tar bort bensinslagen och kör tills det stannar. Min Tohatsu är ju dock en insprutad maskin och det är lite mer att drenera. saker och ting sitter ju även mer illa till på denna maskin. Funderar på att köra den tom på bensin på samma sätt.. bara ta bort soppa slangen och köra tills det tar stopp. någon som har synpunkter på detta?

En annan sak jag funderar på är köra glycol genom kylsystemet. är detta nödvändingt? bra? eller kanske rent av dåligt? motorn skall stå i tort varmgarage (ca 10 till 15 hela vinten..)

I övrigt var vella tanken att köra den varm (ren med vatten, och/eller med glykolblandning).sedan köra den tomm på bensin. sedan spruta konserverings olja genom tändstiftshålen.

en tredje sak som jag funderar på.. skall jag göra sevicen före eller efter varmkörning renspolning (sevice = olaja, filter, växelhusolja, rengöra bränslefilter. mm.)?

altså... mår motorn bättre av att gå en liten stund med den nya oljan innan den ställs undan för vintern?

Tacksam för svar.. Stortrissen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...