Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Ruffseglarn

Oljetrycksgivarkabeln

Rekommendera Poster

Vinterprojektet elrenovering har påbörjats. Är halvvägs genom den otroliga härva av kablar som finns bakom intrumentpanelen. Den kabel jag identifierat (rätt färg enligt kopplingsschemat och den enda kvarvarande som inte identifierats) som oljetrycksgivarkabeln får jag dock inte 0-resistans på om jag testar mot kontakten på oljetrycksgivaren. Pga allmän trängsel kan jag inte följa kabeln i hela dess längd.

Min undran innan jag ger mig på att dra ny kabel är om denna kabel i allmänhet passerar något relä eller något annat på vägen som gör att den inte ger 0-resistens när jag mäter med batteriet frånkopplat. Enligt kopplingsschemat skall den inte göra det men vem vet om någon slängt gett sig på elsystemet tidigare..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Normalt så går kabeln direkt från givaren till instrumentetet (G om det är Vdo).Den borde inte vara kopplad via relä,dock kan det ju finnas någon kopplingslist på vägen med dålig kontakt.Dra du en ny kabel då oljetrycket är en ganska vital indikering på motorns kondition.

//Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det blir nog en ny kabel i slutändan. Men jag ska göra ett seriöst försök till med lampor och speglar för att försöka följa kabeluslingens väg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...