underisen 0 Postad 17 Oktober , 2009 Är det någon som vet om man kan tvätta förtöjningslinorna i maskin, har haft en lina mellan boj och brygga och den har blivit rejält påväxt med alger, eller har ni någott bättre förslag. Tacksam för svar // Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 17 Oktober , 2009 Kör den i maskinen 40grader amvänd lite sköljmedel med så blir den både ren o mjuk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Oktober , 2009 Absolut, kör på bara. Sedan har du en hel vinter på dig att knyta upp. Antingen så lägger du linan i fina cirklar och blåser av den med högtryck, väldigt effektivt. Eller så in med linan i en jutesäck eller något annat som den inte kan rymma från, ett gammalt påslakan kanske, knyt ihop och tvätta i maskin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Oktober , 2009 Jag brukar också tvätta mina linor i maskin. Kanske inte varje år, men ganska ofta. Jag tillhör inte den del av mäsnskligheten som är speciell ordningsam av mig, så jag brukar slänga in dom linorna som är aktuella för tvätt i maskinen och köra. Att det blir en hel del trassel är ju helt riktigt- det blir riktigt uggret, men det tar knappast en hel vinter att gre ut. På sin höj ett par timmar. För det kan väl inte va på det viset att vi här på västkusten är mer vana och betydligt snabbare att reda ut trassel än våra bröder i de östra landsändarna Men mjuka och fina och framför allt rena blir linorna. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 17 Oktober , 2009 Jag har aldrig tvättat mina förtöjningstampar faktiskt ... jag har marinblå (mörkblå) polyester special tampar i aktern och svarta polyester special i fören. Mörka tampar är bra för dom bryts inte lika lätt ner i solen och sen så kan dom inte bli smutsiga heller (det syns inte i alla fall ) ... resten av tamparna jag har är ljusa men har aldrig behövt tvätta dom heller ... börjar dom se taskiga ut slänger jag dom och köper nya helt enkelt ... undra hur det går hem på detta forum att säga så? men det är så jag gör i alla fall ... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Oktober , 2009 Edestig: Jag byter också utan tvätt, men har kört med vita linor. Ska nog testa blått nästa gång. Men jag blir lite sur och undrande över vad som faktiskt händer med linorna, och frågar därför..... Varför blir egentligen polyester-linor så grova, stela, t.o.m. korta och dessutom matta efter några år? Är de hållfastighetsmässigt helt slut efter ca 7-9 sommarsäsonger, eller är fibrerna intakta och fortfarande hyfsat användbara. Är det främst solen eller kanske bara nåt så trivialt som inbakade västkustska saltkristaller som får linorna att bli tjocka och stela som stålvajrar. Hjälper det att t.ex. tvätta en en lina som den till vänster i bild, frågar eftersom knapen snart inte räcker till. Känns lite onödigt att byta igen ifall det bara är att behandla linorna på nåt fiffigt* sätt, eftersom lin-dimensionen relativt hamnplatsens utsatthet är rejält tilltagen...? Den glansiga linan till höger i bild som är nyare och av klenare dimension (riktigt sååå stor är grovleks-tillväxten ändå inte, men inte långt ifrån). Tycker ändå att den kan få illustrera dels bristen på glansighet hos den vänstra linan, men också vad som väl kan hända då långa linor maskintvättas utan skyddande påse. Fnurran på bilden är väl klart oreparabel? (*) Kanske långvarig blötläggning i sötvatten, ifall det faktiskt är inbakade saltkristaller... nån som provat eller har andra tips eller erfarenheter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 18 Oktober , 2009 Jag gjorde en fin rulle med en diameter på en halvmeter ungefär och satte några buntband runt så det blev en fin ring innan jag körde dem i tvättmaskinen. Jag tycker det blev bra! Och inget trassel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 18 Oktober , 2009 Frun blev måttligt imponerad när jag kom in med en hög gröna algfylda linor och sa att jag skulle köra dom i maskin, får nog börja med handtvätt. Men att bunta ihop dom med buntband låter ju som en bra ide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Oktober , 2009 Jag har tvättat i tvättmaskin och linorna blir ju väldigt mjuka och trevliga. Jag skulle tro det är saltet som gör dem stela och då borde blötläggning duga. Tvättar man i maskin kan det nog räcka med några minuter och sen sköljning. Tvättar man länge blir det nog värre trassel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 19 Oktober , 2009 Jag är tveksam till att det är saltet då jag ligger i en insjö och efter 4 säsonger så är även mina tampar väldigt stela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 19 Oktober , 2009 Jag la mina tampar i badkaret ett dygn med såpa, och rörde om och och då. Sen hängde jag dom på tork i garaget. blev jättefina. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Oktober , 2009 Intressant, alltså inget typiskt västkustskt. Tillväxer diametern också så att de knappt får plats på knapen även om man använder våld vid halvslagen? Märklig fråga kanske, men mina tampar (vänstra på bilden ovan) tycks även ha ökat i vikt. Har alltså inte vägt dom, så kanske inbillar jag mig bara detta. Känns dina sötvattentampar också - förutom stela - löjligt grova och tunga efter några år? Eller är enbart stelhet ett allmänt fenomen, och stelhet, grovlekstillväxt o ev tyngdtillväxt möjligen ett separat saltvattenproblem? Har f.ö. testat att tvätta i maskin, blev något mindre stelt men annars ingen större skillnad. Kan man tvätta även ryckutjämnaren (gummi)? Den sitter som berget pga främst grovlekstillväxten, så antingen allt eller inget gäller. Edit: Mina tampar är korta och doppas inte annat än ifall jag råkar tappa dom. Det regnar ju också en del så saltkristaller verkar lite osannolikt. I så fall är viktökningen antagligen inbillning? Grovlekstillväxt med sammanhörande tampförkortning är däremot ett av mig konstaterat faktum. Senast ändrad av Thomas-1 | 19 oktober 2009 | 20:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 19 Oktober , 2009 Om tamparna har blivit grövre vet jag inte det känns så men det kan ju ha o göra med att de är stelare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 20 Oktober , 2009 Skall göra ett experiment, nåt får man ju leka med under den långa vintern. Tvätta tamparna, men väga och böjtesta både före och efter. Ett rättvisande böjtest kan nog göras genom att hänga en tamp över en spik och kolla böjradien som blir av dess egen tyngd. Kanske krymper de långa fibrerna i polyestersilket på nåt sätt, så att det treslagna tågvirket vrids och förkortas? Det enstaka fiberstrået har nog en rejält vindlande väg genom repet med tanke på hur repen tillverkas. Eller så kanske fibrerna blir fransiga och glider dåligt mot varann, kan kanske också ge stelhet. Paraffin eller nåt annat lämpligt smörjmedel i sköljvatten kanske vore nåt då? Återkommer med resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 22 Oktober , 2009 Raportera gärna om du kör ryckdämparna i maskin, har svårt att få bort mina me, // Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 22 Oktober , 2009 Skulle inte köra med ryckdämparna på, det är billigare med ny tampar än en ny tvättmaskin. Om ryckdämparna sitter fast så tror jag på handtvätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Oktober , 2009 Jag körde linorna med ryckdämpare på och det gick bra. Fyra st rätt stora. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter069 1 Postad 23 Oktober , 2009 Har hört att man kan blötlägga i äppelvinäger och sköljmedel med gott resultat. //Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 23 Oktober , 2009 Jag kan ha haft tur. Beroende på hur tvättmaskinen ser ut och längden på dämparna så kan ev. gummitätningen i en frontmatad maskin komma i riskzonen. Jag tänker mig när gummidämparen skjuter ut mot gimmibälgen och drar med sig hela rasket. Då blir inte mor glad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 23 Oktober , 2009 För de pengarna en ny tvättmaskin kostar så får jag väldigt många nya ryckdämpare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Oktober , 2009 Jag har all kört värre saker i tvättmaskinen än ryckdämpare. Vid vissa tillfällen har det funnis vissa järndetaljer på mina linor. Har aldrig haft något problem med att maskinerna gått sönder. Visst får man byta tvättmaskin ibland, men av helt andra orsaker än att jag tvättat förtöjningslinor med diverse skräp på. Vi är inne på vår tredje tvättmaskin sen 1975. Bälgen på den första tvättmaskinen gick sönder när spännet på hängslena på mina arbetsbyxor fastnade mellan luckan och bälgen. Det är den enda sån skada vi haft på våra tvättmaskiner på ca 35 år. Jag är inte mycket för att överdriva risker. Håller en tvättmaskin i 15 år tycker jag det är helt ok. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gsm-peter 0 Postad 24 Oktober , 2009 HEj Har tvätta mina tampar sen hedenhös (enligt mina barn). En enklare sommaravsköljning sker spontant genom att stoppa dem i en hink med VV från duschen och lagom starkt tvättmedel. Såpa om de är inte allför smutsiga. Tvättmedel kan krympa dem (har fått en riktigt kort 8 flätad ankar lina ( ). Alger och sjögräs rensar jag genom att släpa tampen i fullfart efter båten. Sjöogräset skall ju ändå tillbaka till naturen. Saltkristaller är ju som bekant vassa omch skär sönder tamparna (och våtdräckterna) så jag gillar att skölja ofta. Insjöproblemt och viktökningen har jag ingen aning om vad det kan bero på. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bregott_22 0 Postad 24 Oktober , 2009 Hej Är det samma Jugge som var med i Nalles show 1990?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
underisen 0 Postad 26 Oktober , 2009 Nä inte vad jag vet, Nalles Show ? // Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 26 Oktober , 2009 Fast inga sådana va? Skramlar väl rätt bra under centrifugeringen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrbjrn 1 Postad 31 Oktober , 2009 Du skriver bara snack. Flytta till aftonbladets chatt istället. du passar nog in bättre där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 November , 2009 Nej då skulle det skramla förfärligt. De var av gummisorten och väldigt svåra att separera från linorna. Skruvfjädertypen kan lossas lättare från linan om inte shacklen har rostat fast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 1 November , 2009 Ähum...har kollat upp lite. Förtöjningstampen till vänster i bilden längre upp i tråden har hela 14 säsonger på nacken. Oj, vad tiden går... Struntar därför i att tvätta och byter istället, 14 år är ju en hyfsad livslängd. Får nog bli mörkfärgade tampar denna gång ifall inte julrean frestar med billiga vita. Gummi-ryckdämparna ser bra ut och får hänga med. Hur kass är de hållfastighetsmässigt efter 14 säsonger egentligen, skulle vara kul att kunna dra sönder en tamp kontrollerat. Ingen av er som är kranförare och har inbyggd våg? Ska iaf försöka väga o jämföra vikten per meter på nya respektive gamla, gissar att längdkrympningen kan förklara intrycket att de blivit tyngre. Tyvärr vet jag inte vilken längd de hade när de var nya, så jag kan inte kolla krympfaktorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser