Gå till innehåll
torsdag 06 mars 2025
melle

Internationella krav för att framföra 12 x 4m båt?

Rekommendera Poster

Jag vet att man som svensk inom EU måste ha tagit kustskepparprovet för att få framföra ett skepp (dvs båt 12 x 4m eller större).

Min fråga är. Vad är kravet om att frmföra en sådan båt i t.ex. karibien?

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Karibien är ju inte ett enda självberoende land, utan där representeras flera länder som Frankrike, England, USA och oberoende självständiga länder med olika lagar. För fritidsbåtar upp till dessa mått som du nämner, är det inga problem, sällan eller någonsin frågar någon myndighet om någon båtförar eller skeppareintyg, om man inte råkar i några problem, deras bestämmelser i respektive länder kan ochså vara annorlunda från EU. Här i Europa har det hänt mig att i Tyskland frågar polisen om båtkörkort, men när man svarar att vi inte behöver något körkort så räcker med det !  Nä, det har alldrig hänt att något frågat, fast våran båt är över 12 meter.  Vet inte om det Svenska kustskepparexamen eller Skepparexamen papperet är ens internationellt godkänt ?  Förövrigt vet jag inte ! Men för fritidsbåtar brukar det inte vara något problem, fast myndigheterna där kan vara litet nyckfulla, men man krarar sig alltid !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha:D Nej jag vet att karibien inte är ett land, men jag håller med dig. Bäst att vara tydlig :)

Jag tänkte mest på länderna runt om i karibien att det kom ngt exempel från någon.

Nej man vill ju gärna inte hamna i trång sits om något händer.

Som jag förstått så är det väl sjöbefäl VI som är likvärdigt med kustskeppare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Praxis brukar ju vara att man accepterar det regelverk som gäller i det land båten och dess ägare/befäl är flaggade. Men säker kan man ju inte vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet tilläg: I dom Karibiska öarna, och i Stillahavsöarna när man anländer till hamnar brukar dom inte efterfråga om någon skepparexamens intyg ellar liknande , men i Syd Afrika, Durban och Kapstaden frågar dom, men om man säger att vi i vårt hemmaland inte behöver det, så är dom nöjda.   Däremot båtens ägande förhållande i alla hamnar. Det räcker med ett intyg från båtklubben, SXK certifikat. Vet inte numera i Sverige om man kan fått ett intyg från Sjöfartsverket, där skall då båten vara registrerad i Skeppsregistret. Detta intyg från Sjöfartsverket är det säkraste papper att bevisa sitt ägande. Dom jämför alltid namnet i Passet !  Däremot vad dom nästan alltid frågar är en försäkring. Där räcker det med en försäkring för tredje part alltså en skadeförsäkring, om man orsakar någon skada på en annans båt eller egendom, vad gäller om man orsakar skada på människor, där vet jag inte vad som gäller.

En bra sajt är Noosite, där finner man mycket aktuella frågor om segling runt om i världen: Registrera dig så får du ut mer av Noonsite, men var beredd på att svara på en sån här intelligensfråga som, ex.vis. villken färg har himmelen på en solig klar sommardag, BLUE !

http://www.cruisersforum.com/forums/f122/noonsite-com-and-yachtpiracy-org-156.html

Senast ändrad av -somena- | 19 oktober 2009 | 14:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglade över stilla havet med min 30 fots katamaran 2008. Aldrig frågade dem om någon tredjepartsförsäkring (eller försäkring överhuvudtaget), men jag hade aldrig seglat utan den om det skulle hända ngt :)  Ska ju sägas, vi låg sällan i marina (och det är ofta dem som kräver försäkringar).

Och nej, dem frågade mig aldrig om något kompetenscertifikat men å andra sidan så var min båt långt ifrån 12 x 4 m klassen. Är detta en klass som bara gäller i Europa? Eller är det många länder utanför EU som ändrar båtklass över 12m (eller ngn annan längd).

Våra vänner från USA fick problem till Galapagos ett par månader före oss. Rippade alla segel m.m. Gick in till Colombia för att vila ut. Ingen bra upplevelse i Colombia. De blev satta i arrest och skulle betala böter på 2500 usd för att dem inte hade någon kaptencertifikat. Efter kontakt med konsulat osv så behövde dem bara betala några hundra dollar. Detta kanske är ett tecken för korruptíon istället.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från och med den 1 april 2011 kommer ett obligatoriskt båtkörkort att införas i Sverige. - Vi måste lära oss att ta ett större ansvar på sjön, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Tre klasserKlass 1 krävs för att framföra en båt som är över tio meter lång och som kan göra 15 knop. Åldersgränsen för Klass 1-kortet blir 15 år.

Så då,om båten är 9,99 meterlång och inte körs över 14,99 knop (fast motorn är på 100HK) kan framföras av en 15 åring och uppåt, utan BÅTKÖRKORT !!

Klass 2 kommer också det att ha en 15-årsgräns. Det ska gälla för båtar med en längd på 12 meter eller längre och med en bredd på minst fyra meter. Detta är vad som i dag omfattas av skepparexamen.

DÅ så, om båten är UNDER måttem 12x4 meter, om man är 15 år, behövs det ingen BÅTKÖRKORT !

Klass 3 krävs för alla båtar med en högsta fart på mer än 30 knop. Åldersgränsen föreslås bli 18 år.

DÅ, alltså, om en segelbåt är under 12x4 meter (kan vara t.ex. 3,99x 11,99 meter !) och inte gör över 15 knop, och man är över 18 år, då behövs det heller inte något BÅTKÖRKORT.  

Har jag förstått det riktigt. Dessa ministrar, som ökar båtsäkerheten ?? Undrar om denna minister Åsa, vet någonting om sjön !!   Det nya, är ju i.o.f.s ingenting nytt ! Det enda är väl då dessa 15, 18 och 55års gränser. Så då, omjag har förstått det rätt, för att framföra båtar (segel och motorbåtar) som är mindre än 12x4 mter och som framförs under 15 knop, behöv det ingen körkort  om man är över 15 år !  DÅ ÄR DOM FLESTA SEGLARNA I ALLA FALL UNDANTAGNA, VA FINT !!

Enligt uppgifter till DN kommer två undantag från kravet på Klass 1-körkort att finnas.

1. Den som fyllt 55 år när lagen träder i kraft kommer inte att behöva ta körkort.

2. Den som bor permanent på en ö som saknar bro eller reguljär bilfärjeförbindelse behöver inte körkort.

Fint, då kan vi alla över 55 år stolla omktring på sjön hur som helst, Alltså, vi kan köra en båt över 10 meter och farter över 15 knop !! Detta då klass 1 undantag, fint som snus ! ?

En ansvarsförsäkring, ett måste, om man skall vara medlem i en båtklubb. Joodå, visst frågar man, numera, om försäkringen i EU länder ochså, det tycker jag är ett måste ! Även om man är under 15 år och äldre, annars kan Pappa få en stor räkning  HI !

Här kan ni läsa mer om vad folk tycker:

http://www.fiskesnack.com/forum/archive/index.php/t-29176.html

Senast ändrad av -somena- | 19 oktober 2009 | 18:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

???????????????

Detta var det värsta svammel jag hört.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där var väl litet osjust sakt ! Att jag skriver kanske litet dåligt, är en annan sak. Förklara och skriv det bättre och inte bara kritisera, eller du kanske inte har förstått någonting av det jag skrivit ?

Senast ändrad av -somena- | 20 oktober 2009 | 16:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående försäkring, jag har några gånger fått visa upp intyg på ansvarsförsäkring i Europa. I många hamnar och de flesta kanaler är det ett krav.
Och även intyg på att båten är momsad och hemmahörande inom EU har krävts vid ett tillfälle i Frankrike.
Alltså, det sk. certifikatet som SXK m.fl utfärdar räcker inte som bevis om båtens hemmahörighet och momsstatus ifrågasätts. Det certifikatet säger egentligen inte ett förbannat dugg annat än att båten är registrerad i en till SBU ansluten klubb och det har noll juridiskt värde.
Skall man segla utomlands, längre än till våra närmaste grannländer, skulle jag inte tveka utan skaffa ett riktigt nationalitetsbevis från transportstyrelsen.

Angående snacket om båtkörkort - förslaget är inget annat än ett förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, vi kör på det då, det jag skrev är inga fantasier, erfarenhet och vad nya båtkörkortslagen innebär, läst Svensk media !

Det där eviga snacket om MOMSINTYG. Alldrig har någon i Europeiska hamnart frågot om detta. Om man har köpt en båt i Sverige, för många år sedan, ingen visste om att mann skall begära ett MOMSINTYG ! Den förra firman kan ha gått i konkurs, eller slutat, eller man har byggd båten själv ! det är omöjligt att begara om ett MOMSINTYG  i efterskott !  Då till detta, har man köpt en gammal båt utanför Europa, säg i USA så har säkert WAT (moms) betalats för detta. Är man på väg till sitt hemland Sverige, per genomfart via Frankrike eller så, så har dessa länder ingen rättighet att kräva moms. Saken kan vara annorlunda när man anländer till Sverige !  SPÖK SPÖK snacket florerar !

Hade !

Senast ändrad av -somena- | 21 oktober 2009 | 12:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Somena. Tråden handlar om krav på kompetens för att segla svenska båtar i utlandet, idag.

Vad har det med ett förslag på båtkörkort, som kanske införs om ett par år att göra?

Är frågan intressant, och det är den, starta en ny tråd då!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eilean: Var nere i Holland i somras och hjälpte en 63 fots ketch. Tullmännen som kom ombord ville se bevis på att båten var momsad samt VHF certifikat. EU verkar hårda på sånt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eilen, du skriver så här: Skall man segla utomlands, längre än till våra närmaste grannländer, skulle jag inte tveka utan skaffa ett riktigt nationalitetsbevis från transportstyrelsen. Du skulle inte tveka !   Har tittat på derab WEB sidor, hittar ingenting om båtar ! Så kanske du kan hjälpa mig med Webbsejten !!!!!

transportstyrelsen, handlar mest om bilkörkort, taxi, och allt som berör vägtrafik.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Fordons-agaruppgift/

Min SXK certifikat och senare båtklubbebbens Besiktnings/ägande certifikat (detta senare inte en Svensk båtklubb),  har räkt hittils som ägandebevis för fritidsbåt, efter seglingar utomlands i mer än 35 år ! 

Senast ändrad av -somena- | 21 oktober 2009 | 12:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kolla här så hittar du:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Sjofartsregistret/Bat/

Eilen har faktiskt ganska klart för sig och skall man vara på den säkra sidan och inte har en båt som är mer än 12 x 4 meter så kör man in den i fartygsregistrets båtdel och får ett officiellt dokument utfärdat av svensk myndghet.

Om fartyget är större dvs mer än 12 x 4 meter så är den ju per automatik registrerad i skeppsregistret med internationella dokument.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tack för den upplysningen, det är som jag ochså skrev    Sjofartsregistret, Sjöfartstyrelsen, Sjöfartsverket,  som det alltid säges. Visste inte om dessa krumelurer med Transportstyrelsen. OK, tack för det klargörandet !

Senast ändrad av -somena- | 21 oktober 2009 | 12:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...