Terrafobica 68 Postad 17 Oktober , 2009 Förra året så köpte jag mig en gummibåt. Dels för att ha efter segelbåten, men också som en liten extrabåt att pipa omkring med. Det blev en Suzumar 360 med uppblåsbar v-köl och en tiohästars Mercury. 20 knop med en och 17 med två personer och en liten jycke, det är fort i en liten gummibåt. Men redan efter en säsong så var alla öljetter rostiga och textilbanden som håller tofterna hade solen börjat att ta, de blev bara som pulver när man tog i dem, en reklamation alltså. Det visade sig att Suzuki hade bytt leverantör för ett år sedan som levererade undermåliga produkter. Men nu till mitt spörsmål, jag ringde för några dagar sedan till företaget som lagar båten (Ekens Naval) ett erkänt företag som vet vad de talar om. Han frågade mig om jag hade båten i sjön hela säsongen, ja svarade jag. Ja, jag kan se det sa han, de mår inte bra av att ligga i vattnet hela tiden, de måste få komma upp på land och torka emellanåt. Vad är det här? Ska inte gummibåtar klara av att ligga i sjön hela tiden? Vilket skit i så fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 17 Oktober , 2009 Skall du ha gummibåt billigt får du skaffa en som är byggd av Hypalon och inte PVC eller liknande. Fast en sån kostar nog minst det dubbla i inköp. Å andra sidan håller den nog i minst 40 år om den bara ligger ute på sommarhalvåret. (det har i alla fall min gjort, som nu går mot 50 år) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 17 Oktober , 2009 Vilket skit! Klart den måste klara vatten. Solen är PVC-fienden nr 1. Han kanske menade att den ligger på samma sätt i solen om den är i vattnet. Tar man upp den ligger den ju ofta upp och ner. Ligger den i hela året bildas väl mer kondens o potonerna när solen värmer och det är kallt i vattnet men det ska de väl tåla. Vi har haft en Zodiac 285 fastroller i säkert 5 år nu och den ligger i 5 månader om året i alla fall och är helt opåverkad. Tvättas med såpa och transpotreras urpumpad på däck vid överhavsseglingar. Måste vara dålig kvalitet på Suzmar (tråkigt i så fall för den fick bäst i test mellan ca 10 gummibåter för 5 år sedan) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 17 Oktober , 2009 Köpte en ny Suzumar 230 i höstas - de reade ut dessa modeller med 2,5 hp motor till ett mycket bra pris. Då fick jag reda på av försäljaren att detta var på grund av de hade fått fel på öljetterna på vissa båtar. Jag fick med en hel upsättning med nya som skulle vara av bättre kvalite. Skulle återkomma under vinter för att låna verktyg för att sätta i de nya. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 17 Oktober , 2009 Inte var den billig inte, åtminståne inte i mina ögon, 13600:- fick jag betala för jollen som trots allt är rätt stor för att vara just en jolle. Men nog fan ska de tåla att sjösättas i april och tas upp i oktober väl? Ok, ingen målning mot påväxt så klart, men jag ligger i sötvatten och det lilla som blir är lätt att spola av. I vilket fall som helst så kommer jag att använda den som det var tänkt, inget gullande bara för att den ska bli något år till. Sedan får jag väl byta märke då, tips på hållbara gummibåtar? Det är bråttom för den håller nog inte mer än fem år Men nog har jag tur i oturen. För dryga veckan sedan så försvann 5 utombordare från klubben en natt, då var min upptagen för just denna reparation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawolf 379 Postad 18 Oktober , 2009 http://www.avoninflatables.co.uk/tender-boats/?rover-inflatables Byggs alltså av Hypalon - vet inte om det finns fler tillverkare som har Hypalon i stället för PVC och liknande plaster. Och det är som att jämföra mellan bonnjärn och syrafast.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 19 Oktober , 2009 Nog är det märkligt med båtar som inte tål att ligga i sjön? Något annat märke som tål det bättre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 19 Oktober , 2009 En Hemlis: INGET BÅT TÅL ATT LIGGA I VATTEN.... (För att inte reta för många för jag vell tillägga) FÖR EVIGT. Sköts inte båten (alla båttyper) med upptagning gärna minst en gång i året med grunndlig service, byte av oljor, anoder mm.mm så tål faktiskt inte båten att ligga kvar i vattnet särskilt många år. Frågan är tycker jag, hur länge är det rimligt att räkna med att en (gummi) båt tål att ligga i vatten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LadyAnnila 2 Postad 20 Oktober , 2009 Hmmm vi har legat i vattnet i tre år nu och båten flyter fortfarande...... Kan det vara en felkonstruktion?? Anoderna har vi kontrollerat varje sommar när det är varmt i vattnet men upp varje år behövs inte. Vis av tiidgare kritik: vi har hemma hamn i Skåne. Back to Topic: En jolle som räknas som de bättre av långfärddsseglare är Caribe jollen. Den borde tåla att ligga i vattnet då den har ribbotten (hård). Ponterna är av hypalon och tål sol. Kostar visserligen en ordentlig slant men i längden kan det vara värt det. http://www.caribeboats.se/default.asp?id=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 21 Oktober , 2009 Har en Quicksilver 270 som ligger i sjön i minst 4 mån/år. Den är nu inne på 6:e året. Att den är i nyskick är väl en överdrift, men den är i väldigt bra skick. Den är väl använd av både mig och barnen. Kompisen köpte ett annat märke på Biltema, som inte höll som den borde med bla spruckna fogar redan säsong 2. Men den var relativt billig i inköp. Kanse att det stämmer, att man får det man pröjsar för. Ibland har man bara otur oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 21 Oktober , 2009 Vår förra jolle en Acilles som var över 10 år när vi köpte den låg vad jag vet i vattnet ca5mån/år när vi sålde den 5 år senare fortfarande förvarad hela sommaren i vattnet var den inte vacker (mer orange än röd) med ett antal laglappar (efter omild behandling) men några skador från vattnet kunde vi inte hitta! Vår nuvarande Silvermarin med 3x5månader i vattnet har durkarna givit upp på (vanlig plywood) samt att alla linor som säkrar smådetaljer (knoppar till årtullar m.m.) tagits av solen. annars är den i gott skick. Nya lin stumpar för 25:- och en bit marinplywood så ska den vara i toppskick till våren. Priset var 4.000:- på Europrice. helt ok tycker jag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 21 Oktober , 2009 Jag tackar för svaren. Jag finner det lite konstigt att botten på en gummibåt inte skulle tåla att ligga i sjön även om välrenomerade företag hävdar motsatsen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser