macon 0 Postad 16 Oktober , 2009 Hej, jag vet att ni kommer att säga att jag ska söka. Men jag hittar verkligen inge bra svar. Jag har en bayliner med en 3liters omc motor. Jag undrar nu hur man på bästa sätt gör den redo för vinterkonservering. Kylsystemet alltså. Har hört att man kan ju säta drevet i en balja med glykol och köra. Men hur länge ska man köra och lär mn tappa ur kyllimpan för hand. Har faktiskt hört att man ska ta bort någon plugg på sidan av motorblocket för att tömma ur motorn på kylvatten och sedan köra i nytt. Är det nödvändigt och i såfall vartsitter pluggen??! Å det verkar inte sitta någon termostat på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 16 Oktober , 2009 Du har en plugg under limpan, lite bakom mitten, och en på blocket ganska precis rakt under den förstnämnda. Går inte att missa. Öppna och låt vattnet rinna ut. Ofta kommer inget vatten men peta i hålet med nåt så kommer det igång. Då har du fått ut allt vatten så frysrisken är eliminerad. Sen kör du in glykol (för rostskyddets skull), vanligen via drevet endera med hjälp av balja men det går åt en stor, så smidigare är en högt placerad dunk med slang som du leder ner till en spolmuff på drevet (obs att dunken måse ha lufthål så det rinner av sej själv). Kör motorn på tomgång tills du ser glykolen komma ut med avgaserna och 15-20 sekunder till så är det klart. Fördelen med detta är att du inte behöver varmköra först utan motorn fylls nerifrån och upp ändå även med termostaten på plats och oavsett om den är stängd eller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser