Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
larban

Byte till duopropp, ger det bättre verkningsgrad?

Rekommendera Poster

Ja som rubriken lyder. Jag har funderingar på att byta till duopropp-drev, detta för att jag har fått för mig att man höjer verkningsgraden. Men är det verkligen så? Ni som gjort denna manöver, hur gick det? fick ni bättre topfart? kommer man snabbare upp i plan? OSV. Tacksam för alla synpunkter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Duo är bättre i allt- utom kostnaden när du går på grundSkrattande

EDIT: Kanske möjligen att du får bättre grepp vid backning med ett singeldrev.

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 16 oktober 2009 | 15:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp du får lite bättre grepp med ett duopropp, lite högre toppfart, rakare gång samt bättre styrförmåga. MEN det är inte värt att byta från ett relativt okänligt drev till ett fullblod som är stissigt bara det uppenbarar sig ett sjögräs med läck i packboxarna osv. Skulle drevet därtill se/känna på en liten kvist i vattnet så har du böjda axlar och byte av inte en utan två poppar som bonus.

 

Nu tycker du säkert att jag är onödigt negativ men duopropp är enligt min mening skit. En singelpropp kan jag acceptera (ifall man inte kan få tag i en båt med rak axel). Uppfattningen har jag trots jag har en båt med duopropp!!!! Jag tänker inte gå in på varför jag/vi var så korkade att vi köpte en båt med duopropp.... Utan konstaterar bara att vi under de år som gått redan fått byta två drev. Detta trots jag tar loss propparna i tid och otid för att kontrollera att det inte sitter en massa skit på axlarna. Var glad åt det du har, det är mycket problem du kommer ifrån med en singelpropp/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du har haft otur eller om jag har haft tur. Jag har inte alls samma erfarenheter som du. Har kört med DP 290 i fyra år och visst har vi haft ett par problem med drevet, men inget som kan relateras till att det är ett DP-drev. Har också kört på en sten och slitit bort stora delar av propellerbladen, men utan att kröka axlar eller på annat sätt skada drevet. Är det inte så att drev ö.h.t. är känsliga konstruktioner?

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kanske också haft tur, jag grundstötte förra året i en fart av ca 5 knop och det blev skador längst ut på ena propellern så den måste in på rep. Då började jag att undra på om axeln kunde ha blivit krokig, volvopentamekanikern trodde inte att det skulle vara så, han sa att ibland är bara navet kvar och axeln är rak i alla fall. Men man är ju nervös när man inte vet så jag fick låna ett verktyg för att mäta upp hur mycket axeln kastade och drog upp båten på, tog bort propellrarna. Axel skevade mellan 3-4 tusendels millimeter, under 7 tusendels mm var godkänt så det var bara att fortsätta att köra.

Drevet är ett 280 konverterat till dp på 80 talet, förra våren bytte vi drivknutar, tätningar och ett nållager i propelleraxeln, det gick på ca 8000kr.

Hälsningar Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag bytte till duopropp i vintras. Tycker det är helt suveränt. Vet inte vad det gav i knop på topp, men accet och vridet är mycket mycket bättre. Mycket lättare att backa med också. Köpte ett 290-underhus som var renoverat och nylackat och lämnade drevet till verkastad för byte. Går att komma undan rätt billigt. Det gjorde jag Skrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det fler som tycker dp-dreven är känsliga? Kan förstå att de borde vara något känsligare än sp, men inte så fragila som Nitro påstår. I så fall behåller jag mitt felfria 280 drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag köpte min senaste båt, med VP DP, så påpekade besiktningsmannen - Alupropellrar, jättebra, byt aldrig till rostfria för då riskerar du drevet vid grundkänning(!)

Gäller kanske för DP i ännu högre grad än för singelprop då DP har längre axel=känsligare, samt det biter djupare i plånboken att t ex köpa nytt underhus efter haveri...

Mvh BellaFalcon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt med duo i 5 år nu och haft grundkänning ett flertal gånger med rep. av proppar varje gång- men inget problem med axlar eller övrigt på drevet någon gång-

Tycker nog att du överdriver rätt friskt Nitro- och om det är så kasst med duo, varför inte byta till singel efter så mycket problem??

 

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, men jag har skrivit vad jag anser om DP och tyvärr inte överdrivit. Jag vill ta tillfället i akt och gratulera alla anda som är nöjda med sina aggregat.

 

Svaret på frågan varför jag inte byter till ett singelpropp är enkelt, jag kan duoproppen, är för slö för att byta och har samlat på mig lite skrot. mvg/Nitro  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska kanske tillägga att jag alltid kört med ALU-proppar-kanske blir värre med RF-

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Flipper 850 som vi köpte den hade 280 SP. Motorn är en VP 40a på 155 hk vilket är på gränsen för den båten som med bränsle och vatten passerar 3t. Med SP marchade vi runt 17 knop samt toppade 21. Bytte för 2 år sedan till ett 290 DP underhus vilket för vår del gjorde 4 knop i både march och toppfart vid samma varvtal, så för oss var det definitivt värt de 1800€ det kostade (1000€ för underhus samt 700€ för propellrar).
Har däremot talat med andra som inte haft samma ökning men tror det beror på båten.
Vår båt behövde just de där extra knopen för att plana ut.

Niclas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skulle vi få samma utbyte så är det definitivt värt det för oss. skulle gärna öka marchfarten med minst 2 knop då jag tycker båten uppför sig bättre i de farterna än vår nuvarande march (ca 15 kn) (max 20)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... kommentar till PCP-Roger ... skaffar du dig stålproppar kommer du att köra mycket mer försiktigt kan jag lova dig ... ett par går på ca 18.000 så man kan hålla sig för skratt ... jag måste ha SP till mitt DPG (KAD300) påstår i alla fall VP för AP pallar inte för effekten på 285 hk ... när jag går in på ett ställe jag inte känner till hissar jag drevet så mycket jag kan för att undvika skador ... jag hade en mycket liten skada som skulle renoveras och bara det gick på 5.500 ... iaf ... DP av alla slag slår SP, är min erfarenhet .... Mats  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...