Emma87 0 Postad 16 Oktober , 2009 Jag har precis köpt en bat utomlands, den ligger i grekland och vi har tänkt att behalla den där. Den tidigare ägaren är fran England och därför har baten engelsk flagg-registrering. nu är problemet att reglerna för att behalla engelska flaggan, kräver att man har en adress till en bostad i england och om jag i detta fallet har en adress till nagon i england kan jag helt enkelt bara göra en adress ändring. Men fallet är att jag vill gärna byta till svensk flagg. Och da undrar jag över hur reglerna gäller. Vad är kostnaderna för registrering av svensk flagg? Natinalitetsbevis behövs vet jag vid utomlandsvistelse. Hur fungerar det generellt? vart kan jag hitta information om detta? Vilken styrelse är ansvarig? Emma Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 16 Oktober , 2009 Jag antar du talar om båt (<12x4 m) och inte om skepp. I princip skall du inte behöva göra något utan bara byta flagg. Men tullen kan vara intresserad av att båten är momsad i EU. Och då behöver du kunna styrka det. En del båtklubbar, bl.a SXK och även SBU utfärdar s.k. certifikat som vanligen men inte alltid godtas. Problemet med dessa certifikat är att momsförhållandena inte utreds. Har du sådant certifikat och även gamla köpekontrakt som visar att båten antingen fanns inom EU 1998, eller är såld inom EU efter detta datum kan det gå bra. Men jag vet av egen erfarenhet att tullare kan vara petiga i dessa frågor och kräva mer officiella papper. Så skall du vara helt garderad bör du registrera båten i fartygsregistret och få ett nationalitetsbevis: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Sjofartsregistret/Bat/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser