Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
T_M_C

Bra val av Plotter med ekolod

Rekommendera Poster

Jag va inne på en 526s, allt annat va uteslutet, men efter att snackat med garnin och sagt att jag skall hitta vrak att fiska på, så behövde jag lägga till massa tusen för att få en bättre modell, lowrance HDS 5 rekomenderade dom i sportfiske butiken, och när jag gick igenom den så upptäckte jag att man kan zooma på ekolodet, letar du efter ett vrak med garmin på 100m djup hittar du det aldrig, men med hds5-7-8-10 så man du zomma och få djupet 85-110 tex och då får du dom 25 metrarna över hela skärmen och ser vraket direkt.

Aktergivare ingår, och borrar du hål i båtten så e du dum, skaffa en 2cm tjock plexiskiva på 10x10cm, skrapa bort bottenfärgen limma på den och montera givaren där på så slipper du hål i skrovet, tränger alltid in vatten någonstanns och så sväller det och skrovet spricker :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har klämt på Garmin 720 ännu?

Funderar på om det är värt pengarna att gå upp de extra tummen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dum fråga kanske men 720:n är ju större, ja på bredden alltså. Om man använder gps:en i färdriktningen så är den däremot lägre en tex 525:an och ger ingen bättre överblick framåt. Är det verkligen värt att byta ut den för storlekens skull?

Skärmstorlek 525 = 76x102 bxh

Skärmstorlek 720 = 152x91 bxh

Senast ändrad av Lillis | 14 maj 2010 | 09:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lillis!

Bara ett lite tillägg till din insändare; Själv tror icke på att man byter för storlekens skull!

Dock finns en väsentlig skillnad till 720:s favör; ...Att den är radar kompatibel, som ni kan här läsa om i ett utdrag från Garmins egna hemsida, per dagens datum:

--

The missing link

GPSMAP 720 är efterlängtad: Den perfekta skärmstorleken till fritidsbåten. Sju tums pekskärm är en optimal storlek för montering på skottet i en mindre båt. GPSMAP 720 är med sin högkänsliga GPS-mottagare en komplett, kompakt lösning, som enkelt monteras på bygeln, innan kursen läggs ut ur hamnen.

GPSMAP 720 är ”the missing link” mellan de mindre plottrara och de större nätverksplottrarna – försedd med radaringång och NMEA 2000-kompatibel för anslutning av mängder av tillbehör.....

Men vänliga hälsningar,

The pilot

Senast ändrad av pa28-pilot | 15 maj 2010 | 03:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ni sett att på några ställen så har den super Garmin 720 passerat ned...under 10000 kronor??? Den börjar att bli väldigt attraktiv med tanke på det stora registret av perfomance com Garmin utrustade den GPS med...Köp och var nöjda är min rekomendation (Nej...nej jag arbetar icke för Garmin, men kan gärna rekomendera deras produkter...mina erfarenheter från Garmin-flyget tillåter det!!)

Mvhälsningar,

The pilotcool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att väcka en 2 år gamal tråd, lobba för G.. och påstå att man inte jobbar åt Garmin???

Hmmm jag är skeptisk no

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte ut min Garmin 521S mot en Garmin 720.....oerhört nöjd med denna.

Lätt att använda, ljusstark tydlig och lätt att använda.tack vare pekskärm.

7 tum upplevs som mer än dubbelt så stort som 5 tum, jätteskillnad, men den faktiska skillnaden är inte fullt det dubbla.

720 finns även i en 720S version, men jag skulle hellre ha en separat ekoloddisplay, vilket kostar mindre och är bättre, då har du alltid ekolodbilden synlig och större navigationsdisplay hela tiden

720 säljs just nu för 9990 kr 720S är ca 2000kr dyrare, Men för 2000 kr får du istället en rätt bra separat ekolod med display och givare. Värt att veta är att i de flesta fall måste du ansluta givarkabeln utan att kapa denna, (förstör funktionen) vilket kan innebära rätt stora borrhål, beroende på var du vill ha instrumentet. De flesta givare kan limmas på insidan av skrovet om du vill slippa borra hål i skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Humm...

Sir/Havskatt...

Som sagt jag arbetar icke för Garmin...det är mitt ord mot dina egna! Vill gärna lämna ett klargörande:

- När jag köpte min Nimbus 26 (begagnade) 2009, vände jag mig av nyfikenhet till detta förum med onskan att få lite kontakter och svar på lite frågor av det jag inom flyget kallar för hangarsnack...möjligtvis här skulle det motsvaras av bryggan..dito...Men ganska snart kunde jag se att här finnes mycket mera osämja än på många andra ställen...och nedvärderande åsikter är inte så sällan eller små för den del...

1. Har ett klingande sydländskt namn som jag är mycket stolt av.

2. Har flugit monomotor med flera Europa rundor som ensam pilot med svenska färger med mig! När man landar ..internationellt är call sign på planet som är nationalitetsreferens. När jag tävlar på air raly´ s är jag svenskt.

3. Varför vägleder någon till Garmin kvaliteter...p.g.a. att jag tycker att deras produkter är av bra kvaliteten. Uppfattningar som bl.a. bygger på erfarenheter från mina flygningar..! Vet du vad det innebär att vara etablerade på en ILS i dimma från 6nm från touchdown och blir av med hela intrumentpanelen..Och klara sig med livet i behåll p.g.a. att jag har alltid hade em extra GARMIN 296 med instalerade ILS på den flygplatsen som jag flög till ...?

4. Är brandflygare (bekämpar bränder från luften, capice??? !

5. Om jag hade ngt intresse hos Garmin hade jag inte varit borta från detta förum på 1,5 år!

6. En tråd är alltid aktiv så länge en medlem anser sig ha något att tillföra ngt som anses vara av vikt för sina med sailor´ s...

Ha det bra...

The pilotcool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...