T_M_C 0 Postad 15 Oktober , 2009 Hej, Har kört Garmin 292C en sommar som lån, vad skall man välja idag när man köper nytt och vill ha inbyggt ekolod (inbyggd antenn är ett plus också)? Låt oss säga att 12.000 kr är en maxgräns! Ciao TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 15 Oktober , 2009 jag köpte en Garmin 525 S i somras....plotter å ekolod...klart prisvärd. Kostar väl idag under 10 000 kr.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsbrus 0 Postad 16 Oktober , 2009 Jag tänker göra samma köp i sommar. Vill byta ut min gps mot en som har både gps och ekolod. Tips på bra utrustning mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 16 Oktober , 2009 Hej, Just 525S är ju den jag kikat på, man ser den överallt vilket förvissor gäller Garmin överlag. Nu verkar den ersättas av en 526S - men det står inget om den på Garmins svenska hemsida. Är 525:an självklar att välja, vad gör konkurrenterna i så fall? Tacksam för synpunkter! TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 16 Oktober , 2009 det enda jag kan anmärka på är att jag gärna haft en större display på den...Men å andra sidan rymmer jag knappt större så det kan ju lika gärna kvitta. Tycker iaf den funkar kanon, och har enkla menyer som tom en idiot fattar (jag). Grafiken är oxå väl godkänd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dirre05 0 Postad 16 Oktober , 2009 rekomenderar detta ekolod till 525s om man inte vill borra i båten: http://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=836 och inte glömma bränsleflödesmätare GFS10 så man ser hur mycket bränsle båten drar per distans: http://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=11561 525s FTV! Senast ändrad av dirre05 | 16 oktober 2009 | 16:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 16 Oktober , 2009 Lowrance HDS-5 http://www.lowrance.se/Produkter/Marin/HDS-High-Definition-Marina-System/HDS-5-Kartplotter-Ekolod/ Inbyggd antenn och ekolodsgivare ingår i priset! Med lite tur så hittar du HDS-7:an under 12k också. Jag har HDS-8:an och är riktigt nöjd med den! Senast ändrad av All_to_slow | 16 oktober 2009 | 20:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 16 Oktober , 2009 Hej, Men innebär det att jag först måste köpa en 525S och sedan en separat ekolodsmodul utöver den inbyggda ekoloden bara för att få en som fungerar bra? Känns ju ...lite... over do-it! Lowrance, vad gör dessa bättre eller intressantare än Garmins? Mvh TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 16 Oktober , 2009 Lowrance har det främsta ekolodet bland produkterna för fritidsbåtar och jag som är partisk tycker att Lowrance har bättre användarinterface. Dessutom en plotter som känns igen från sjökorten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 18 Oktober , 2009 Jag köpte en Lowrance HDS-5 i sommras, valde mellan den och Garmin 525, då jag kört med Garmins 292 innan. Det som slutligen gjorde att jag valde Lowrance var att den har fler ingångar och är en nyare produkt samt att displayen är rektangulär. Min erfarenhet av mindre navigatorer typ 5 är att det ofta blir rätt mycket zoomande fram och tillbaka, vilket Lowrance klarar galant. Jag gillar inte Garmins avlånga display då jag tycker att det försvinner för mycket av kartbilden på sidorna och gör att jag behöver zooma ut mer för att få en bra helhetsbild jämfört med en fyrkantig display av samma storlek. Har inte haft möjlighet att installera ekot än så det får utvärderas nu i vår. Men tills nu är jag helnöjd med mitt val. Blir även en flödesmätare till nästa säsong vilket kommer bli kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 18 Oktober , 2009 I Vi Båtägare Nr 7 i år testas 6 st Kartplottrar och där var Lowrance HDS5 bäst i test. Läsvärd artikel! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsbrus 0 Postad 20 Oktober , 2009 I min båt sitter en Garmin GPS idag. Är det någon som vet om skruvfästet är standardiserat eller behöver jag borra nya hål för den nya gps/ekolod-enheten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 20 Oktober , 2009 Vad talar för och emot. Lowrance är mina erfarenheter mycket dåliga av. Bökig meny, strulande plottrar och antenner samt våra fiskekunder som sålt sina Lowrance sedan dom tröttnat och köpt något annat märke. Garmin leder utvecklingen och de andra kopierar, så har det varit rätt länge nu. 525S ersätts av 526S och du behöver inte köpa någon extra ekolodsmodul. Det är en uppgradering av programvaran som skett sedan kommer det en ny med 7 tums skärm inom en snar framtid. Titta på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lbstr 0 Postad 20 Oktober , 2009 Har haft en 525s i två säsonger. Rekommenderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pa28-pilot 0 Postad 28 Oktober , 2009 Hej T_M_C! Av ren erfarenhet från flyget, är mitt val GARMIN! Rekomenderas 526 (utan s) och en separat Garmin eko, typ fish finder 300C. Dessa två ihopp är nästan lika dyra (eller billiga) som en 525s. Fördelen är att du slipper en overlay samt om den ena skulle lägga av, har du ändå den andra enhet att åka/segla på, eller hur? Det blir mindre krussiduler (!) capice? Rek av 526, är också motiverade av att den är betydlig snabbare än den 525s, samt att den är redan konverterade till 2 differenta signaler av nmea standard (0183 och 2000). Mvhälsningar Fernando PS., sailor, glöm icke att ploter ersätter ej sjökorten under navigation...capice? njut elektroniken det är mycket avstressante! Senast ändrad av pa28-pilot | 28 oktober 2009 | 04:48 Senast ändrad av pa28-pilot | 28 oktober 2009 | 04:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 28 Oktober , 2009 Haft 520 på förra skutan, bra å lätt att hantera, men.. Displayen är bra lite, speciellt när man skall leta efter något ställe eller när man navigerar i lite fart. Jag hade alltid mina papperssjökort i knät, tillslut blev plottern mest som en logg.. Jag skulle ju rekommendera något med lite större display. I övrigt är det en mycket trevlig bekantskap! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsbrus 0 Postad 28 Oktober , 2009 Var i butik och tittade på en 525s och den ser trevlig ut. Men vad har man för alternativ om man vill ha en kompakt enhet som har en lite större skärm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 28 Oktober , 2009 Då är nog en 525 det bästa alternativet.. Tänker mest på användarvänligheten när man är ute, jag tyckte att det var för liten skärm, men smaken är som baken å jag har glasögon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havsbrus 0 Postad 29 Oktober , 2009 Bild på 525s Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andersktm 0 Postad 1 November , 2009 Är det någon som har något att säga om Raymarine A57D ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 8 November , 2009 Mycket bra fråga! Jag har själv alltid haft förkärlek till Raymarine men hittills köpt annat pga att motsvarande Raymarine har legat alldeles för många tusenlappar över... men de erfarenheter av deras produkter i de båtar jag sålt i jobbet är ruskigt bra. Så ni med 57D erfarenheter eller av andra rimliga Ray-produkter i sammanhanget får gärna skriva... /TMC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 5 December , 2009 Köpte mig precis en Garmin 526s med givare för 6300:- Usa ( Sverige 10.500:- ) Garmin GPSMAP 526S Combo GPS Chartplotter & Fishfinder with Dual Frequency Transom-Mount Transducer - 010-00772-01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 6 December , 2009 Drömmare där..en 526s kostar knappt 8000,- med frakt och moms från USA. Hos Hjertmans kostar den 9490,- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 December , 2009 inkl frakt koster den faktiskt knappt 985 USD vilket alltså blir knappt 6.900 spänn. Momsen KAN ju komma till, lite beroende på hur värdet anges och hur glada/griniga tullarna är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 6 December , 2009 Om allt går rätt till så tillkommer moms och då blir totalkostnaden ca 8600 altså ca en tusing billigare än Hjertmans men då har du säkert bättre garantivillkor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 6 December , 2009 vem har sagt nåt om frakt o moms, en polare var i USA o köpte hem en till mig Code Item Qty Price Total 010-00772-01 Garmin GPSMAP 526S Combo GPS Chartplotter & Fishfinder with Dual Frequency Transom-Mount Transducer - 010-00772-01 1 $829.99 $829.99 Sub Total: $829.99 Tax: $70.00 Shipping: $9.99 Grand Total: $899.98 899,98*7kr dollarkurs =6300 Sv kr sedan tillkommer väl tillägg för akterspegelsgivaren hos Hjermans Senast ändrad av jailbird | 06 december 2009 | 21:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 December , 2009 Jag köpte (iofs inte Garmin) ekolod/plotter combo från USA alldeles nyss. Jag fick sakerna skickade dörr till dörr och tullen hade passerats utan att man lagt på vare sig tull eller moms. Om saker o ting gick rätt till får stå för tullverket men jag kom iaf många kronor billigare undan, och dessutom med 4 års utbytesgaranti på prylarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 December , 2009 Nej den ingår i det priset hos Hjertmans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Skrutten 0 Postad 6 December , 2009 Det är fraktfirman (UPS eller DHL) som ska ta ut tull och moms och det lär de knappast missa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 6 December , 2009 Vad dom missar eller inte struntar jag faktiskt i. Faktum kvarstår att grejerna inte kostade nåt i tull o moms. Det händer vad jag vet inte alldeles sällan, därav min första kommentar i ämnet: Tull o moms KAN komma till. Det är dock inte alls säkert. Men helt klart ska man RÄKNA med kostnaden så man inte står där som ett fån efteråt. Ett flertal kompisar till mig har importerat bilgrejeor fr USA, med samma erfarenheter: Ibland slipper man undan, ibland inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser