Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
iceman356

Ankarsläpp

Rekommendera Poster

Är det någon här som har någon bra ide på hur man kan bygga ett enkel ankarsläpp.

Hade tänkt mig att ankaret skulle hänga på badbryggan på en ankarrulle/skena och kopplar till en ankarolina.

Så att man kan trycka på en knapp vid förarplatsen när man vill släppa det med fritt fall.

Men jag vet inte vad man ska använda för elektronik.

Kanske det är någon här på forumet som har byggt något liknande och kan tipsa mig.

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv använt ett enkelt ankarsläpp som finns på Biltema. Drar i ett snöre från förarplats så släpps ankaret. Funkar jättebra o installationen är fyra skruvar.Snöret kopplar man bort när det inte använts. Rekommenderas!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankarfällaren Butler fungerar riktigt bra ihop med exempelvis ett Ankarolina band. Fördelen med detta är att elektromagneten är ordentligt kapslad så den tål marin miljö.

Men visst kan du knåpa ihop något eget. Principen är busenkel en hållare samt en liten mekanisk spärr som du kan påverka via en elektromagnet. En okapslad magnet torde gå att plocka från en bilstartmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bilder på det ? Har du köpt det komplett på biltema eller har du knåpat ihop det själv ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

Ankarfällaren som fanns på Biltema säljs tyvärr inte längre där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, kollade inte innan jag skrev mitt inlägg........mitt förslag är att Du ringer Biltema o frågar litet mer om leverantör mm, kanske kan Du få tag i  den någon annanstans. Noterade dock att inte ankarsläppet fanns bland båttillbehör när det fanns i katalogen, tror säkert att det har betydelse för antal sålda..... jättebra o jämfört med  riktigt ankarspel är det en skitsumma o funkar kanon!!!!!!!!

Har haft ett på en Selquenn 24 o en Bayliner 27 fots o inte känt att en investering kring 8-10 tkr har varit pengarna värt. Lugna kontrollerade tilläggningar med frugan i fören, o inget stress...

Kollar vidare.............

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv ett välfungerande ankarspel med fjärrkontroll och allt - så jag vet inget om hur man konstruerar ett eget. Men - en sak vet jag. Skulle jag montera ett ankarspel idag skulle jag försöka få plats med det i fören. Jävligt irriterande att båten alltid, av vågorna, vänds så att de slår rätt in i aktern - i stället för i fören som plöjt lite bättre och hållt båten mjukare på plats. Kolla in fören i stället alltså

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha endast ett ankarspel så bör det sitta i aktern.  Att ligga mot land med ett förligt ankarspel vill sig inte, men att ligga på svaj med fören mot vinden med ett spel i aktern går utmärkt.  Jag har ett Ankarlift med 50 meter blyad lina i aktern.  När jag kommit fram till min svajplats så skickar jag ut alla 50 meter och drar fast mitt 16-kilos deltaankare med motorkraft, sedan tar jag tag i linan och lägger den utmed skarndäck fram till en av förens knapar och lägger en åtta och sedan ut genom halkipen, vips så vänder sig fören mot vinden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...