Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
Vivace

Hur värdera gångtimmar på utombordare?

Rekommendera Poster

Hej,

Ska köpa någon form av liten DC (typ Yamarin 59DC, Uttern 5500 med utombordare) och som många andra förstabåtsköpare så blir man ju bara alltmer förvirrad destå mer man läser på och lyssnar runt ang valet av 2 vs 4-takt, insprut osv...Flört 

Men, det reder sig nog vartefter men det jag inte hittat någon direkt info om är hur man skall värdera gångtimmarna på en motor? (Jag förstår att HUR motorn har gått kan påverka värdet mer än antalet timmar men vilken säljare skriker glatt att jo för fasen vettu, allt eller inget - hela tiden! Växlat mellan tomgång eller maxvarv var 12 sekund med polarn i ett snöre bakom!!. Ingen så det kan man ju bara ana sig till hur den har levt sina timmar...)

Så, om vi tittar på 59DC alt 5500 som är mellan 2-10 år gamla och det finns två exakt likadana objekt men där den ena står på 50 timmar och den andra på 200. Hur mycket skall det skilja i pris på dessa förutsatt att service är utförd enligt schema och båtarna i övrigt identiska?

Tankar kring detta? Ska man bry sig överhuvudtaget? Frågan är ju nästan rent hypotetisk för det skiljer ju alltid på utrustning osv men den kanske är värd att ställa iaf? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givetvis skall du ha gångtimmarna i åtanke ifall motorn har gått 100 eller 2000 timmar. Dina 50 alternativt 200 är rent hypotetiska. Det du i första hand bör kontrollera är ifall servicen är gjord enligt tillvekarens anvisning/rekommendation. Det har troligen inte vait några större problem för den nuvarnade ägaren av en motor som gått ett få timmar att hoppa över servicen. För motorn är ju nästan inte använd. Men ger nog dig med tiden mer huvudvärk än du önskar. Väljer du också en 4-taktare som gått lite men inte är servad (bytt kamrem) enligt rekommenderat tidsintervall kan köpet bli dyrt, ja riktigt dyrt.

 

Två identiska båtar finns i min värld inte. Inte heller att har dessa gått/varit utsatta för likartade yttre omständigheter såsom salthalt, vinterförvaring och omtanke.  Utan varje båtägare som har haft en båt under ett antal år har alltid satt sin prägel på denna. Men skulle du ändå hitta två identiska objekt så skulle möjligen den med fler gångtimmar vara några tusenlappar billigare. Nej titta du på helhetsbilden, var båten är brukad, i vilken miljö den är brukad,  hur länge den brukats/säsong och slutligen hur den vinterförvarats (motor på/av ute/inne osv). Lycka till med båtköpet/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korpar denna länk lite : )

Har en Johnsson 115 hk från 2001. Finns det någon mätare etc på denna där man kan se timmar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nitro!

Var väl ungefär som jag anade men det är skönt att få det bekräftat från mer erfarna båtåkare. Glad

Som sagt så är ju frågan mest hypotetisk men efter ett tidigare yrkesliv i bilbranchen så vet jag ju hur mycket det ändå skiljer i värdering på samma årsbil om den gått 1000 eller 2000 mil. Men man ska ju inte jämföra äpplen med päron.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har haft ett antal utombordare genom åren (på västkusten), och faktist kört några av dem till skrot. Det som hänt är att korrosion förstört motorn, synbart (fastrostade skruvar, fastkorroderad tipp och eller styrning) såväl som icke synbart (tex korrosion från kylkanal/mantel i genom cylinderfoder). Inte i något fall har motorn slitits ut, ändå har jag haft motorer som gått sammanlag 1000 - 1500 timmar.

Jag tror att det alldra viktigaste är att 1 - motorn inför vintern körs ren med sötvatten, 2 - fett trycks in i de nipplar som finns (styrspindel, kåplås, tippmekanism etc), 3 - byt eller åtminstånde kolla olja i växelhuset, 4 - konservera cylindrarna på något sätt, 5 - byt tändstift (fast inte om moton gått bara typ 25 timmar). Vidare skall man byta kylvattenimpeller varje 3 - 4 år. Om möjligt mår motorn gott om den kan stå inomhus. O-m motorn sitter på båten utomhus se till att allt salt är ordentligt avspolat samt att motorn inte är upptippad (så att allt vatten rinner ut ur växelhuset).

Enkelt uttryckt, har motorn varit servad på ett bra sätt, ser OK ut samt går bra så löper du ingen större risk. Och skillnaden mellan 50 och 200 timmar är helt försumbar.

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Johan.

Stärker resonemanget om att ett huntratal timmar hit eller dit spelar mindre roll. Allmänt skick, service och liknande är mer avgörande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...