Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
thomas-marine

Segla från Tjörn till Åmål sista veckan i oktober

Rekommendera Poster

Till alla er som följt oss i vårt letande och velande efter båt, nu är vi i hamn! Vi har hittat vår båt! En Albin Vega med trasig O22:a och en utombordare på 6 hk. Men magkänslan var rätt när vi såg båten! Gick rakt in i själen! Det här var vår båt! Handpenning betald och nu återstår bara att få hem vår Manthona. Hon ligger på Wallhamns Marina på Tjörn och vi har tänkt segla hem henne den 26 oktober upp till Åmål och Vänern. Alla tips och åsikter mottages varmt! För kallt blir det! Skrattande men hjärtevarma i själen kommer vi att vara, för äntligen, ÄNTLIGEN har VI vår segelbåt!!! MVH Thomas och Marine

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till att ni hittade er drömbåt.

 

Nu till den lite negativa delen. Skall ni verkligen segla/köra båten  till Åmål nu. Är det inte bättre att vänta till våren. Och varför denna negativa inställningen. För det första kan/får ni inte segla i Göta Älv (har jag för mig att jag läst någonstans) och vidare lär ni ha 2 - 3 knops motström. Med hänsyn till er fungerande motor så lär er fart över grund bli 3 kanske 4 knop. Inte så bra, eller? Är det inte bättre att vänta till våren, segla till Norge och lyfta båten och segla Dalslands kanal osv? Oavsett hur ni gör, lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, vafaen Nitro? Klart dom vill o ska ha hem båten nu. Det finns mycket kvar på säsongen, och vad gör några timmar extra för motor när man har en ny båt?

Sätt på er flytoveraller och ha en termos med Captain Morgan&Oboy klar för den kallare biten. Har ni inte tröttnat när ni når Åmål så kanske vi ses på Djurö ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med en ny båt i Åmål. Försök att dela upp kanalen i 2 dagsetapper. Starta när det ljusnar i Gbg och gå sedan till Lilla edet. Har blivit en bra gästhamn. Sen har ni en 5-6 timmar upp till Vänersborg. Rekomenderar VHF för att få fart på sluss och bro vaktare så här års. Blir det kallt vid Väneröverseglingen är ju Dalbergså en bra natthamn. Trevlig resa!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wallhamn->Göta Älv..då är Nordre älv genaste vägen.

Kan du masta av (lägga masten på däck) ocgh gå för motor så slipper du begära broöppning vid Bohusbron i Kungälv (och andra eventuellt låga broar på vägen)...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis !!!   Bra val, en båt som står sig i många år. För livet ?  Vegan är jättecharmig, fin utrymmesmässigt och bevisligen rejäl nog för jordenrunt-segling.

Klart ni ska ta båten hem !  Jag har seglat ganska mycket senhöst och vinter och det är bland de finaste tider jag haft till sjöss. Se upp med is på däck bara om kylan smäller till !, jag halkade och gjorde en rejäl saltomortal vid en sen novembervecka ute på Kattegatt. En knap i ryggen gör j-igt ont !

Sen är ju förutsättningen flytoverall, rejäla kängor, värmare och riktigt bra sovsäck/duntäcken.

Jag köpte Julas billiga eminenta flytoverall, deras vattensäkra Spirale-kängor ( tål -30) för 395 spänn, en värmare, riktigt varma vattentäta mc-handskar och en polarsäck. Har aldrig frusit sedan dess. Inte ens i minus 5-6 grader och tio-tolv sekundmeter.

Dä ä bar å åk !

Nordre Älv är ju en bra väg, glöm inte att beställa öppning i förväg bara, tider och telefon/VHF finns på Sjöfartsverkets sidor. Bron stänger 30 oktober om jag inte minns fel ..?

fair winds,

http://oceanplurra.blogspot.com

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte överväga landtransport, tryggare när motornär obekant.  Det är inte gratis med bränsle och slussavgift. Göta Älv är en urtråkig transportsträcka med motström och få möjligheter till strand hugg. Bra hamnar som jag legat i: De gamla slussarna (nedre) i Trollhättan, Dalbergs å. Lilla Edet ingen höjdare skrammlig landsvägs bro och oljud från passerande fartyg, jag fick ingen nattro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis.
Båtar är till för att seglas - klart att ni skall ta hem henne nu. Landtransport, vilket trams. Men varma kläder, stor verktygslåda och mycket bensin är bra. Och kanske en plan B om ni får problem med snurran. Låna en reservmotor att ha med?
Det går alldeles utmärkt att segla Göta Älv. Men motorn måste vara 'startberedd'

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv två vhf-er men det är bättre att ringa till slussvakten, i fall han inte ser er, men det är en hel del båtar som går upp genom göta älv, även den här perioden, Självklart ska ni segla om vinden kommer från rätt håll. Om motorn skulle krångla kan ni ju i nödfall alltid segla mot något håll.

Kul att någon gillar Lilla Edet, mer än vi som bor här.

Valde att inte gå nordre älv i år, utan genom göteborgs hamninlopp, det var en trevlig resa, men vi har 310 hästar så motströmmen är inget problem, snarare att hålla fartgränsen . . .

Grattis till er båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är upp till var och en att tycka att landtransport är trams.

Alla tips och åsikter mottages varmt! Begärde thomas-marine

Landtransport var ett sådant tips.

Cool  Lasse L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till köpet.

Ni kommer bli nöjda med båten, Alltid roligt med nya Vega ägare.

Om ni inte seglar så kolla med olika båttansport firmor , dom kör kors o tvärs i landet.att hitta en returfrakt blir väldigt billig.Själv fick jag hem en båt från Stenungsund med en retur frakt.till Östergötaland. oftas för enbart bränslekostnad.Ska bli kul att följa er Manthona i framtiden.Glöm inte Vega-klubben.

Peter/Marie ManJana V9

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och att 'landtransport är trams' när det handlar om skyddade vatten är just en åsikt.

Men visst, jag kanske uttryckte mig burdust.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, nu såg jag att du har en utombordare.

Bara att köra..... Nordre älv - närmaste vägen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 knop eller 6 knop spelar väl ingen roll om man trivs på sjön. Det blir snarare dubbel utdelning.

Viktigt är att hålla värmen på kroppen. Har ni kök ombord så laga mat och låt det gå när ni behöver få upp värmen. Rätt ont om sjötappar på vägen upp så ha rediga dunkar. En lite pirra att dra dunkarna på är inte dumt.

Lilla Edets gästhamn ligger precis ovanför slussen på styrbord och kan lätt missas. Bara ett litet hål man kör in som om man skulle köra in i kraftverket nästan.

Det finns inget mer stimulerande än att ta hem en nyköpt båt. Att vänta till nästa vår skulle göra att ni skulle behöva kontakta en järnskrynklare.

Kan ju inte finnas värre tortyr. Ungefär som att få en julklapp men inte få öppna den förrän till sommaren.



Senast ändrad av forgus31 | 16 oktober 2009 | 14:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget mer stimulerande än att ta hem en nyköpt båt. Att vänta till nästa vår skulle göra att ni skulle behöva kontakta en järnskrynklare.

Kan ju inte finnas värre tortyr. Ungefär som att få en julklapp men inte få öppna den förrän till sommaren.

Hear, hear !!

Seglade hem en liten midgetkryssare upp genom Kattegatt en helg i april för några år sedan. Minns fortfarande hur jag satt där med ett stort leende på läpparna trots tjocka, grundstötning, kuling, ofrivillig gipp som fick storskotstoppet att flyga i småbitar, våldsam sjö, ösregn, sol, total stiltje....tja, jag fick en presentation av havets alla variationer under tre dagar. Jungfruturen med nyinköpt båt är oslagbar.

Leif, Gbg

 

Härmed förklarar jag den nya Djurgårdsfärjan invigd som ska gå här mellan...eh...hållplatserna..      Carl XVI Gustav  

.



 


 



Senast ändrad av leleif | 16 oktober 2009 | 23:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst ett hjärtevarmt tack till allt engagemang i den här tråden! Båtfolk är väldigt hjälpsamma och trevliga människor! Vi har lyckats fixa båtplats i Tösse, och  även vinterplats i Åmål. Nu återstår båtvagn och att ragga upp en firma med kran, allt till vettigt pris. Kanske blir det svåraste...Glad plus att vi håller tummarna för något sånär bra väder...



Senast ändrad av thomas-marine | 17 oktober 2009 | 10:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya båten.

 

Pesonligen har jag, som många andra, åsikten att en båt skal man transportera hem i sitt rätta element.

 

Dock är det ju så att om nåt krånglar så är det ju på premiärturen, så förslaget på en reservmotor var nog inte så dumt.

 

En stor fördel att transportera båte själv är ju att man lär känna båten och får en massa dumma tankar om saker man vill fixa/förändra Skrikandes

 

Ni skall absolut inte ta ner masten. I många läge är det ju bättre och säkrare att segla än att gå med motor, speciellt om motorn är en aktersnurra.

 

lycka till

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min segelbåt har utombordare med inbyggd tank.  Den har begränsad räckvidd.  Att fylla tanken under gång är besvärligt.  Jag har löst det med bensinflaskor.  När motorn börjar hicka, av med tanklocket, vänder en bensinflaska upponer i tanken och motorn spinner igen, utan att stoppa. En annan variant är att man från en större tank handpumpar upp bränsle med jämna mellanrum.  Funderar på att under vintern montera en bränslepump och köra med fast tank. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hävert är en trevlig princip. Genom att höja en dunk med slang kan man tanka när det passar. En slang försedd med en kran kan bli som en minitappstaion.

Den högt placerade dunken behåller bensinen i slangen när man stängt vid full tank och är bara att öppna när det är risk för soppatorsk igen eller motorn bluddrar och larmar besinslut.

Man kan även tänka sig en vanlig trycktank med blåsa som är ansluten via tanklocket som borrats hål i och fått en egentillverkad slanganslutning.

Då har man fått en motor med separat tank.

Eller man sätter ett t-rör på slangen från inbyggda tanken till förgasaren och sätter separattanken där.

Lite trevligt pyssel som man uppskattar varje gång man behöver tanka i öppen sjö. Det finns vissa tillfällen som inte alls passar för balnskonster med bensindunk och tratt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick den vägen för några veckor sedan med min nya älskling Kyss (birdie 24)  Vill bara påpeka att de släppte ut max då vi gick och med det vill säga runt 4 knops motströms! Jag har en 6hk 4takts snurra som är ganska ny men vi hade det kämpigt på vissa ställen. Strax innan lilla edet var det som värst! Lyckligtvis hade vi tur och fick lift av en 40fotare som drog oss ända till Trollhättan. Du kan ringa ormo dam och fråga hur läget är. Ormo öppnar inte portarna förräns kl 09.00. Får du inte någon hjälp så blir tufft att hinna till Lilla Edet t.o.m.. Kolla på sjökortet efter möjliga övernattningsbryggor.

Friskt vågat hälften vunnet! Vi hade en bogserbåt som passerade oss fram och tillbaka ett 10tal ggr och förväntansfullt kollade på oss Skrattande

 

Lycka till och se till att njuta av färden!

 



Senast ändrad av Kaveh | 19 oktober 2009 | 20:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt, trots att älven är trist.

 

Förresten, så FÅR ni segla i Älven. De enda skyltarna jag såg gällde mellan broarna i Gbg.

Klä på er REJÄLT, och lite till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har funderat på detta och för säkerhetsskull lyckats låna/hyra en kraftigare utombordare, just för hemresan. Vilket vi är tacksamma för!Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att det går långsamt i motström med seg el.  Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glad Kul kommentar med (seg el) ha ha Glad.

Snart dags för resan och vi vill tacka för all respons o goda råd. Naturligtvis berättar vi hur resa gått när vi kommet hem.

Vill även passa på att tacka Christer på Gustavsfors varv, för vänligheten att låna ut en starkare motor till oss.

MVH

 Marine & Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till!

Njut av den första trippen. Den kommer inte igen (med denna båt i alla fall)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I morron är det äntligen dax att ta hem vår Manthona och julaftonskänslan är ett faktum! Långsamt börjar vi fatta att vi faktiskt har en EGEN segelbåt!Skrattande Startar från Värmland kvart i fem, så vi kan komma iväg med Manthona runt niotiden. Vi har ju några mil att köra först. Och till de, i vår bekantskapskrets, som tycker att vi är fullkomligt GALNA som väljer att frysa på en segelbåt, istället för att ligga hemma i soffan och se på TV, vill vi bara säga:

BÄTTRE LITE RIMFROST I SKÄGGET, ÄN DRÖMMAR SOM FRUSIT TILL IS! Glad 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem av er är det som har rimfrost i skägget? ;)

Fan så kul ni kommer att ha. Jag hämtade ju min båt i april. Gick fr Mariestad till Hammarö. Jungfruresan med en ny båt är alltid alldeles... alldeles alldeles... uuunderbar!! Jag var alldeles ensam på den trippen, både i båten och på sjön i övrigt och det är nog de roligaste 40 av de totalt 1000 sjömilen det blev i år. Man satt o fånlog i timtal. kokade kaffe mot kylan och sen upp i sittbrunn o fånle igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer bra och jag har svårt att förstå mig på de som pratar lastbil i såna sammanhang.

Den tur vi gjorde med den nya Maxin från Mariestad till Stockholm var också en speciell upplevelse. Halvt fastfrusen i kojen efter en frostnatt utan värmare var ändå kroppen full av glöd över den nya blanka båten. Hel nybakad, direkt från bakeriet i Lugnås.

Ja det var en triumfartad resa.

Andra natten hade vi hjälpligt pallat upp Wallasen som spred en underbar värme i båten. Tredje natten tror jag t.o.m att den var fastplastad.

Hustrun med barn i handen och en i magen mötte upp i svarta natten i Karlsborg. Han i magen föddes ett par månader senare och fick vara med nån vecka därefter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fint väder har de fått iaf.. Undra vart de är nu? =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...