Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
sea-ray_230

Båtregister Ja tack!

Rekommendera Poster

Japp, securemark löser det mesta :) En bra uppfinning. Dessutom märker många båttillverkare båtarna redan vid tillverkning. Det slarvas dock med både omregistreringar och nyregistreringar och jag tror inte att det är ett så jättekänt register.

Jag marknadsförde det tidigare.

De senaste inläggen har mest varit för att debattera varför dessa register är bra att ha.

Det största nakdelen med securemark identiteten är att det är en teckensträng som är ganska svårläst. Det hade varit enklare med ett mer lättläst alias som är kopplat till securmark taggningen.

Ungeför som skillnaden mellan en bils ramnummer och nummerplåt. Ramnummret kommer få ihåg :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som läser detta som inte ens låser sin ytterdörr på natten.

Det finns de som noga låser sin dörr med ASSA lås.

Det finns de som blir blåsta trotts alla löften om säkerhet.

Det finns de som tycker det är bättre med ett register på alla brottlsingar än omvänt.

//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

självklart skall vi ha ett båtregister! skitbra då blir det årdning och reda. Båtskatt? varför inte det är ett bra sätt att se till att dom som är arbetslösa och sjuka får det bättre såhär i låkonjukturen. Besiktning vore ochså bra. tänk vad många det är som åker runt med ej sjövärdiga båtar som släpper ut mer en vad dom ska av giffter. Nej lite årdning och reda skadar aldrig. Det har slappats för länge med båtägarna nu är det dags att ta i med hårdhanskarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och det där sista var ett rejält trollbete som vi inte nappar på.  Lägg namnet styrbjörn på minnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trollbete???

Får man inte framföra sina åsikter på detta forum?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett väldigt intelligent inlägg i tråden må jag säga, kanske dags att ta en kurs i svenska till att börja med så att du åtminstonde lär dig att stava..................

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan erkänna att stavning inte är min starka sida men det spelar inte så stor roll i den här sandlådan för det är fler här som inte kan stava. Detta är ju ett båtforum och då är det viktigaste att ha kunskaper och åsikter om båtliv eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till alla förespråkare för ett båtregister

Vad är problemet?

Genomför tekniken med 5 varför.

Ställ er frågan vad som är problemet och lös grundproblemet och inte symptomet.

Här är problem som ni ska börja nysta upp för att finna rotproblemet.

Risk att bli blåst på massa pengar vid köp av båt.

(problemet relaterat till att båten är stulen eller inte betald osv men detta hittar ni längre fram)

Återkom sedan med vad som är grundproblemet och då kan man hitta RÄTT lösning.

Att testa på för de som inte kan tekniken.

Problem: Jag har alltid fruktansvärt oni i huvudet på lördagar.

Nej lösningen är inte här att man glömt äta värktablettet, inte heller att lördagar skall avskaffas. Problemet kommer från vad man gjorde på fredag kväll. osv.

Jag tror ni förstår.

Jag själv anser INTE lösningen är båtregister, endast något för symptomen.

Precis samma med att båtkörkort som inte är lösningen för båtolyckor beroende på alkohol. Här är lösningen att inte dricka alkohol om man ska kör båt. Svårt?

Lös nu uppgiften.

/Roland 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns oerhört naivt att säga, lös problemet. Du menar att vi ska säga till kriminella att: FY på er. Ni får inte vara kriminella. Sluta med det imorgon. Tyvärr kommer det alltid finnas kriminella, speciellt om det är enkelt att vara det.

Det är inte många som påstår att lösningen är ett båtregister. Men det är ett redskap som underlättar.

Frågar du polisen samt larmtjänst så är de förtvivlade över att båtregistret inte längre finns kvar (även om det tidigare kanske inte drevs på rätt sätt).

Vad har du för konkreta förslag på hur båtmarknaden kan förbättras? Hur kan total avsaknad av hjälpsystem vara en fördel?

Senast ändrad av Havsbrus | 28 oktober 2009 | 09:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Paralleller har tidigare dragits till bilregistret. Som jämförelse kan vi titta på antalet bilbrott, stälder och inbrott. 1999 begicks det knappt 225000 bilbrott, år 2008 hade siffran sjunkit till drygt 100000. Beror det på att vi sedan 1999 infört ett bilregister, eller har det med något annat att göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om vi spolar tillbaka bandet lite...

ALLA borde vara överens om följande. För att göra ett relativt säkert båtköp så MÅSTE följande ske.

1) Ring kronofogden och kontrollera att säljaren inte är skuldsatt (skuldsatt = målvakt, ring polisen)

2) Följ checklistan på larmtjänst Köpt i god tro? Inget skydd för dig!-dokument.

http://www.larmtjanst.se/upload/godtrolag.pdf

Då det är hur lätt som helst att fejka kvitton så MÅSTE du prata med den tidigare ägaren. Gärna flera av dem.

Om säljaren är oärlig, hur får du tillgång till historiken på båten?????

Det här är ett av de absolut största argumenten för ett båtregister.

Båtkapning (jag fejkar ett kvitto på att jag har köpt din båt) är också mycket svårare att genomföra om det finns ett register.

Ett register tar inte bort alla problem och vissa nya uppstår men självklart så blir det svårare för kriminella då det finns en synlig historik på varan.

Vid mitt senaste båtköp så pratade jag med importören/båtmarinan Ägare 1 Ägare 2 för att försäkra mig om att säljaren hade rätt att sälja båten (att han var ägaren). Anledningen till att jag är noga är att jag förra året blev lurad på en båt för 200 000 kr och blev av med allt.

Senast ändrad av Havsbrus | 28 oktober 2009 | 09:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du ens orkat gör en 5 varför innan du skriver nya inlägg?

Ok om du inte ids göra det så är problemet att det finns oärliga personer och ditt förslag verkar då endast vara båtregister. (nej det löser inte alla problem, fundera själv)

Förklara då varför det ständigt ska vara vi ärliga som ska få dra lasset åt alla andra som inte vill vara ärliga.

Och vi som köpt en båt garanterat ärligt och inte tänker sälja. Vi har inget problem med köpare som kan bli lurade. Och den dag jag vilja sälja då har jag med kvitto som visar att jag är ägare till min båt. Enkelt.

En fråga, har du själv problem eller är det bara för att det kan vara bra att ha? Eller är du själv förespråkare för ett totalkontrollerat samhälle?

Nu är det så att total avsaknad är helt fel. Till mitt försäkringsbolag har jag redan rapporterat båtens, drevets och motorns serinummer.

SÅ vad är problemet?

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en kul debatt det här. :)

- Förklara då varför det ständigt ska vara vi ärliga som ska få dra lasset åt alla andra som inte vill vara ärliga.

Rolig kommentar. Att tro att den kriminella delen av samhället bidrar till något positivt känns ju ganska långsökt om du frågar mig. Skrattar.

- Och vi som köpt en båt garanterat ärligt och inte tänker sälja. Vi har inget problem med köpare som kan bli lurade.

Sorglig kommentar. Tråkig inställning till sammhället. Jag försöker diskutera fram något som enligt mig bidrar till det bättre. Ser man inte problematiken idag så är det ju svårt att ha en givande debatt.

- Och den dag jag vilja sälja då har jag med kvitto som visar att jag är ägare till min båt. Enkelt.

Kvitto med personnummer på den tidigare ägaren är helt klart bra att ha. Dock enkelt att förfalska så det gäller att det går att få kontakt med den tidigare ägaren eller ägaren innan.

- En fråga, har du själv problem eller är det bara för att det kan vara bra att ha?

Jag har haft båt hela mitt liv men blev förra sommaren lurad att köpa en stulen båt. Kostade mig 200 000 kr. Så jag vet hur enkelt det är att fejka kvitton och en båts identitet. Hade det funnits något register att kontrollera mot hade jag nog haft större chans att se att säljaren inte var ägaren. Lärde mig en läxa. Tyvärr är det nog 100 andra personer som råkat ut för samma sak som mig bara i år.

- Till mitt försäkringsbolag har jag redan rapporterat båtens, drevets och motorns serinummer.

Det är naturligtvis bra att göra men motornummer och skrovnummer går inte att använda för att se historik utan ett dedikerat register för det ändamålet. Fråga dig istället, hur kan man försvåra för någon annan att sälja din båt.

- Så vad är problemet?

Se trådens rubrik postat av sea-ray_230.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är ursprungsfrågan

Angående införa båtregister.

Vad tycker ni? Jag tycker allt skulle bli bättre och säkrare för båtköpare.

Angående min båt så köptes den efter kontakt med första säljande båtfirma Smögen Marin AB. Allt ok.

Sedan så fanns en kredit på båten som fanns hos Swedbank och på deras bank gjorde vi upp affären med riktiga köpehandlingar samt löste innestående skuld direkt på banken.

Vad kan gå fel? Jag har kvitton på allt samt ett undertecknat avtal.

Jag har inget problem med detta som skulle lösas av ett båtregister.

Men om premien för båtar som stjäls mm skulle minska om vi fick ett båtregister så skulle det kunna vara positivt. Men att införa massa nytt med tveksam verkan och ytterligare kostnader bara för att vissa ska undvika problem är inte jag intresserad av.

Nej jag tror inte ett båtregister löser allt och stölder av utombordare, båtar som försvinner till öst eller båtar som sänks i försäkringsbedrägerier kommer vara kvar. Folk som snart kommer lära sig kringå båtregistret via olika sätt och kommer bara urholka det till falsk trygghet.

Tror detta även är bra svar på ursprungsfrågan.

Tråkigt nog kommer det säkert bli folk som blir lurade i affärer även med ett båtregister. Har jobbarkompis som skulle sälja sin motorcykel (150.000 kr) och lät tilltänkta köparen få provköra. Han försvann från platsen med mc:n och försäkringsbolaget vägrade ersätta. Var inte stöld och då gäller inte försäkringen.

Nu brukar man ju åka med i sin båt när någon vill köpa men antag att du inte gör det då hjälper inte ett båtregister heller.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...