Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
GusGrissom

Bottenfärg lossnade vid tvätt??

Rekommendera Poster

Köpte ny båt nu i höst och tog upp den för första gången idag.

Skulle tvätta den, använde bara vanligt båtschampo. När jag gned med en mjuk tvättsvamp under vattenlinjen löstes något upp på bottenskrovet som jag trodde var skit, men det såg nästan ut som om det var bottenfärgen som helt enkelt upplöstes. Vattnet färgades beige. Kan det verkligen ha varit bottenfärgen som lossnade såpass enkelt? Har den tidigare ägaren använt sig av en färg som inte är avsedd för båtar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjuk bottenfärg/polerande bottenfärg fungerar på det viset.
Finns flera olika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då blir det att måla om den då. Tog bort allt när jag väl tagit bort en del. Vajert...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu gäller det att ta reda på vilken färg det var du tvättade bort och köpa samma fabrikat, annars kan du få ett helvete eftersom olika märken många gånger helt enkelt inte tycker om varandra.  En klubbkompis målade med Lefants polerande ovanpå Hempels polerande och det krackelerade totalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj då. Då tror jag att jag struntar i att bottenmåla igen. Något man måste tänka på om man inte bottenmålar en båt som varit målad? Något som kan gå fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var har du båten?  Sjö eller hav?  Insjö = behövs inte bara man är snabb med högtryckstvätten och spolar rent inom några timmar efter upptag.  Ju saltare vatten desto mer påväxt.  Ett alternativ är att slipa plastrent, lägga på ett par lager epoxy och sedan bottenmåla, ett jobbigt alternativ kanske men det blir bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Insjö. Fick bort det mesta av skiten. Har hört att man kan lägga på Y 10 som får bort det värsta. Men måste man efterbehandla efter att man använt Y 10?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Y10 är ett medel innehållande oxalsyra som man använder för att tvätta missfärgade skrov, ett blekmedel helt enkelt, inte för att tvätta bort bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska du tvätta ett missfärgat skrov kan jag rekommendera internationals gelcoat cleaner den med grön korp, bara att badda på och vänta tio-femton min och sen bara köra av med högtrycken, polaren tog upp sin bått väldigt sent förra året oså det blev för kallt att tvätta den då så han gjorde det nu i våras, han gjorde som jag sa och båten ser ny ut undertill helt klart detb bästa medlet jag/vi har användt kan stort rekommenderas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen.

Ska definitivt kolla upp det där medlet du snackar om Millenium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...