Gå till innehåll
fredag 14 mars 2025
Niffe

Årlig budget för förvaring och vårrustning

Rekommendera Poster

Jag har hört en siffra på 10% av båtens pris för att drifta en båt i större storlekar.

För mig låter det lite i överkant men det kanske inkluderar bränsle?

Ponera att jag köper en båt i 3 miljoners klassen och vill ha den i varmhall på vintern samt att varvet vårrustar den. Betalar jag 300.000 för detta?

Eller ingår det en full tank (1000 liter) diesel i ovanstående beräkning

Jag vet att det finns de som säger att om jag köper en båt för 3 miljoner ska jag inte bekymra mig för driftskostnaderna men jag är trots det en försiktig general och vill ha allt klargjort innan första steget tas (en 40-50 fot'are kanske)

Cheers!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, tillhör du kategorin kunder som kommer på hösten och slänger nycklarna på bordet hos varvet, drar iväg och sedan vill ha allt sjösatt, polerat, städat, servat, fulltankat och med fyllt barskåp på våren (vi har sådana) så ska du nog räkna med bortåt 50-70.000:- till en båt i denna storlek.

Sedan är det upp till dig att skära i den kostnaden med saker du gör själv.

Lägger du sedan till försäkringskostnaden i årsbeloppet så kommer du upp avsevärt i kostnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför göra sådanna här spekulationer. Vad upptagning/sjösättning och vinterförvaring i en varmhall kostar, kan du fråga på närmaste varv som har en sådan möjlighet. Vårutrustning, vad det kan vara, kan kosta 10-20-30kkr tankning, beroende på vad som skall göras med båten. En båt på 40-50 fot, då bör du ha en bra ekonomi att underhålla en sådan båt, med försäkring, hamnkostnader och allt !

Senast ändrad av -somena- | 15 oktober 2009 | 11:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

10% gissar jag inkluderar saker som ny motor med jämna mellanrum (var 10-15 år?), nya dynor då och då och liknande utslaget på en årsbasis. Detta förutom rena drift- och underhållskostnader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då jag lämnade in min för vinterförvaring och service inkl. vaxning samt sjösättning betalade jag 18.500 kr (3 år sedan) för en båt med nypris på 300.000 kr

Idag säkert 20.000 kr för serivce och förvaring

Blir 7% av anskaffningspriset och då ingår varken fylld tanke eller barskåp.

Nuförtiden gör jag allt själv och har drygt 15.000 till att fylla barskåpet för.

/Roland

Senast ändrad av Ringhede | 15 oktober 2009 | 12:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...