Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
ManJana

Motor till en Vega

Rekommendera Poster

Köpte en Vega med utombordare, inombordaren var urplockad.Men efter en sommar med lte kanal åkning och ganska mycket motorgång .

Så tänkt mig sätta tillbaka nåt i motorrummet. Frågan är vad ? Orginal Albin är jag inte sugen på ,och har heller inte ekonomi att bara köpa en ny för 50 papp.Tanken var en MD7 eller nåt.har haft en sådan tidigare.Men läste om Göta motorn,och klart den väckte ett intresse med.

Den har ju många fördelar,just att vridmomentet är så högt.låg vikt (vill man ju ha ) Är det nån som har erfarheter om Göta motorn ? Vad skulle ni välja? -märker med att folk sätter in starkare motorer ,Vegor med 20hk .Ni som har det , vad vinner man på de ? Blir inte vikten högre med, de med 3-4 hk per ton fungerar väl ganska bra ändå.Vad har ni för ideer ? Är händig och kan renovera motorer och montera den själv, men bensin el.diesel .Finns ju alltid risker med bensin men å andra sida går dom tystare och lätta att laga.Ja iafall hela vinter på mig sen båten åkte opp förra veckan.

Peter/ Marie  ManJana V9

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi har precis köpt en Albin Vega med ej fungerande O22:a plus en 6 hk utombordare. Vad vi har tänkt är att plocka ur inombordaren i vinter och försöka renovera den. Vi har inte heller ekonomi att köpa ny motor, så vi har inget alternativ. Men ett alterntiv för er kan ju vara att köpa en beganad fungerande orginalmotor och gradera upp den med nya slitdelar (ringar lager ventiler och styrningar) innan montering, ha med i beräkningen att man kanske behöver bygga om en del för att montera in en annan motor vilket också medför kostnader.

Thomas/ Marine    Skrattande Nyblivna Vegaägare (Manthona)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vegan är ju designad för att ha en inombordare som hjälper till som barlast, så tanken att ha en inombordare är inte fel.
En modern 20 hk diesel väger gissningsvis lika mycket som en gamma på 10-12 hkr, så vikten är inga problem. Vill man (som jag tror Forgus 31 skrev) kunna gå i bibehållen marchfart mot vinden om det blåser 20 m/s så behövs det en kraftig motor.
När det gäller bensin i en segelbåt är rädslan överdriven. Hur många Vegor med O-21:or i har brunnit upp? Hade själv en Vire i min båt, den funkade bra och var lättmekad. Kanske inte ett under i bränslesnålhet, men vad gör det på en segelbåt? Finns som både 7 hk och 12 hk-version, lite och lätt (65 kg inkl backslag). Går säkert att hitta renoverad, kontakta t ex KA Marin.
Men, jag skulle inte tveka för en Färe-Göta. 10-12 hk duger säkert till en Vega.
Glöm inte att kolla om du måste byta propeller, det vet säkert tillverkaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motor till en segelbåt????? Alla med motor på båten är ju hemska enl seglare!?

Ähh, Jag bara skojade Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...