Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
nfrma

Bygga septitank

Rekommendera Poster

Hej!

Har idag en vanlig spoltoa som går rakt ut i havet. Har i vinter tänkt att tillverka en tank och byta bef genomföringar. Finns det någon som har en ritning eller en princip skiss hur det skall se ut (dimentioner på genomföringar, in/ utlopp, ev höjder, T-kopplingar, osv, osv)?

MVH/ Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

In/ut-lopp brukar vara 38 mm har jag för mig(std. mått  sanitetsslang ), avluftningen räcker med 19 mm. -sen är det ju inte fel om du har en manlucka på tanken för ev. framtida inspektioner/rep.

Placeringarna av in/utlopp/luftning är ju ganska givna- in:uppe på tanken, ut: så långt ner som möjligt

och luftningen: uppe på tanken.

Antar att du ska göra den i rostfritt, annars så kan man ju platsbygga den i plast för att utnyttja bef. utrymme bäst ( i min båt sitter en platsbyggd tank som toan är monterad på- ingen slang mellan toan och tanken , bara rakt ner  med skiten )

En T-koppling på utloppet är ju bra för att dra en suganslutning till däck.

En kulventil på utloppsgenomföringen i skrovet ( finns antagligen på det bef. utloppet ).

Kolla så du inte riskerar vatteninträngning när du öppnar utloppet.

Lycka till

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Kollade länkarna och såg på en skiss att tanken satt oan vattenlinjen (förstår att detta måste vara det bästa). Måste den sitta ovan vattenlinjen?? Jag hade tänkt offra ett stuvfack och det sitter strax under vattenlinjen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller på med toalettinstallation med tanken under vattenlinjen, jag har monterat en pump ovan vattenlinjen på utloppet från tanken och tänkte sätta en backventil efter den för säkerhets skull, köpte pumpen hos Sea Sea 998:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog hellre montera pumpen i eller under nivån på utloppet från tanken och sedan dra slangen i en svanhals över vattenlinjen, skulle tro att pumpen fungerar bättre med självfall fram.

Om det inte är en membranpump med väldigt bra sugförmåga- men priset tyder inte på det.

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset.Ska genast flytta ner pumpen det är bara det att det är så Skrikandes trångt.

Jag vet att det är en billig pump och att den inte får torrköras men man får väl ha koll när man pumpar ut.

mvh/janneGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att utloppet inte  får vara under vattenytan om tanken ligger under vattenytan.

Häververkan gör att vattnet går tillbaka i sepiktanken när man spolat ur. Även med en svanhals. En kran behövs förstås också för att vara säker att tillbakarinning inte sker.

Backventiler är inget att lita på, speciellt som en del partiklar kan lägga sig i backventilen. En backventil fungerar bättre ju högre tryck man har. I detta fall är trycket väldigt lågt bakvägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för alla tips så jag gör rätt från början (inte kul att göra om).Funderar bara på hur det funkar med att ha utloppet ovan vattenytan, pumpen skickar iväg 5 meter (står det i alla fall på lådan) hur ser det då ut när man pumpar ut???.Jag frågade på SeaSea och han sa att det skulle funka att ha utloppet under ytan (han kanske inte var så påläst i ämnet)

janneGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om pumpen skickar en skitstråle 5 meter ut från båten kan du ju ha den som vapen mot de som skjuter paintball på motorbåtar. Bara att köra om och slå på pumpen när man ligger bredvid. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På motorn har man liknande problem med hävert som riskerar dra tillbaka vattnet in i motorn från sjövattnet som kyler motorn.

Där har man på svanhalsens högsta punkt en vakumventil. som gör att häverten tappar sugen. Dock är det mer skit i det vi pratar om här vilket kan ställa till trassel i en sån känslig ventil. Det blir ibland lite läck från den ventilen som då blir lite saltvatten som kan droppa ut. Värre med skitvatten förstås.

Det är inget lätt problem om man ska tänka på allt. Har du ventilen stängd alltid utom när du pumpar ut och knut på näsduken eller nåt så du alltid stänger ventilen så funkar det ändå. Men så lånar du ut båten.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en bra idé,tror jag undviker att låna ut båten.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lånade ute en av mina tidigare båtar en gång. I den hade jag en toatank av modell gummisäck. Luftaren skulle alltid stå öppen förutom när man pumpade ut. Det fanns en kran att stänga. Den som lånade båten stängde kranen till luftaren och pumpade ut skiten, men glömde öppna kranen igen.

När jag kom ner till båten en dag efter 14 dagars sommarvärme luktade det misstänkt i båten. Ja det luktade mer än misstänkt. Säcken hade spruckit - i svetsen i överkant. Efter att man tömt tanken hade man använt den igen och den var nästan full. Som tur var satt alla 3 annslutningarna i överkant Jag kunde trä på dubbla sopsäckar utan att spilla ut något. Därpå kapade jag slangarna och dumpade det hela  en sopkontainer.

Därefter blev en fast toatank installerad.

Jag funderar också på att installera en toatank i min nuvarande båt. Det finns gott om plats för en tank. Bekymret är att komma fram med ledingarna mellan toan och tanken och till utloppet mot havet och sugtömningsanslutningen på däcket.

Men jag får väl använda halva vintern med att sitta i båten och klia mig i huvudet.Skrikandes Sen brukar det mesta lösa sig. Är inte helt klar över om det blir en rostfri eller plasttank. Jag dras åt båda hållen.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar lite på hur det funkar med pumpen från tanken, för mellan pumpen och tanken ska det ju vara ett t-rör för landtömning och en kran för att stänga av innan pumpen när man landtömmer.Efter nedflytten av pumpen har det nu blivit är så trångt mellan pump och tank så det får nog inte plats någon kran.Jag undrar om någon  känner till om kan man sätta kranen efter pumpen eller går pumpen sönder vid landtömning.

janneGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har väl en ventil på bottengenomföringen- är den stängd så ska det väl inte behövas någon extra mellan tank och pump-. Såvida du inte har någon känslig membranpump som inte tål undertrycket som blir när du sugtömmer.

Roger

Senast ändrad av PCP-Roger | 21 oktober 2009 | 16:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra!

Ett problem borta, då forsätter jag mitt lilla höst o.vinterprojekt. Kommer kanske med fler mer eller mindre dumma frågor om det är OK

janneGlad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...