Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Ringhede

Så här bygger man kopior

Rekommendera Poster

En liten guide i hur man bygger kopior för att skapa lite kunskap som gör att vissa diskussioner blir enklare (förhoppningsvis).

Bygger man en kopia och har tillgång till alla ritningar och specifikationer och de inte är stulna så är det frågan om licenstillverkning och alltså inte en falsk kopia. Men det jag vill framföra här är en ren och skär kopiering mer eller mindre olaglig, åtminstone moraliskt fel ur mitt och mångas perspektiv

En orginalprodukt har ritningar som beskriver detaljer med följande;

  • måt
  • toleranser
  • ytfinhetskrav
  • form och lägeskrav
  • materialval
  • ev. Krav på härdning
  • ev. krav på ytbehandling
  • mm

Dessutom har man specifikationer som specificerar åtrdragningsmoment och hur delarna skall förhålla sig till varandra vid montering. Även krav på prestanda mm för validering av fungerande produkt

Ska man tillverka en kopia och inte har tillgång till ritningar så kan man göra lite olika.

De enklaste är att bara köpa en orginalprodukt och plocka den i smådelar. Mäter upp alla delarna och gissar sig till materialval. Gör sedan ritningar efter måtten man fått fram. Toleranser uppskattas och tas fram efter lite provande om det fungerar eller inte. Åtdragningsmoment likadant samt lite erfarenhet från liknande produkter.

De mer seriösa kopierarna köper flera likadanna produkter för att få mer detaljer och på så sätt statistiskt skapa sig en bild av hur toleranser ser ut på detaljerna. Dock bör ett uttag ske med olika delar från flera tillverkningsbatcher för att få rätt spridning. Materialval görs efter materialanalyser samt ev. härdoperationer efter analyser av härddjup mm.

Form och lägeskrav är svårare och här brukar kopierare få problem vilket ofta märks genom att produkten tar slut i förtid. Men trotts allt så blir denna typ av kopior relativt bra och fungerar nog relativt hyffsat ett tag.

Sedan finns det kopierare som har tillgång till vissa vitala ritningar och i vissa fall kunskap om hur tillverkningen går till. (kan vara så att man jobbat på orginalets fabrik)

De som gör allra bäst kopior är de som med sin produktionsapparat tidigare tillverkat en produkt och åt någon med full tillgång till all kunskap men produktionen flyttats till ny leverantör.

Eller allra bäst kopior är de som vissa dagar tillverkar kopior för egen försäljning i samma maskiner som andra dagar tillverkas orginalets produkt till ägaren av produkten. oops

Men kika nu på punkterna om hur man via en orginalprodukt som man plockar isär och tar fram egna rtiningar och bedöm hur bra ni tror de produkterna blir.

De senare punkterna förklarar varför vissa seriösa tillverkare aldrig vill placera sin tillverkning utan kontroll över vart produktens specifikationer tar vägen. 

Kopiering förekommer även i Sverige av andra svenska och utländska produkter alltså inte endast något som sammankopplas med lågkostnadsländer, även om det troligen är vanligare där.

 

OBS denna tråd ska inte behandla moraliska aspekter eller hur det går med företag som får felaktiga förutsättningar då de får bära alla utvecklingskostnader, jobben mm utan en beskrivning för att man ska inse orsaken till att vissa kopior blir riktigt bra och vissa kopior rena skiten.

Sedan är det upp till var och en att välja.

 

Återkom gärna med synpunkter eller mer fakta om detta för att hjälp andra här på forumet att förstå vad en kopia är.

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig i det du skriver ovan.
Men du har missat en kopia.
Det är när en tillverkare byter till en ny serie och säljer ritningarna/specarna till den gamla och låter annat företag ta över tillverkningen. Se t ex Biltemas nya serie med instrument. Detta borde också ge helt OK produkter, även om de säkert är oexaktare/långsammare än de nyutvecklade instrument som finns idag.

Men om man summerar ovan måste jag nog säga att i de flesta fall jag köpt billiga grejor i kategorin kopior har jag fått byta ut dem efter ganska kort tid, antingen pga bristande prestanda/funktion eller att de helt enkelt har pajat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer helt rätt.

Borde komma på samma plats som licenstillverkning.

Båda kan bli samma kvalitet eller sämre eller i vissa fall t.o.m. bättre.

 

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad svamlar du om?

Sålänge du menar enskilda detaljer som ex,vis ett ankare kanske utläggningen kan stämma.

Menar du alternativdelar kontra originaldelar till ex,vis en motor stämmer det sämre. Finns ingen som som sitter och gissar sig till toleranser på till exempel ett oljefilter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant! Denna tråd borde flaggas, hit kan man hänvisa många frågeställare som undrar... köpa pirat eller köpa orginal eller mera flummigt köpa dyrt? eller köpa billigt?

Bra tråd!

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coppertail skrev:
Finns ingen som som sitter och gissar sig till toleranser på till exempel ett oljefilter.

Är du säker på det?
Läs Lasse L´ s inlägg:
http://forum.hamnen.se/skrov-daeck-inredning-motor-och-elektronik-segling/17799-oljefilter-fran-biltema-2.html#post151003
Kolla några inlägg här,
http://www.google.se/search?sourceid=navclient&hl=sv&ie=UTF-8&rlz=1T4ADBF_svSE287SE287&q=oljefilter biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är man snål köper man kopior eller piratdelar. jag chansar inte när det kommer till viktiga grejer som oljefilter och andra motordelar. om jag vill ha nått så köper jag det. har jag inte råd så köper jag inget billigt skräp bara för att jag skall ha det uten ger helre fan i att köpa det och sparar ihop pengar till det jag vill ha och som fungerar.

Vem köper tex ett oljefilter på biltema när ett orginal bara kostar några kronor mer. Dummsnålt kallar jag det.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix

Men vad är då original? Ett oljefilter köpt på Bilia (Volvo) kan ju även köpas på Mekonomen men i en annan förpackning trots att det kan vara samma fabrikant som har tillverkat originalet Samma med tändstift eller vad du vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är säker på det.

Efter ett antal prejudicerande domar i USA står det klart att tillverkarens alla garantier på motorer osv, gäller, även om kunden använt piratdelar till service.

Motortillverkarna är alltså jättejätte måna om att inte mörka specar på vitala delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

med bildelar är det oftast så att tex volvos tänstift kan vara tex NGK som även mekonomen säljer. inget fel i att köpa det man vet ju att detta INTE är en kopia då det är dom som gör stift till många bilar. Nu pratar vi kopior som är kopior och som man inte vet vad det är och tydligen är det så att vissa är så snåla att dom helre köper ett oljefilter på biltema för 70kr istället för ett orginal för ca 100kr. Jag tycker inte att det är värt ett motorhaveri för dom pengarna.

Jag tycker dessutom att varje gång jag skall ha delar till min bil så blir jag förvånad att det oftast inte kostar mer en pirat och ibland till ock med billigare.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker dessutom att varje gång jag skall ha delar till min bil så blir jag förvånad att det oftast inte kostar mer en pirat och ibland till ock med billigare.

/Daniel

Det stämmer ju, tillverkarna har tvingats sänka sina priser på de vanligaste servicedelarna. På delar man är mer ensam om tar man istället ut desto större marginaler.

Nu tror jag dock inte att trådskaparen syftade på reservdelar i första hand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite ot kanske

Många tror att de köper Statoils egen olja på Biltema bara för att Statoil tillverkar den. Jag fick info från en oljeexpert att Biltemas olja som tillverkas av Statoil visst uppfyller vad den klassas till men inte mer.

Fick också info om att flera märkesoljor numera är återvunnen olja vilket känns på lukten. Den borde eldas upp istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet exempel på där ett företag beställer en detalj från en fabrik med angivna tolerenser, t.ex 0,01 mm. Allt med större avvikelser sorteras ut. Sen finns det en annan köpare som tolererar 0,5 mm avvikelse. Utsorterat material från den första linan puttas ut på ett annat band där ytterligare en utsortering där de högre gränserna styr. Det kan ju även finnas en tredje, fjärde.....

Samma tillvekare men är det en likvärdig produkt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del av förvirringen kan kanske hänföras till att det i många fall inte är rena kopiormed varierande kvalitet utan att exakt samma produkt marknadsförd under en uppsjö av olika varumärken via olika kanalerOskyldig

Oljefilter.
Ett fåtal tillverkare men en uppsjö brand-names Förvånad
http://minimopar.knizefamily.net/oilfilters/index.html

Utombordare:Who Actually Builds the Drives
http://www.rbbi.com/links/outboard.htm#makes

Som slutkonsument är det inte helt lätt att hänga med i karusellen och veta vad man egentligen köper för produkt, men det är väl det som är meningen Foten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om en tillverkare levererar samma produkt med olika märkning till olika kunder så är det inga kopior (som tråden handlar om) utan kallas för Brandning

Alltså fallen som nämnts med t.ex. tändstift och oljefilter från samma tillverkare både till biltillverkare med sina märken eller som reservdelar i olika biltillbehörsaffärer.

Men, det är inte säkert att det är samma produkt.

Tillverkaren kan ha samma produkt med olika namn men även helt olika proddukter från samma fabrik eller från samma tillverkningsutrustning med helt olika prestanda eller kvalitet.

Det kan även vara så att produkten som biltillverkaren köper är sämre än de produkter som säljs i biltillbehörsaffären från samma tillverkare.

Hur då?

Jo biltillverkarna pressar priserna hos tillverkarna hårt och ibland får prestanda och kvalitet pressas, men det kan hända att tillverkaren aldrig skulle ge efterkall på detta för de produkter de sätter sitt eget varumärke på.

Exempelvis kan ett tändstift vara bättre med det etablerade varumärket än ett tändstift de levererar till biltillverkarna med bilmärkets namn på.

Men allt detta är Brandning och inte kopior som tråden handlar om.

 

mvh Roland

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.

Hur någon med normalt förstånd ska kunna avgöra skillnaden mellan en kopia och en branding när båda marknadsförs med eget namn får då förbli en gåta.
För mig är skillnaden hårfin ennär jag inte kan utröna skillnaden när alla inblandade vill dölja sanningen Kyss

 EDIT: eftersom oljefilter (och Biltema) kom upp tidigare i tråden slänger jag in lite extra OT:

Test av oljefilter (1995) till Toyota Corolla (gjord av Tuulilasi, finlands största biltidning) där Bilteamafiltret spöade skiten ur Toyota original:
http://www.mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html

Test av oljefilter till Volvo (Tekniikan Maailma, finska Finska Teknikens Värld, tyvärr enbart finsk text, filtret från Bosh verkar prisvärt..
http://tos.pp.fi/koukku/suodattimet/olju.pdf



Senast ändrad av Gunnar_ | 15 oktober 2009 | 19:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast 1995...
Är det samma tillverkare av filter på Biltema idag?
Och det visar bara att 1995 hade Toyota dåliga oljefilter?!!
Hoppas de flesta är utbytta idag.

Sedan är det så att det finns rättsfall som säger att en originaldel handlar om en del tillverkad med en viss kvalitet, inte en del tillverkad av företaget som tillverkade bilen/båten etc från början. Låter märkligt, men så är det.

(...och ja, alla har sett bilden där det står Biltema Original på en kartong nu, den behöver inte visas i den här tråden också...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart dom är utbytta idag, det var inte det som var poängen.

Grejen (som jag ser det) är att det vid flera tillfällen visat sig att *original* i själva verket kan vara sämre än s.k. pirat.
Typ Penta:s *original* impeller (visst, det visade sig vara en *brandad* Johnson Pumps) som tappade vingarna efter några timmar..Volvo Penta Original *för din säkerhet*..typ Tungan

Det gamla talesättet man får vad man betalar för har visat sig stämma allt sämre.

Som av en ren händelse kom jag att tänka på testet av småbatterier..
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=205435

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du har för egen kunskap i ämnet Roland.

Om man ska köpa orginal eller kopia beror ju mycket på vad det är för del. Prisskillnad mm mm

En lycksökare som försöker göra snabba pengar ger självklart dålig produkt. Men bryggsnackets hatobjekt nummer ett, Biltema gör ju sina pengar på stora volymer och få varuhus. Ta Volvo tex. Hur många Volvo aktoriserade verkstäder tror du det finns i förhållande till Biltema varuhus? Alla dessa ska ha sina 5-10 filter skickade. Biltema tar in en pall åt gången. 

Tolleranser är svårt att bedömma vikten av men är rätt lika mellan olika liknande produkter så det är ingen omöjlighet att nästan alltid få fram. Matrealval kan vara bättre än orginalet då man kanske kan utnytja en fabriks restkapacitet.

Så vad är en kopia och vad är orginal? När det har gått några år så betvivlar jag att man återgår till ett äldre packningsmatreal tex utan använder sig av det nya som man tagit fram till sin nya modell. Annat matreal och andra tolleranser men är det orginal? Tja det ligger i en kartong som det står orginal på!

Hade en BMW mc som jag köpte orginal packboxar till framgafflen. Höll bara ett år innan de var dags att byta igen. Visade sig att någon på BMW inte hade koll på skillnaden på axial och radialtätningar. Men visst det var ju dyra orginal så de måste ju har varit bättre än om jag hade gått och köpt rätt grejer direkt hos den lokala hökaren. 

Så för att kunna ha en relevant diskution så tycker jag att man behöver veta vad det är för reservdelar man pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...