Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
tobster77

Fryst OMC block

Rekommendera Poster

Vet någon om man kan ha OMC Cobra drev till Mercruiser maskin? Mitt block har fryst sönder o tänkte köpa Mercruiser istället. Passar det elr finns det övergångar som man kan köpa för att det ska passa andra maskiner?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan du ha.

Jag har Cobradrev men satte in en Mercruiser 5,7 EFI när gamla motorn rasade. Lite pussel med att få ihop avgasslangen från knät till bockhornet men det funkar perfekt med Vetusslang. Kabelhandsken passade också på nya motorn utan problem så det var knappt ngn konfigurering alls för motorbytet. Det enda vara egentligen att flytta växelplattan som jag fäste mot aktern eftersom jag har highrise-knän.

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 14 oktober 2009 | 23:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så kort o gott. Vad behöver jag inhandla?

O beskriv gärna för en dummie som inte kan namnen på delarna Tungan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mekanikern som hjälpte mig (jag biföll dock med goda med goda hurrarop och just det ja medans han gjorde grovjobbet) flyttade över ngn del från gamla motorn så att drevaxeln passade på Mercruiser. När vi kopplat ihop allt var det stendött först. Dödmansgreppkopplingen var det som bromsade allt och vi kopplade helt sonika ur den så var det bara att dra igång motorn.

Om du håller hus i Stockholm så åk ut till Vetus i Åkersberga, dom har slangen. Vill minnas att det var 4 och den passade sedan på bockhornet som har en ngt mindre diameter. Hansen racing hade inte en tillräckligt flexibel slanng, den måste gå att böja i en ganska kraftig vinkel.

Vi fixade allt på 5 timmar och då tog det drygt en timma att montera bort targabågen för att få ur och i motorerna.

Kah känner en suverän Mercruiser mek som du kan få låna av mig. Han håller hus i Täby men kör runt i Sthlm och fixar.

Vad för Mercruiser tänkte du köpa? Trad förgasare, EFI eller MPI?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så plattan som sitter innan drevet passar på mercruiser med?

Man flyttar bara över så splainsen passar i den nya?

Tänkte köpa förgasarmotor. Min mekaniker rekomenderade inte insprutare då de e så mycket fukt. Gäller att lyda den kunniga.

Har du några foton på bygget, skulle hjälpa jättemycket?

Bor i gbg o båten ligger i karlskrona skärgård.

Senast ändrad av tobster77 | 15 oktober 2009 | 21:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja allt passade, vet inte om han flyttade över sprängkåpan men vi behövde inet köpa ngt nytt alls.

Om man ska vara petig kanske man ska ta hansyn till utväxlingen i drevet i val av motor etc men jag vet inte om det kan påverka i ngn större utsträckning.

Glömde en sak, vi skippade att ta in vattnet via impellern i drevet. Mercruiser har ju impellerpumpen på motorn vilket är mycket bättre, kortare väg för vattnet att gå, du kan byta impeller med båten i vattnet om det skulle behövas, enklare konservering. Bara att borra hål och göra en genomföring med ett filter (sil)på utsidan.

Har ett par halvtaskiga bilder i mitt galleri :-)

Jag valde en EFI, är en dröm som startar jämt! Inget ryckande i reglaget för att pumpa fram soppa, vrid om tändningen och kör bara :-) men visst, när elektronikboxar etc börjar strula är det inte kul. Har dock inte hänt mig ännu.

Senast ändrad av Fredric_sthlm | 15 oktober 2009 | 22:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...