svantos 0 Postad 14 Oktober , 2009 Hej. Vad jag vet är den vanligaste inställningen när man tar upp och täcker in båten inför vintern att man ventilerar båten inv med öppna luckor,ventiler mm. Nu var det nån som hade gjort en nogrannare undersökning i praktiskt båtägare(tror jag det var) och han fick överlägset torrast resultat när han hade stängt till båten. Blir nyfiken hur forumläsarna gör och har för erfarenheter. /S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tempest 1 Postad 14 Oktober , 2009 Hej, Jag hörde samma sak när jag var och köpte pressening häromdagen. Då jag tar hem allt som är tyg, så funderar jag på att stänga igen allt denna vinter & sätta in en torrboll eller två för att prova. Det är ju knappast ide med torrboll om det är öppet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Oktober , 2009 Första året; allt öppet och ventilerat ----> en massa mögel att tvätta bort. De senaste 2 vintrarna: Stäng igen så mycket det går torrbollar (15 l hink, durkslag, 25 kg säck Kalciumklorid från Granngården) -----> Inge mögel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 14 Oktober , 2009 Samma här: dubbla pressar, så tätt som möjligt, så rengjort invändigt som det går, bort med allt tyg och in med en massa torrbollar = minimalt med mögel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Oktober , 2009 Helt tätt och torrbollar, har funkat i alla år, sen är det nog billigare med hemmagjorda torrbollar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2009 Är det torrt ute blir det torrt inne. Likaså blir det förstås fuktigt inne när det är fuktigt ute. Så länge inte utrymmet är uppvärmt blir det ingen skillnad på fuktigheten. Stänger man till så kan man hålla lite bättre koll på fuktigheten. Det behövs då avfuktning då det annars kan bli fuktigare än om man har ventilerat. Båten har vatten i skrovet och ofta i övriga delar, inte minst däcket. Det vattnet lämnar skrovet sakta under vinteruppläggningen och det är det vattnet vi hela tiden får hälla ut. Nån annan förklaring har jag inte på att jag hällt ut 5-10 liter vatten de vintrar jag har haft tillstängt och stora hemgjorda torrbollar. Den bästa torrbollen var en stor tygbit fylld med sommarvägsalt (kalciumklorid från affären Granngården). Saltet drar ur lika mycket vatten som saltets vikt ungefär. Fuktigheten ligger ofta på 85 % RH men det är tillräckligt lågt för att slippa mögel. Skaffa en hygrometer. Bra instrument i båten. Mögel i dynorna t.ex blir en dyr historia. De är ju bäst att ta hem men även träet kan mögla. Speciellt om det är oljade ytor. Bra också att tvätta ur båten ordentligt. Fett från pentryt t.ex ger prickar med mögel även om det är torrt inne. Glöm inte att ställa en stor skål eller spann under torrbollen. Det är 100%-ig saltlake som rinner ner i hinken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 14 Oktober , 2009 Har provat både öppet och stängt. Viktigaste är nog ut med allt som möglet kan få fäste på. Numera bara stängt. Har i år ställt in en avfuktare (tömde 2 liter efter 3 dagar) som får gå i en dryg vecka ungefär, och sen in med torrbollar. 2 små köpta och en stor hemmgjord hink-torrboll. Har endast däckställning nu, men i det förra huset (även det helstängt) ställde jag även en stor torrbollshink under båten. Fukten verkar ha en förmåga att söka sig neråt så försök ställa torrbollarna så lågt som möjligt (på golvet?). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 14 Oktober , 2009 Gör ungefär som Alfa-Freja. In med en elektrisk avfuktare i en vecka. Sedan hänga in/ställa in avfuktningssalt med hink under... Stäng till allt. Funkar bra. Men som någon annan sa, plockar ur ALLA textilier. Senast ändrad av Reine | 14 oktober 2009 | 21:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 15 Oktober , 2009 Jag stänger till och låter alla textilier ( dynor och gardiner ) vara kvar i båten, använder torrbollar och tömmer ut vattnat från dessa en till två ggr under vintern.- inga problem med vare sig mögel eller lukt, men då har jag båten innomhus i kallt utrymme- Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 15 Oktober , 2009 Jag har det så trevligt att jag inte får ur alla textiler. Limmade heltäckningsmattor på golv och väggar är ju standard på äldre jänkare. Kör dock med ruffluckan på glänt och liten öppning längst bak i båten. Det får vara självdrag genom båten. Gillar inte tanken att stänga igen ett utrymme. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 15 Oktober , 2009 Ur med allt tyg som går att ta ur. Öppna allt som går att öppna och öppet både fram och bak för lufgenomströmning och sedan dubbla pressar. Det sosta man gör är att lägga en dimma från en blomspruta med ca 10% klorin blandat med vatten. Sedan slipper man allt vad torrbollar som skall bytas mitt ivintern och så vidare. Funkar perfekt trots att jag har mattor och ludd som inte går att ta ut. Snustorrt och helt mögelfritt och billigt utan bök mitt i vintern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 16 Oktober , 2009 Helt korrekt och tvärtemot alla råd man tidigare fick om att ventlilera. Förrförra året hade jag öppna ventiler och hade hela säsongen på backen problem med mögelprickar i hela båten, inte bara på luddet i båten utan även på plastytor. Förra året täckte jag igen och satte in en rejäl hink med torrboll och det klarade sig mycket bättre. Svårt dock att slippa mögel helt med våra milda vintrar. Åkte ned då och då och sprayade shipshape invändigt så klarade det sig bra. Som sagt, töm båten på alla textilier som det bara går... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hannes_i_holmen 0 Postad 18 Oktober , 2009 Jag tror det har stor del i var båten står uppställd dessutom. Här i Norrland är det ju oftast torra vintrar med snö o.s.v. medan södra landet kanske har fuktigare luft vintertid. Har man båten nere i båtklubben 20 meter från havet så är det ju klart att det är fuktig luft som cirkulerar runt båten. Då kanske det inte är lika lämpligt med självdrag genom båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser