Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
P968orsche

Bottenmålar man varje år?

Rekommendera Poster

En stilla undran för den okunnige....

Hämtade ut en ny båt i våras som efter en sommar i havet fortf ser fin ut i målningen med endast ngt litet skav efter kärra osv. Fick den bottenmålad från firman som sålde den. Hur är lämpligt att göra till våren? Bättrar man bara eller drar man över alltihop igen? Har inte hittat mycket info om detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall du menar att ingen påväxt skett, så är färgen otillåten. Alla hittills godkända färger för respektive farvatten är nämligen mer eller mindre halvkass vad gäller just antifouling-effekten. Noll påväxt = otillåten färg, vad jag vet, annars är det en världssensation.

Skulle själv be firman avlägsna färgen och måla med en godkänd, för att slippa se en miljöbov i spegeln varje morgon...men men.

Menar du däremot efter högtryckstvätt, så kan ju färgen se okej ut men är urlakad på aktivt gift. Ny färg bör då målas på enligt fabrikantens anvisning.  

Senast ändrad av Thomas-1 | 14 oktober 2009 | 14:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta? Han kanske har kört båten varje dag eller varit noga med att tvätta av den lite då och då undertill. Vilket påhopp.

Beroende på hur stor båten är, men är det en vanlig 5-8 metersbåt skulle jag definitivt måla igen. Du måste ju iaf köpa en burk färg så då kan du väl lika bra måla hela. Tar ju inte många minuter att måla, det är ju underarbetet som tar tid å är botten fin så går ju det fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, ursäkta. Tolkade frågan som att båten kom upp helt ren utan rengöring, och var inte snabb nog med att ändra i inlägget. Kyss

Edit igen: Snabba motorbåtar har väl - som du påpekar - stora möjligheter att högtryckstvätta bara genom att köra fort? Tänkte inte på det, som det brukar heta.

Senast ändrad av Thomas-1 | 14 oktober 2009 | 14:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det självpolerande färg som täcker ok ska du vara glad. Då behöver du inte måla på nytt. Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Bottenförg är olika effektiv beroende på vilken kulör den har. Har själv haft vit, denna var nästan helt utan verkan. Det enda som hjälpte för att hålla ordning på beväxtningen var att skrubba av botten då och då tex med en levang. Krävde en del dykande, spottande och frustande men blev rätt bra. Jag tröttnade efter ett par år på att måla till ingen nytta och körde omålat i flera år, med i stort sett samma resultat.

Har haft svart färg, har nu blå, fungerar alldeles utmärkt (västkustbo, båten i från maj till slutet september).

Min erfarenhet är att det växer även om du kör båten mycket. Nu skall man komma ihåg att de flesta kör sin båt mindre än 100 timmar, vilket är lika med fyra dygn. Rätt lite jämfört med de kanske 100 dygn båten ligger stilla.

Däremot är det inte ovanligt att färgen slits bort på vissa ställen. Då bör man åtminstånde bättra på dessa ställen. Risken är då att botten blir lite olika i färg.

Kan man acceptera färgskiftningar tror jag att man kan bättra någon säsong eller två för att sedan måla hela bottenytan igen.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror nog lite på vilken typ av båt du har och om den ligger vid Sveriges framsida eller baksida.... (det är upp till läsaren att själv värdera vad som är fram & bak Skrattande)

Är båten målad med självpolerande färg, dvs. den slipas av när du kör (kräver dock att båten inte gör mer än 20-25 knop) så kan du köra ett år till (eftersom du säger att den ser fin ut)

Under mina 30 år med båtar och bottenmålning så har jag aldrig bättrat utan drar jag ändå fram allt som behövs är det lika bra att dra över hela botten samtidigt. våtslipa först så att du får bra fäste.

Osså det här med lagliga/olagliga färger och miljöpåverkan. En beväxt botten kräver större motorstyrka (om du har motorbåt) eller mer tid eftersom det kommer att gå långsammare.

Jag, liksom många andra, söker och köper den giftigaste bottenfärg som någonsin går att få tag på. Utmärkta inköpsställen ligger i Norge (som är utanför EU)

oj, oj, oj.... vilken brandfackla detta blev

Cheers!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nej ... jag har kört tre säsonger på västkustfärg utan att ha ett snäckskal på botten ... den håller ett år till är jag helt säker på och då gör jag ca 700 - 1000 dist per säsong ..... mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köper min godkända antifoulingfärg för Mälarbruk på en väldigt vanlig båttilbehörsaffär i Stockholm.

Har under ca 4 års tid enbart bättrat botten och har en mycket liten beväxning. Men då jag har en relativt snabb motorbåt. Så brukar jag gasa ganska ordentligt en kort stund några ggr per säsong. Gör slut på ca 2l / bottenfärg per säsong, känns ganska miljövänligt i sammahanget.  Med en segelbåt/snipa blir det naturligtvis en helt annan situation.

Senast ändrad av Reine | 16 oktober 2009 | 09:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får tacka för alla svar och synpunkter. Pratade dessutom med säljaren av båten som trodde att det räckte att måla vartannat år.

Hälsn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...