Davy_Jones_Locker 0 Postad 14 Oktober , 2009 Hur viktigt kan det vara egentligen att spola ur utombordaren inför vintern? En äldre tvåtaktare. Jag ligger i stockholms skärgård med dess brackvatten och har alltid motorn upptiltad så proppen är helt ur vattnet i hamn... Borde väl inte kunna finnas så mycket salt och smuts inne i kylkanalerna, eller vad tror ni? Funderar på att varmköra och konservera motorn vid bryggan och sedan bara byta växelhusolja på land. Tacksam för funderingar Mvh DJL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Oktober , 2009 Alltså, det är väl alltid bra att köra igenom med rent färskvatten. Känns lugnare. Men är det väldigt bökigt att få till och det kanske snart ändå är dags för ny motor så så kanske man kan ta risken. (Bökigt typ att vatten inte finns i närheten utan måste kånkas 3 km o pilla med spolmuffar o dunkar med självtryck.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 14 Oktober , 2009 Skölj din motor. Vi gjorde inte så dom 7-8 första åren. Vad hände? Nån del på avgassidan rosta sönder och vi åkte på en reprationskostand på 8000. Båten ligger också i stockholmsskärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 28 December , 2009 Att köra motorn med sötvatten i en kvart eller så innan vintervilan är nog det viktigaste steget i en vinterkonservering - gör det. Det är intern korrosion som dödar motorer, vanligtvis inte slitage. Sopa även av på utsidan. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piggelina 0 Postad 28 December , 2009 Spola även av skall det vara, inte sopa - sorry. Mvh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 December , 2009 Låt inte motorn vara upptilltad när det är frysgrader för det kan stå kvar vatten i avgassystemet som kan frysa. Under de senaste tre vintrarna har jag sett en aluminiumbåt ligga i året runt och på vintern helt infrusen. Motorn har alltid varit nertilltad och när det varit som kallast och isen som tjockast har jag tänkt att denna båt och motor är förstörd. Men inte, för när isen smällt kommer ägaren ner med liten son och kastspö och drar iväg. Helt otroligt i min ögon. Vinterkonservering och stabiliseringsmedel i bensinen, vad är det? Båten ligger i en vik i närheten av Vaxholm och motrn är en stor 2-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 December , 2009 Borde kanske ha tillagt att på min 4-taktare kör jag igenom med färskvatten, byter olja, oljefilter, olja i växelhuset samt smörjer smörjnipplarna med fett. Har alltid full tank på vinter, men inte stabiliseringsmedel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser