Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
Davy_Jones_Locker

Låta bli att spola ur utombordare inför vintern?

Rekommendera Poster

Hur viktigt kan det vara egentligen att spola ur utombordaren inför vintern? En äldre tvåtaktare.

Jag ligger i stockholms skärgård med dess brackvatten och har alltid motorn upptiltad så proppen är helt ur vattnet i hamn...

Borde väl inte kunna finnas så mycket salt och smuts inne i kylkanalerna, eller vad tror ni?

Funderar på att varmköra och konservera motorn vid bryggan och sedan bara byta växelhusolja på land.

Tacksam för funderingar

Mvh DJL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså, det är väl alltid bra att köra igenom med rent färskvatten. Känns lugnare.

Men är det väldigt bökigt att få till och det kanske snart ändå är dags för ny motor så så kanske man kan ta risken. (Bökigt typ att vatten inte finns i närheten utan måste kånkas 3 km o pilla med spolmuffar o dunkar med självtryck.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skölj din motor. Vi gjorde inte så dom 7-8 första åren. Vad hände? Nån del på avgassidan rosta sönder och vi åkte på en reprationskostand på 8000. Båten ligger också i stockholmsskärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köra motorn med sötvatten i en kvart eller så innan vintervilan är nog det viktigaste steget i en vinterkonservering - gör det. Det är intern korrosion som dödar motorer, vanligtvis inte slitage. Sopa även av på utsidan.

Mvh Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt inte motorn vara upptilltad när det är frysgrader för det kan stå kvar vatten i avgassystemet som kan frysa. Under de senaste tre vintrarna har jag sett en aluminiumbåt ligga i året runt och på vintern helt infrusen. Motorn har alltid varit nertilltad och när det varit som kallast och isen som tjockast har jag tänkt att denna båt och motor är förstörd. Men inte, för när isen smällt kommer ägaren ner med liten son och kastspö och drar iväg. Helt otroligt i min ögon. Vinterkonservering och stabiliseringsmedel i bensinen, vad är det? Båten ligger i en vik i närheten av Vaxholm och motrn är en stor 2-taktare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde kanske ha tillagt att på min 4-taktare kör jag igenom med färskvatten, byter olja, oljefilter, olja i växelhuset samt smörjer smörjnipplarna med fett. Har alltid full tank på vinter, men inte stabiliseringsmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...