Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
rgsson

Neptune Formula naturvänlig

Rekommendera Poster

Fråga/varning angående Neptune Formula (NF):

Är det någon som har använt NF med lyckat resultat? På torrsättningen i lördags var det en på klubben som hade använt NF med riktigt dåligt resultat. Vi kan väl säga att den var naturvänlig...

Har tittat lite på NF för ett alternativ till otillåtna preparat, men efter detta tänker jag fortsätta vara naturbov.

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde Netune Formula i år och har haft ett riktigt bra resultat. Det fanns inte en enda havstulpan på botttnen när vi lyfte upp och bottenfärgen satt kvar över hela skrovet och var fortfarande tjock, den hade alltså inte tunnats ut nämnvärt.

Har din klubbkamrat verkligen använt den primer som NF rekommenderar? På de områden där stöttorna stått på vår båt använde vi inte primer utan målade bottenfärgen direkt och där hade det mesta av färgen lossnat. Om din klubbkamrat slarvade med primern kan jag mycket väl tänka mig att mycket av färgen (och skyddet) har försvunnit.

Om din kamrat använde primern vet du om han har en snabb båt? NF har ju en tillåten maxhastighet på ca 12 knop annars riskerar färgen att lossna, kan det vara problemet?

Med de erfarenheter som jag har av NF så kan jag rekommendera det, vi kommer åtminstone att använda det nästa år igen.

Senast ändrad av Janus82 | 14 oktober 2009 | 13:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, han har inte en snabb båt, däremot kan det vara så att primer saknades.

Hur målar man på NF under stöttorna. Har för mig att färgen torkar på ca 5h. Med fyra stöttor skulle det ta minsta 20h då...

/R

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi målade området där stöttorna stått när båten hängde i kranen. Det är ju inte optimalt eftersom vi missade både primer och den torktid som färgen vill ha och mycket riktigt så hade nästan all färg på just de områdena lossnat vid upptagningen. Dock så saknades det fortfarande beväxning på de områdena så lite verksamma ämnen måste ha suttit kvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...