Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
kaysea75

Krossade båtdrömmar ...

Rekommendera Poster

Hej,

Nu har familjen äntligen beslutat att vi ska ha en båt, så vi kan komma ut och njuta av livet på sjön.

Efter mycket funderingar kom vi fram till att en Aquador 23 DC skulle vara en trevlig båt. Dels med vattentoa (verkar som en bra ide när man har småbarn) , ett litet pentry, och lagom stor om man även vill ha ta en övernattning eller två.

Efter några veckors bevakning på blocket.se hittade vi äntligen ett lämpligt objekt. Eftersom det nu är första båten, och vi fortfarande fyller på med kunskap, tyckte vi att det kunde vara bra att göra en besiktning innan vi fullföljde köpet. Man förväntar ju att det är lite småsaker, när inte båten är sprillans ny. En del av besiktningen utgörs av en fuktmätning. Och på främre delen av båten hittades så mycket fukt att det förmodligen är rinnande vaten i skrovet. Rekommendation: Köp avrådas ...

Båtdrömmen var nu på god väg att krossas. Men vi tittade vidare, och hittade en Uttern D68 istället - lite nyare, lite billigare. Efter erfarenheten med första båten ställde besiktningsmannen upp och utförde en fuktmätning även på Uttern D68:an. Och vad händer då; fuktmätningen ger utslag igen och det ser ut som läkage från ventilationsgallret vid motorn på babordssida. Desutom är det höga fukthalter intill drevskölden på akterspegeln. Rekommendation: Köp avrådas ...

Kan det verkligen stämma att fuktproblem är så vanligt förekommande?

Nu är jag inte helt säker på hur vi ska gå vidare. Jag har varit och titta lite på nya båtar istället; tex Yamarin 68 DC och Finnmaster F68 (sistnämnda är mycket trevlig i sjön). Det verkar som man kan hitta dem till ett bra höstpris...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj du har verkligen haft otur? Antar att din besktningsman kan sin sak. Som jag förstått det rätt är en fuktmätare en rätt avancerad sak. Och vem som helst kan inte avläsa resultatet på rätt sätt?

Tycker det låter maximalt otur att två fina och dyra båtar som har rykte om sig att erhålla riktigt bra kvalité har sådan här bekymmer. Det rör ju sig inte om 10 åriga jänkar båtar direkt.

Kanske problemet är så stort? 

Men jag tycker det låter orimligt att Aquadore 23 DC har rinnande vatten liggande i främre delen av båten, detta borde rimligtvis rinna bakåt då den inte har dubbla skrov. Vad sa ägaren till båten när du började prata fukt där?

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ägaren till Aquador 23 DC var med vid hela besiktningen, och besiktningsmannen testade på många ställen för att kontrollera resultatet.

På Aquador 23 DC visade mätaren maximalt utslag på främre delen rakt under fönsterna i förruffen, samma resultat på insidan och utsidan. På babords sida var det sedan fukt hela vägen till aktern. Så något har ju varit fel.

Det är kanske något som går att åtgärda lätt, men jag har inte så stor båtvana så jag vågade mig inte in i projektet.

Ägaren var givetvis inte nöjd med utfallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Besiktningsmannen kanske inte hade en funktionsduglig fuktmätare? Skrattande
Nä, troligen är han så proffsig att han har koll på sina mätverktyg, men visst...det ska inte finnas fukt i materialet i båten.

Låter som sagt mysko om det är hyffsat nya båtar det handlar om..hm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det samma besiktningsman vid bägge tillfällena? Eller var det två olika med olika instrument?

 

Kom att tänka på en episod som min fru och hennes arbetskamrater råkade ut för. De var på nån form av hälsokontroll hos företagshälsovården. Ett av provena gav alarmerande höga värde hos samtliga och de fick alla tid hos doktorn. Det visade sig va företaghälsovårdens utrustning det var fel på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fuktmäter (sker främst i hus, ibland på en båt jag funderar på att köpa...) och man hittar utslag måste man först fundera på om det finns någon form av felkälla. Har det t ex regnat på natten och runnit in vatten i en ventil i ett motorrum så kan man få utslag - utan att det är några allvarliga fel på båten för det. Metall ger också utslag, finns det inplastade metallförstärkningar ger det också utslag. Kan man inte hitta någon annan förklaring är att det är fukt i laminatet (speciellt vid sandwichkonstruktion som i däck eller akterspeglar på motorbåtar) ska man dra öronen åt sig, kan leda till mycket jobb om man inte älskar att meka med båtar.
Men - det kan också vara en anledning till prutning, om man inte är rädd för att göra en massa jobb... Jag plastade om skäddan på min Misil pga frostsprängning. Tog några dagar och det var ett jävla meck, men det är inte omöjligt. Men jag skulle nog tveka att hugga upp ett däck eller en akterspegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte ska båtdrömmar krossas av två negativa kolla av båtar. Det är långt till nästa säsong och du hittar säkert din båt tills dess. Nya båtar är trevliga men frågan är om det är värt merkostnaden när de sjunker så i pris när de är något begagnade. Är motorbåten svårsåld  så begär att ägaren gör en fuktmätning om du ska vara intresserad nästa gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Låt dig inte bli nedslagen av att du råkat titta på 2 båtar som hadde defekter. Var glad att du inte snålade och lejde en besiktningsman. Dom pengarna var ju inte i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi köpte Forgusen hade vi en besikningsman som mätte på båten. Den var torr i skrovet fast den just hade kommit upp. En dryg decimeter ner på kölen fick han kraftigt utslag. Vid telefonkontakt misstänkte han att det var en plastad sula en bit ner från skrovbotten som kölen satt fastbultad på. Men han var brydd over att det inte var nån skarv där. Det skulle absolut synas var kölen började.

Han avrådde från köp av det exemplaret då han tyckte att säljaren betedde sig lite som han hade orent mjöl i påsen. Han sa inte ett knäpp under besiktiningen och var inte det minsta intresserad. Han litade inte på besiktningsmannen helt klart. Troligen var det ett mycket bra exemplar men en misslyckad besiktning.

Det exemplar vi sedan köpte kunde man heller inte se var blykölen började och jag vet fortfarande inte det. Då struntade jag i att låta besiktiga. Skulle tro att de flesta båtar drar åt sig fukt mer eller mindre. Vill man ha mindre fukt i skrovet kan man täta med epoxi underifrån och leta läckor ovanifrån. Har mest haft problem med regnvatten eller sjöstänk i de båtar jag haft.

Fukt i båtar kan vara ett problem om det finns inplastat trä som kan ruttna. Det kan vara bra att kolla ritningar.

En borrmaskin är ett bra instrument för att hitta vatten som skvalpar och på borret kan man se om träet är friskt. Några hål i ett fuktigt parti är oftast inget som försämrar konstruktionen tycker jag. Snarare ska det ändå åtgärdas innan det ruttnar bort. Lättare att få ut vattnet med några välplacerade borrhål.

Oftast så långt ner på partiet som det går.

Ni som har ett plastroder t.ex. Borra ett hål nån dm upp från rodrets nederkant. Skulle tro att många får ut lite vatten där.

Den sista Maxi 77 vi hade var helt indränkt med vatten och vägde en hel del. Rodret har inplastat divinycell som ska ha slutna celler men många års fukt tar sig in i cellerna så de blir helt fyllda. Lukten är av värsta sorten när man öppnar ett sånt roder. 20 års innestängt sjövatten luktar inte gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet inte?.....men min erfarenhet är att det är ytterst få båtar som är helt täta, och vad beträffar plast så är det inge större fara bara vattnet kanaliserars till en plats där en länspump pumpar ut det, alternativt där du kan ösa ut det själv. Å andra sida skall det inte vara fukt i akterspeglar/tofter och andra bärande konstruktioner så det beror ju lite på vart man kikar.

Av de båtar du kikar på så är min högst personliga uppfattning att Aquador har rätt usel kvalite...även om de är fina att se på :-)....och sen är det som så att som båtägare blir man aldrig nöjd med storleken varför jag tycker att du skall sikta på en lite större båt med ungefär samma yttermått, typ Askeladden 705 Voyager eller liknande...men det är ju som sagt en smak sak och bara en rekommendation.

 

/Ove Rall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtdrömmen är snart i fas med verkligheten.

I slutändan blev det in F68:a. Och nu vänter vi bara på islossningen... Glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...